Türkiye Moda ve Hazırgiyim Federasyonu (TMHF) Başkanı Nedim Örün, geçen yıldan bu yana yüzde 115’lere varan pamuk fiyatı artışlarının düşmeyeceğini ve gelecek kış vitrinlere yüzde 35’e varan zamlarla yansımaya başlayacağını belirterek, “Eskiden herkes bir kot pantolon ve tişört giyebiliyordu. Bundan böyle kot, tişort ve sweatshirt lüks haline gelecek. Smokin ne ise pamuklu ürünler de öyle olacak” diye konuştu.
Son 14 ayda pamuk fiyatlarının yüzde 115 artması pamuk üretiminin stratejik önemini ortaya koyarken, giyim sanayicileri çok büyük nüfuslu ülkelerin de giyim alışkanlıklarının değiştiğini ve uzun vadede üretimin tüketimi karşılamayacağını belirterek, pamuk fiyatı artışının şu anda tüketici tarafından hissedilmediğini ancak gelecek kış vitrinlere yansıyacağını savundular. TMHF Başkanı Nedim Örün, Türkiye’nin pamukta doğru politikalar izlememesinden kaynaklı rekabet sıkıntısı çekildiğini belirterek, “Pamuk artık petrol gibi stratejik bir ürün olarak ilan edilmeli ve üretimi desteklenmeli” dedi.
KIŞIN YÜZDE 35-40 ARTABİLİR
Pamuk fiyatlarındaki artışın uzun süre vitrinlere yansımadığına dikkat çeken Nedim Örün, “Tüketici daha hissetmedi ama kış mevsiminden itibaren vitrinlerdeki pamuklu ürünlerin fiyatları, yüzde 35-40 artacak. Bunun pek çok sebebi var. Dünyada pamuğun durumuyla ilgili, mevsimlerin değişmesi de başka bir etken, ancak en önemli ve değiştirilemeyecek sebep, Çin ve Hindistan’ın giyim alışkanlıklarını değiştirmesi. İki ülkenin toplam nüfusu 2.3 milyar. Dünyanın nüfusunun 6.5 milyar olduğu düşünülürse, 2.5 milyar insan eskiden giyinmezken ya da basit giyinirken, şimdi bizler gibi giyiniyor. Alışkanlıkları değiştiği için pamuklu ürünlere çok daha fazla talep geldi ve o ülkelerin kendi pamuk üretimleri tüketimine yetmez oldu” diye konuştu.
STRATEJİK ÖNLEM ALINMALI
Sürekli artan talepten kaynaklı pamuk fiyatlarının hiçbir zaman düşmeyeceğini, aksine yükselmeye devam edeceğini öngördüğünü kaydeden Nedim Örün, şunları söyledi:
“Pamuklu ürünler de bundan böyle ucuz ve basit ürünler olamayacaktır. Tam tersine pahalı ve lüks ürünler haline gelecektir. Eskiden herkes bir kot pantolon ve tişört giyebiliyordu. Bundan böyle kot, tişört ve sweatshirt lüks haline gelecek. Birçok fabrika artık yüzde 50 pamuk, yüzde 50 elyafı karıştırarak kullanmaya başladı. Bu ürünler pamuk kadar sağlıklı, kaliteli, rahat ve konforlu ürünler değil. Smokin ne ise pamuklu ürünler de öyle olacak. Bu nedenle ülke olarak görmemiz gereken stratejik önlemlerin alınması gerektiği” dedi.
TALEP ARTIŞINDA HİNDİSTAN ÖRNEĞİ
TMHF Başkanı Nedim Örün, dünyada hızla artan pamuk talebine örnek olarak şunları söyledi:
“Yaklaşık 14 yıldır Hindistan’daki bir denim fabrikası ile çalışıyorum. 4 yıl öncesine kadar firma temsilcisi 3 kişi yılda iki kez firmama gelir, Paris’teki fuara katılırlardı ama son 4 yıldır hiç gelmiyorlar, fuara katılmıyorlar. Çünkü 'iç piyasaya yetişemiyoruz’ diyorlar. Daha karlı sattığı için kendi ülkesinin dışındaki müşteriye bakmıyor. Eskiden Hintli genç jean giymezdi, artık giyiyor. Bu çok somut bir örnek.”