GS'nin borcu 14 milyarı aştı
GS'nin borcu 14 milyarı aştı
HÜRJET'in ikinci prototipi gökyüzüyle buluştu
HÜRJET'in ikinci prototipi gökyüzüyle buluştu
Cem Garipoğlu soruşturmasında karar
Cem Garipoğlu soruşturmasında karar
Konyaaltı'nda 'Dijital Dünya ve Çocuk' paneli
Konyaaltı'nda 'Dijital Dünya ve Çocuk' paneli
14 Kasım 2023 Salı - 09:34

Asansörde güvenliğe merdiven altı engeli

Asansör sektörü, bu yıl ihracatta yüzde 30'luk büyüme bekliyor. İç pazarda da deprem bölgesinin inşasıyla beklentinin üzerinde bir taleple karşılaşan sektörde, en önemli sorun ise merdiven altı firmaların çok olması.

Asansörde güvenliğe merdiven altı engeli
Facebook'ta Paylaş Twitte'da Paylaş Google+'da Paylaş Haberi Yazdır Arkadaşına Gönder Metni küçült Metni büyüt

Son zamanlarda özellikle KYK yurtlarında üst üste yaşanan kazalarla gündeme gelen Türkiye asansör sektörü, üretim ve satışlarda hızlı bir çıkış yaşıyor.

3 bini montaj firması olmak üzere yaklaşık 3 bin 500 firmanın faaliyet gösterdiği pazarda, kalite ve güvenlik tartışmaları sürerken, üretim ve satış tarafında da hareketlilik yaşanıyor. İç pazarda deprem bölgesinin inşasıyla yıllık üretimin üzerinde bir taleple karşılaşan sektörde, en önemli sorun ise hem üretim ve montajda hem de bakım-onarımda merdiven altı firmaların çok olması.

Yük asansörleri de dahil her yıl ortalama 25-30 bin yeni asansörün hizmete açıldığını belirten Asansör ve Yürüyen Merdiven Sanayicileri Derneği (AYSAD) Başkanı Oğuzhan Bulgurluoğlu, deprem bölgesinin yeniden inşası ile birlikte sadece o bölgede 25 ila 30 bin adet arasında asansör ihtiyacı doğacağını açıkladı.

Taleple birlikte üretimin de artacağına işaret eden Bulgurluoğlu, mevcut kurulu kapasitenin talebi karşılamaya yettiğini belirtti. Türkiye’deki mevcut asansör sayısını 800 bin adet olarak aktaran Bulgurluoğlu, “Türkiye çok ciddi bir pazar. Bütün Avrupa için hem mevcut hem de yeni asansör adeti çok fazla” diye konuştu.

CİRONUN YÜZDE 60’ı ÇOKULUSLU FİRMALARIN

Türkiye asansör sektöründe pazarın yüzde 30-35’ine çokuluslu markalar hakim. Ancak değer olarak bakıldığında ise cironun yüzde 60’ı bu firmaların elinde bulunuyor. AYSAD Başkanı Bulgurluoğlu, bunun nedenini çokuluslu firmaların yüksek binalarda daha ‘katma değerli’ asansör yapmalarına bağladı.
Yatırım açısından Türkiye’nin cazibesi olduğunu söyleyen Bulgurluoğlu’na göre, çokuluslu firmalar üretim ya da tasarım için Türkiye’ye geliyor ve ürünler buradan paketlenerek gönderiliyor. Kentsel dönüşüm projeleriyle iç pazarda canlanma yaşayan asansör sektörü, ihracatta da sevindirici rakamlara imza atıyor. 300 milyon euroluk ihracatı bulanan sektörün ithalatı ise 150 milyon euro.

Cari fazla veren sektör, özellikle malzeme üretimi noktasında önemli bir tedarikçi konumunda. Sektörün bu yıl Kuzey Afrika, Ortadoğu ve Orta Asya pazarında çıta yükseltmeyi hedeflediğini dile getiren AYSAD Başkanı Bulgurluoğlu, yüksek kaliteli ürünlerle Avrupa pazarında da başarı amaçladıklarını kaydetti. Yıl sonunda ihracatta yüzde 30’luk bir artış beklediklerini ileten Bulgurluoğlu, “Rusya'dan uluslararası firmalar çekilince pazarda çok ciddi bir malzeme açığı oluştu. Asansörde Türk firmaları bunu karşılıyor.
Burada ciddi bir artış oldu. Onun için benim bu sene ihracat beklentim daha da fazla” dedi. Pazarda hem üretim ve montaj hem de bakım noktasında merdiven altı firmaların yoğunluğuna dikkat çeken Bulgurluoğlu, “Özellikle deprem bölgesinde doğan ihtiyaçla birlikte tüm Türkiye’nin bir yıllık talebi tek bölgeden gelecek. Buradaki endişemiz müteahhidin maliyeti düşürmek için standartlara uygun olmayan, daha ucuz ürünlerin merdiven altı firmalardan tedarik etmesi. Standardın tutturulması çok önemli.

Sonuçta orası deprem bölgesi, oraya uygun bir asansör olması gerekiyor” uyarısında bulundu. Öte yandan deprem bölgesinde çimento, hazır beton gibi sektörlerde fahiş fiyata karşı devletin aldığı tedbirleri asansör sektörü için de alması gerektiğini dile getiren Bulgurluoğlu, “Burada devletin alım garantisi verip fiyatları sabitlemesi gerekiyor. İnşaat maliyetleri artmış, otomatikman asansörde de fiyatlar artacak. O nedenle kamunun mutlaka işin içinde olması gerekiyor” yorumunu yaptı.

ELEMAN AÇIĞINA YABANCI ÇALIŞAN ÖNERİSİ

Sektördeki ciro artışının karlılığa yansımadığını söyleyen Bulgurluoğlu, maliyetlerin yanında firma yoğunluğunun da karlılığı düşürdüğünü belirtti. “Böyle olunca da kime teknolojiye, AR-GE’ye yatırım yapamıyor” diyen Bulgurluoğlu, şöyle devam etti. “Firmalar genelde günü kurtarmaya çalışıyor. İş arttığında da işte herkes fiyatını yükseltiyor.

Bazen Türkiye'den daha ucuz ürünler Çin’den getiriliyor. Dolayısıyla maalesef kârlılık ciro artışlarına yansımıyor. Merdiven altı da tam olarak engellenemediği için kısa zamanda karlılık beklemiyoruz.” Sektörün girdi maliyetlerine karşı direnmeye çalıştığını ancak istihdam açığına direnemediğini ifade eden Bulgurluoğlu, “Çok ciddi işgücü açığımız var. Yetişmiş eleman bulamıyoruz. Mevcut olanlar da deprem bölgesinde çalışmaya gidiyor. Bu konudaki çözüm önerimiz; Türk cumhuriyetleri gibi çevre ülkelerden geçici olarak yetişmiş insan gücü getirilebilir. Böylece hem işçilik fiyatları artmaz hem de kalifiye çalışan bulunabilir” diye konuştu.

FİRMA KADAR YÖNETİCİ DE SUÇLU

Oğuzhan Bulgurluoğlu, tüm taşıma cihazları içerisinde en güvenli aracın asansör olduğunu söyledi. Türkiye’deki 800 bin asansörün bazılarının yenilendiğini kaydeden Bulgurluoğlu, şunları söyledi: “Yürürlükteki Asansör Yönetmeliği’ne uygun olarak tesis edilmiş, Asansör Bakım ve İşletme Yönetmeliği’nin ilgili maddelerine göre aylık bakımı ve yine ilgili mevzuata göre yıllık periodik kontrolleri A Tipi Muayene kuruluşları tarafından yapılan bir asansörde kaza meydana gelmesi ihtimali yok denebilecek kadar azdır.

Kaza meydana gelmesi; asansörün tasarım, aksam seçimi ve işletme-bakım yönünden kusurlara sahip olduğu şüphesini uyandırır. Bu uygunsuzlukların, yıllık kontrolde saptanmamış olması da o süreçte bir ihmal veya kusur ihtimalini akla getirir.

Asansör İşletme ve Bakım Yönetmeliği’ne göre, bina sorumlusu, asansörle ilgili herhangi bir tehlikeli durumu bakım sözleşmesi imzalanan asansör monte eden veya onun yetkili servisine iletir ve söz konusu asansöre, asansör monte eden veya onun yetkili servisi tarafından müdahale edilene kadar gerekli güvenlik tedbirini alır. Asansör bakımı, 100 TL daha ucuz diye dost-akrabaya değil işin uzmanına yaptırılmalı. En az asansör firması kadar bina yöneticileri de kazalardan sorumlu.”

KIRMIZI ETİKETLİKERİ KULLANMAYIN

Asansör Periyodik Bakım Yönetmeliği’ne göre, asansörlerin periyodik kontrolleri Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından yetkilendirilen ve TÜRKAK tarafından akredite edilen A tipi muayene kuruluşlarınca yılda en az 1 defa yapılır. Güvensizlikten dolayı kırmızı etiket takılan asansörlerin kullanılmaması ve yönetmeliğe göre 60 gün içerisinde güvenli hale getirilmesi gerekiyor. Kusurlu olduğu için sarı etiket takılan asansörlerin de 120 gün içerisinde güvenli hale getirilmesi gerekiyor.

(Nurdoğan Arslan Ergün- Dünya Gazetesi)

 
Amazon 180 kişiyi işten çıkardı
 
Antalya'da tedavi edilen keçi doğaya bırakıldı
YORUMLAR
 Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 

Bu haber henüz yorumlanmamış...

FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
KATEGORİDEKİ DİĞER HABERLER
Gemide 51 kilo 750 gram kokain ele geçirildi
İÇİŞLERİ Bakanı Ali Yerlikaya, İskenderun Körfezi Adana Yumurtalık açıklarında ...
Mahir Günşiray’ın acı günü
Dekor-kostüm tasarımcısı, çizer ve aynı zamanda Mahir Günşiray’ın eşi ...
Meteoroloji'den turuncu alarm
Doğu Karadeniz ile Ordu, Tunceli, Bingöl, Elazığ, Diyarbakır'ın kuzeyi, ...
 
Ege Denizi'nde 'kızıl cin' görüldü
Bir hava olayı olan Kızıl Cin Ege Denizi üzerinde görüldü. Kızıl cin, ...
Gazeteciye silahlı saldırı
BURSA’da yerel bir sitede genel yayın yönetmenliği görevinde bulunan gazeteci ...
Öğrencilere telefon desteğinde şartlar belli oldu
ÜNİVERSİTE öğrencilerine teknolojik cihaz ve internet desteği verilmesine ...
 
Kamu alacaklarında uygulanan faiz zamları Resmi Gazete'de
RESMİ Gazete'de yayımlanan Cumhurbaşkanı Kararı'na göre; kamu alacaklarında ...
Cinayet hükümlüsü firari, polisin takibiyle yakalandı
İZMİR'in Bayraklı ilçesinde, otomobiliyle polisin ‘dur’ ihtarına uymayıp ...
15 yaşındaki çocuk, 5 yaşındaki Mehmet'in ölümüne neden oldu
ERZURUM'da babasından izinsiz aldığı otomobille gezintiye çıkan Hüseyin ...
 
Dursun Gündoğdu
Siyasette bir tornistan hikayesi
YAZARLAR
Turgut Güngör
Turgut Güngör
Mustafa Kemal'e ceza verilemez
Serpil Nur Abiral
Serpil Nur Abiral
Bitmedi, bitmiyor, bitmeyecek…
Halit Çelikbudak
Halit Çelikbudak
Robotaksi dönemi
Sude Karataş Geyikci
Sude Karataş Geyikci
757 yıllık bir Yörük geleneği
İsa Altun
İsa Altun
İban vurgununa dikkat
Mesut Gürkan
Mesut Gürkan
Denizin güzelliği ve yaşadığım simit şoku…
H.O.P
H.O.P
Ülkemize biçilen rol
Prof. Dr. Yakup Alıcıgüzel
Prof. Dr. Yakup Alıcıgüzel
Türkiye’nin problemi yok, problemi bireysellik..  
Nesrin Mater
Nesrin Mater
Karadağ ve tembellik üzerine 10 tavsiye
ÇOK OKUNANLAR
ARŞİV
ÇOK YORUMLANANLAR
FACEBOOK'TA GÜN HABER
ASTROLOJİ
Koç
 
21 Mart - 20 Nisan
 
Ana Sayfa Türkiye Antalya BURDUR ISPARTA Siyaset Turizm Resmi REKLAMLAR KAMPÜS Spor GÜN'ün ürünü
KünyeHakkımızda KünyeKünye İleti�YimIletisim FacebookFacebook TwitterTwitter Google+Google+ RSSRSS Sitene EkleSitene Ekle Günün HaberleriGünün Haberleri
Maxiva