Tasarıyla; kamu hizmetlerinin bakanlıklar arasındaki dağılımının yeniden belirlenmesi ve kamu kurum ve kuruluşlarında istihdam edilen memurlar işçiler, sözleşmeli personel ile diğer kamu görevlilerinin çalışmalarında etkinliği artırmak üzere bunların atanma, görevlendirme, nakil gibi konularda düzenlemelerde bulunmak üzere Bakanlar Kuruluna kanun hükmünde kararname çıkarma yetiksi veriliyor.
TBMM Başkanlığı’na sunulan tasarı ile kamu hizmetlerinin düzenli, süratli, etkin, verimli ve ekonomik bir şekilde yürütülmesini amaçlıyor.
-BAZI BAKANLIKLAR BİRLEŞTİRİLİYOR-
Bakanlar Kuruluna yetki veren Kanun Hükmünde Kararname ile; Kamu hizmetlerinin bakanlıklar arasındaki dağılımının yeniden belirlenerek; mevcut bakanlıkların birleştirilmesine veya kaldırılmasına, yeni bakanlıklar kurulmasına, anılan bakanlıkların bağlı, ilgili ve ilişkili kuruluşlarıyla hiyerarşik ilişkilerinin düzenlenmesi öngörülüyor.
Düzenleme ile mevcut bağlı, ilgili ve ilişkili kuruluşların bağlılık ve ilgilerinin yeniden belirlenmesine veya bunların mevcut, birleştirilen veya yeni kurulan bakanlıklar bünyesinde hizmet birimi olarak yeniden düzenlenmesi amaçlanıyor.
Tasarıyla; Bakanlar Kurulu; mevcut bakanlıklar ile birleştirilen veya yeni kurulan bakanlıkların görev, yetki, teşkilat ve kadrolarının düzenlenmesine, taş¬rada ve yurt dışında teşkilatlanma esaslarından, kamu kurum ve kuruluşlarında istihdam edilen memurlar, işçiler, sözleşmeli personel ile diğer kamu görevlilerinin çalışmalarında etkinliği artırmak üzere, bunların atanma, nakil, görevlendirilme, seçilme, terfi, yükselme, görevden alınma ve emekliye sevk edilmesi konusunda yetkili olacak.
Bu çerçevede belirtilen değişikliklere ilişkin konularda düzenlemelerde bulunmak üzere, Bakanlar Kuruluna kanun hükmünde kararname çıkarma yetkisi veriliyor.
Bakanlar Kurulu bakanlıklar ya da kamu kurum ve kuruluşlarında da şu kurumlarda yetkili olacak:
“Devlet Memurları Kanununda,Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Kanununda, Başbakanlık Teşkilatı Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanunda, Sanayi ve Ticaret Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunda, Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunda, Hazine Müsteşarlığı ile Dış Ticaret Müsteşarlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunda, Çevre ve Orman Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunda, Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunda, Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanunda, Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Genel Müdürlüğü Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanunda,Bayındırlık ve İskan Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede,Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede,Devlet Personel Başkanlığı Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede, Tarım ve Köyişleri Bakanlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede, Gümrük Müsteşarlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede, Devlet Planlama Teşkilatı Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede, Özürlüler İdaresi Başkanlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede, Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda.”
-BAKANLAR KURULUNUN YETKİLERİ-
Tasarıyla; Bakanlar Kuruluna; bakanlıkların kaldırılması, yenisini eklenmesi ya da bakanlıkların birleştirilmesi yetkisi getiriliyor. Tasarıyla; Bakanlar Kurulu; Kamu hizmetlerinin bakanlıklar arasındaki dağılımının yeniden belirlenmesine ilişkin olarak, bağlı, ilgili ve ilişkili kuruluşların Devlet bakanlarına bağlanması ve ilgilendirilmesi uygulamasına hizmetlerin özelliğinden kaynaklanan zorunluluklar dışında yer verilmemesini, Sosyal hizmetler alanında halen bağlı kuruluşlar eliyle yürütülen aile, özürlüler, çocuklar, kadınlar ve sosyal yardımlar alanındaki hizmetlerin daha etkin ve verimli bir şekilde sunulabilmesini sağlamak üzere yeni bir bakanlık kurulmasında yetkili olabilecek.
Tasarıyla Bakanlar Kuruluna hangi alanlarda verilecek yetkiler ise şu şekilde düzenlendi:
“Ekonomiyle ilgili kamu kurum ve kuruluşlarınca yürütülen faaliyetlerin koordinasyonunu sağlamak, ekonomi politika, hedef ve stratejilerini belirlemek üzere yeni bir bakanlık kurulmasını,İç ve dış ticarete yönelik hizmetlerin daha etkin ve verimli bir şekilde sunulabilmesini sağlamak üzere yeni bir bakanlık kurulmasını, Gençlik ve spora yönelik hizmetlerin daha etkin ve verimli bir şekilde sunulabilmesini sağlamak üzere yeni bir bakanlık kurulmasını, Kamu hizmetlerinin verimli, süratli ve etkin bir şekilde yürütülmesini, ülkenin ekonomik ve sosyal durumunu dikkate alarak hizmetin özelliği ve gereklerine uygun düzenleme¬ler yapılmasında yetkili olacak.”
-1983’DEN BU YANA 29 YETKİ VERİLDİ-
TBMM tarafından hükümetlere bugüne kadar toplam 29 tane yetki kanunu ile KHK çıkarma yetkisi verildi. KHK uygulamasına sıklıkla başvurulmaya başlandığı 1983 tarihinden bugüne kadar toplam 22 adet yetki kanunu çıkarıldı. Bu yetki kanunlarından 10 tanesi Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edildi. Bu yetki kanunlarından 2 tanesi kısmen, 2 adeti ise açılan iptal davaları ise reddedildi.
Geriye kalan 8 yetki kanunu hakkında iptal başvurusunda bulunulmadı.
Sonuç olarak; Çıkarılan yetki kanunu sayısı; 29, Anayasa Mahkemesinde iptal davası açılan yetki kanun sayısı 14, iptal edilen yetki kanun sayısı 10, kısmen iptal edilen yetki kanun sayısı 2, ve iptal başvurusu reddedilen yetki kanun sayısı ise 2 oldu.
1983 yılından bu yana Bakanlar Kuruluna Kanun Hükmünde Kararname ile 29 yetki verildi.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |