Şoförler, sigortasız olarak az maaşa çok iş yapıp otobüs bagajında uyumaktan şikayet etti
ANTALYA Turizm Şoförleri Derneği Başkanı Orhan Kayabaşı, turizm şoförlerinin karıştığı kazaların nedenleri konusunda olumsuz çalışma şartlarına dukkat çekti. Turizm Şoförleri Derneği Başkanı Kayabaşı, "Günde 18 saat çalışmak zorunda kalan şoförler oluyor. Günde 2-3 saat uykuyla çalışan şoförler, araçlarının bagajında dinlenmek zorunda. Kaza olduğu zaman suçluyu bulmak kolay ancak hiç kimse şoförün neden uyuyakaldığını araştırmıyor" dedi.
Antalya'da 6 bin civarında turizm şoförünün görev yaptığını belirten Kayabaşı, şoförlerin çalışma süreleri dışındaki en büyük sorunun konaklama yeri sıkıntısı, düşük maaş ve sigortasız çalışma olduğunu dile getirdi. Yaz aylarında iş yoğunluğundan dolayı şoförlerin araç bakımını bile yaptırmaya vakit bulamadığını anlatan Kayabaşı, "Şoförler, benzinlikteki lavabolarda duş alıp tıraş oluyor. İş yoğunluğundan yeterli istirahat edemiyor. Araçlarının bakımını yaptıramıyor. Bu sebeplerden kazalar yaşanabiliyor. Bundan dolayı oluşan kazalarda da suçlu şoför oluyor" diye konuştu.
EN BÜYÜK SORUN ŞEHİR İÇİ YOLCU TRANSFERİ
Şehir içi yolcu transferi yapan şoförlerin çalışma saatlerinin uzun olmasının en büyük sorun olduğuna işaret eden Kayabaşı, şunları söyledi: "Antalya'da havaalanından turistleri alan bir şoför, 3 saatte Alanya'daki otellere turistleri bırakıyor. Ardından da tatili biten turistleri tek tek otellerden toplayıp 3 saatte havaalanına geliyor. Bu turu günde 3 defa yapan bir şoför, 18 saat çalışmış oluyor. Çalışma süresindeki en büyük sorun şehir içi yolcu transferinde. Şoför uzun süre çalışmakdan şikayetçi olması durumunda, bağlı bulunduğu acente şirketince işten çıkarmakla tehdit ediliyor."
AZ ADAMLA ÇOK İŞ
Şehirlerarası yolcu taşımacılığında araçlarda iki kaptan olması ve günde 9 saat çalışmaları gerektiğini anlatan Kayabaşı, kaptanların 4,5 saat araç kullandıktan sonra 45 dakika dinlenmesi gerektiğini ifade etti. Acente ve firmaların az adamla çok iş yapma isteğinden dolayı şoförlerin uzun süre çalışmak zorunda kaldığını kaydeden Kayabaşı, şöyle konuştu:
"Alanya'da gece 3'te farklı otellerden 46 turisti tek tek almaya başlayan şoförler, saat 6 gibi hareket ediyor ve 4 saatte Pamukkale'ye gidiyor. Şoförler turistlerin buradaki gezisi sırasında araçta dinleniyor. Akşam üzeri tekrar yola çıkarak, saat 11'de tüm turistleri Alanya'daki otellere bırakmış oluyor. İş yoğunluğundan şoförler, 10 günde bir evine giderek ailesini görebiliyor."
Kayabaşı, şoförlerin çalışma saatlerinin yasalarla belirlenen çerçevede olması, maaşlarının artırılması, konaklama yeri sıkıntısının giderilmesi, sosyal güvencelerinin sağlanması gerektiğine işaret etti. Bir firmada görevli şoför Mustafa Çıvgın da uzun süre çalışmak zorunda kaldıklarını ve günde 2-3 saat uykuyla görev yaptıklarını anlattı.
Tolga YILDIRIM/ANTALYA, (DHA)