Antalya Büyükşehir Belediye Başkanı CHP'li Mustafa Akaydın, 20 Ağustos tarihinde şehiriçi yeni toplu ulaşım sistemini uygulamaya geçirdi. 24 saat kesintisiz toplu ulaşım amacını taşıyan sistemde 82 hat kentin en ücra köşelerine kadar dağıtıldı, tramvay hattındaki otobüsler kaldırıldı ve vatandaşlar hafif raylı sistemi kullanmaya yönlendirildi. Ayrıca aktarmalı binişler hatlar arasında entegre edilirken, bir saat içindeki tüm aktarmaların tek biniş fiyatına yapılması sağlandı.
Antalya şehiriçi ulaşımındaki bu sistem, ilk günden itibaren vatandaşın büyük tepkisine yol açtı. Bazı şoförlerin saldırıya uğrayıp dayak yediği, bazı yolların trafiğe kapatılmak istendiği gibi olaylara neden olan sisteme ilişkin sosyal paylaşım sitelerinde de tepki grupları oluşturuldu. Belediye başta olmak üzere sistemden şikayet eden halk bağlı bulundukları sivil toplum örgütleri, esnaf odaları, meslek odaları veya tüketici dernekleri, Antalya Valiliği gibi kurum ve kuruluşları da şikayet yağmuruna tuttu. Uygulamaya geçtiği andan itibaren kentin en önemli sorunu olan yeni toplu ulaşım sistemine ilişkin bazı vatandaşlar tepkilerini Başbakanlık ve Cumhurbaşkanlığı'na kadar da iletti.
ŞİKAYET YAĞIYOR
Uygulamanın başlaması ile birlikte en çok şikayetin iletildiği kurumlardan Sivil Toplum ve Diyalog Merkezi'nin Başkanı İbrahim Güllü, sisteme ilişkin güzergahların henüz oturmadığını ve halkın da tam anlayamadığını söyledi. Güllü, en önemli şikayetlerin duraklardan geçen otobüs sayısının azlığı, buna karşılık 20-25 dakikayı bile geçen durakta bekleme süreleri ve çok fazla otobüs değiştirerek gidilecek yere varılmaya çalışılması olarak açıkladı. Güllü, bu nedenlerden dolayı otobüslerin tıklım tıklım dolduğu ve hem çok sağlıksız koşullarda, hem de trafik kurallarına aykırı şekilde ulaşımın sağlandığını anlattı. Aksaklıkların giderilmesine ilişkin verilen sürelerin bekleneceğini belirten Güllü, sıkıntının devam ettirilmesi halinde, halkın kamu hizmetinin kötü yönetilmesi ve halkın menfaatlerine uygun olmaması nedeniyle idarenin işleminin iptali için mahkemeye gideceklerini söyledi.
ESNAF DA, HALKTA ŞİKAYETÇİ
Şikayetlerin yağdığı diğer bir kurum ise Antalya Esnaf ve Sanatkarlar Odaları Birliği (AESOB) Başkanlığı ile bağlı meslek odaları. Çok ciddi ölçüde şikayet aldıklarını anlatan AESOB Başkanı Abdullah Sevimçok, uygulamanın yeni olması nedeniyle hataların olabileceğini ve 15-20 gün daha süre verilmesi gerektiğini söyledi. Sevimçok, iletilen şikayetlerde insanların daha önce 8.30'da işine rahat başlayabilirken şimdi 9.00- 9.30'u bulduğu, güzergahların net belirtilmeyişi, çok sık otobüs değiştirmek zorunda kalınması gibi şikayetler alındığını anlattı. Kent esnafının da uygulamadan şikayet ettiğini belirten Sevimçok, trafik rahatlatılırken, ekonominin daraltılmaması gerektiğini ve bir süre bekledikten sonra eğer sıkıntılar sürerse çözüm için gerekli görüşmelerin yapılacağını dile getirdi.
ŞİKAYETLERDE İLK SIRADA
Uygulamanın başlaması ile birlikte şikayetlerin en yoğun geldiği Tüketicileri Koruma Derneği Antalya Şube Başkanı Abdullah Özçulcu, güzergahlardan az sayıda ve daha çok bekleme süresine neden olacak şekilde dolmuşların geçtiğinin dile getirildiğini söyledi. Şoförlere uygulanan havuz sistemi nedeniyle birçok şoförün durakta bekleyenleri almadan geçtiği şeklindeki şikayetlerin çok olduğunu kaydeden Özçulcu, besleme hatların alakasız olduğu ve çok sayıda dolmuş değiştirilmek zorunda kalınmasının da en önemli sorunlar olarak aktarıldığını açıkladı. Özçulcu, halkın mağdur edilmeyeceği bir sistemi arzuladıklarını da sözlerine ekledi.
İNTERNETTE ESPRİ KONUSU
Ulaşımdaki karmaşa, internetteki birçok sosyal paylaşım sitesinde espri konusu oldu. Facebook'daki grubun üye sayısı bir dört gün gibi kısa sürede 3 bin üye sayısına yaklaştı. Yaşanılan sorunlara tek tek yer verilen sayfada bir üye e-devlet aracılığıyla şikayetlerini Cumhurbaşkanlığı ve Başbakanlığa ilettiğini yazdı. Sonuç alınıncaya kadar da bu sorunları iletmeye devam edeceğini söyledi. Grup üyelerinin sayfasında ve diğer birçok sosyal paylaşım sitelerinde ise yaşanan problemler esprilere de yol açtı. Mizah ağırlıklı yorumlardan bazıları şöyle: "Hızlı tren sayesinde Ankara- Konya arası 1.5 saate düşerken, belediye sayesinde Lara- Konyaaltı 2 saat oldu", "Otobüsleri görünce 'Aaa otobüs' diyen tek masum Antalyalı biziz:)", "Dolmuş şoförlerinin 'Acaba buradan dolmuş geçiyor muydu' dediği tek şehir Antalya", "Ulaşımda devrim! Ulaşamıyorsunuz", "Akaydın milleti bu sıcakta yakaydın."