Erken rezervasyonlarda yüzde 10’luk bir artış olduğunu kaydeden OTİ Holding Başkanı Ayhan Bektaş, sektörün yakıt fiyatlarına hazırlıksız yakalandığını belirtti.
2010 yılında hizmet sunduğu turist sayısını yüzde 34 oranında artıran Oti Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ayhan Bektaş, İstanbul’da düzenlenen basın toplantısında hem şirkete hem de Rus pazarına ilişkin bilgiler verdi.
Rus pazarında 2011 yılında yüzde 20’lik bir büyüme bekleyen Bektaş. “Bu rakamların 3.5 milyona yaklaşacağını tahmin ediyoruz” dedi. Bektaş, 2011 yılında Türkiye dışında öne çıkan ülkelerin İspanya ve Yunanistan olduğunu kaydetti.
1 MİLYON 665 BİN TURİST HEDEFLİYORUZ
Havacılıkla ilgili yeni bir çalışma başlattıklarını bildiren Bektaş, şunları söyledi:
“Kapasitemizin yüzde 20’sini bu uçak filosuyla kullanmayı öngörmekteyiz. Sezona bu uçaklarla uçmayı hedefliyoruz. Toplamda yüzde 21’lik bir büyümeyi öngörüyoruz. Bu büyüme, biraz daralma olarak algılansa da Mısır’daki gelişmelerde net bir tablonun ortaya çıkmaması, daha çok kar odaklı bir hedefle gitmeye çalışacağız. Toplamda 1 milyon 665 bin turist hedefliyoruz. 2010’a nazaran daha rahat bir yıl olacaktır. Yüzde 15 civarında bir ciro artışı hedefliyoruz. Yani bir milyar 100 milyon dolarlık bir ciroya tekabül ediyor”
SEZONDA YÜKSEK BİR ARTIŞ BEKLENTİSİ YANLIŞ
Düşük sezon için olağanüstü bir artışın beklenmemesi gerektiğini öngörmüştük. Nitekim böyle gerçekleşti. Sezondaysa yüksek bir artış beklentisi beklenmemeli. Yüksek bir artış beklentisine gitmek yerine sezonun uzatılması yönünde bir çalışma yapılması daha doğru olacaktır. Petrol fiyatlarındaki artış önemli bir etken.
ERKEN REZERVASYONDA YÜZDE 10’LUK BİR ARTIŞ VAR
Erken rezervasyonlar konusunda yüzde 10’luk bir rezervasyon artışı var. Bu oran, geçen yıllarda yüzde 5’ler ciivarındaydı. Şu an Türkiye’ye 350 bin civarı erken rezervasyon olduğunu görüyoruz.
Bu geçmiş yıllara nazaran önemli bir artış. Avrupa pazarına ulaşmakta yetersiz ama sayıya baktığımızda önemlii bir rakamdır. Erken rezervasyonların artmasında 4 önemli etken var. Tüketici, tatil için ayıracağı bütçeyi biliyor. Yakıt fiyatlarının artma ihtimaline karşılık, paket fiyatlarından etkilenmeme isteği, Tunus ve Mısır’daki olaylar ve Türkiye güvenlik konusunda diğer ülkelere nazaran ön plana çıkıyor. Türkiye destinasyonuna olan satışlarda erken dönemde %50 artış var.
Rusya’da vizenin kalkması, şu an için karar anlamında yoğun bir kapasite artışına gidileceği yorumunu yapmak zor olur. Ama vize muafiyetinin uygulandığı bazı pazarlarımız var. Vizenin kalkmasıyla psikolojik anlamda etki yaratacağını düşünüyoruz.”
YAKIT FİYATLARI KONUSUNDA HAZIRLIKSIZ YAKALANDIK
Yakıt fiyatlarındaki artışın, yüzde 30’luk bir artışı tur operatörlerinin kendilerinin süspanse edeceğini kaydeden Bektaş, ileriye dönük satışlarda böyle giderse fiyatlara yansıtılması söz konusu olacaktır.Bu konuda turizm sektörü maalesef hazırlıksız yakalandı. Bir tur paketi maalesef 30 dolarlık bir zarara neden olmaktadır. Temmuz ve Ağustos aylarında paket tur fiyatlarında yüzde 10’luk bir artış olacaktır.”
MISIR PAZARINDA 100 BİN PAKS KAYBETTİK
“Oti olarak Mısır pazarında mart ayına kadar olan süreç içinde 80 bin ile 100 bin civarında bir paks kaybettik. Asıl önemli olan nisan ve mayıstır. Asıl risk, bu aylar itibariyle başlıyor.
Mısır her şekilde Rusya hükümeti ile görüşmelere devam ediyor ve her an açılabilir. Mısır hükümeti olağanüstü fiyatlar veriyor. Şu anda ilginç bir fiyatlama var. Mısır ile Türkiye paketleri arasında neredeyse yüzde 50 oranında bir fark var. Mısır, kaybettiği operasyonu yeniden kazanmak adına teyakkuzda bekliyor. Hatta Avrupa’dan operasyon devam ediyor.”
FİYATLAR 600 DOLARI BULDUĞU ANDA RUSLAR MISIR’A KAYAR
Bektaş, Rusya’nın Mısır’a yönelik uyarının kaldırılmasıyla ilgili nasıl bir etki yapacağına ilişkin soruya şu yanıtı verdi;
“Rusya’da pazarı yönetenler Türk tur operatörleri. Rusya’daki harekette yatırımları olan Türk tur operatörleri. Uygulamanın kalkması halinde hareket daha fazla olacaktır. Almanya’da tüketici eğilim anlamında bazı etmenlerin yanısıra, Rusya’da daha hızlı ve dinamik bir şekilde pazara sunabiliyorsunuz. Fiyatlama 500 600 doları bulduğu anda Rus tüketici, uyarıyı dinlemeden gider. Bu nedenle sakin olmak lazım. Paniklersek ve bunu hissettirirsek, domino taşı etkisi yaratacaktır”
ODEON, YURT İÇİNDE YÜZDE 23 BÜYÜYECEK
2010 yılında İç Pazarda 65.000 turiste hizmet verilirken, 2011 ile birlikte yurt dışı (outgoing) ve kültür turlarına başlanıyor. 2011 itibarı ile başlayacak yurt dışı turlarda hedef 3500 kişi iken, kültür turlarında hedef ilk sene için 4500. Mart ayı itibarı ile satışa sunulacak olan kültür turlarında Kartepe, Abant, Kapadokya, Beypazarı, Safranbolu, Düzce, Edirne, Assos, Karadeniz, GAP alternatifleri mevcut.
51 ilde 182 acente ve 215 ofis ile hizmet veren ODEON’un 2011 hedefi ; Kıbrıs dahil yurt içinde % 23 büyüme ile 80.000 turiste, yurt dışında 3500, ve kültür turlarında 4500 turiste, yani toplamda 88.000 turiste hizmet vermek.