Tasarıyla TCDD'nin yerine TCDD Taşımacılık AŞ kurulacak. Özel şirketler, demiryolu altyapısı inşa edebilecek, işletebilecek ya da demiryolu üzerinde yolcu ve yük taşımacılığı için tren işletebilecek. Özel şirketler, demiryolu altyapısı inşa etmek istemeleri halinde, ihtiyaç duydukları arazi ve taşınmazları, kamulaştırma bedeli ödemeleri kaydıyla 49 yıllığına kiralayabilecek.
Değişikliğin tıpkı havayollarında olduğu gibi demiryollarında da Türkiye için tarihi bir adım olacağını belirten Ak Parti Antalya Milletvekili Sadık Badak, demiryollarında TCDD'nin tekel hakkını ortadan kaldıracak yeni kanunun Antalya'nın Eskişehir, Konya ve Alanya demiryolu hatlarının kurulumu ve işletilmesine yönelik Expo 2016'ya yetiştirilmesi açısından büyük bir fırsat olabileceğini de dile getirdi.
83 YILDIR BEKLİYORUZ
Badak, Antalya'da 1935'lerde başlayan, kentin ulusal demiryolu ağına bağlama gayretlerinin 1970'li yıllarda bugünkü modern limanın açılmasıyla yeni bir boyut kazandığını hatırlattı. Sadık Badak, 2 Haziran 1995'te ANSİAD başkanı olduğu dönemde, Antalya Valiliği, Akdeniz Üniversitesi ve diğer kuruluşlarla birlikte düzenlenen Antalya'nın ulusal demiryolu ağına bağlanmasını konulu panelden itibaren, bu konudaki çalışmalarının sürdüğüne işaret etti.
ANTALYA-ESKİŞEHİR PROJESİ TAMAMLANDI
Antalya-Eskişehir demiryolu hattı projesi ile 22'nci dönem Antalya milletvekilleri CHP'li Feridun Baloğlu ve Ak Parti Milletvekili merhum Fikret Badazlı'nın yakından ilgilendiklerine değinen Badak, arazi etüt ve projesinin 31 Ağustos 2007'de 7 milyon liraya ihale edildiği Yüksel Proje firmasınca 2012'de tamamlandığını hatırlattı. Sadık Badak, o dönemde üzerinde çalıştığı Antalya-Konya demiryolu hattı projesinin de bitirilmek üzere olduğunu açıkladı.
Sadık Badak, Antalya-Konya arasındaki demiryolu hattına olumsuz bakan Devlet Planlama Teşkilatı (DPT) uzmanlarıyla DLH yetkililerini, 2008'in Mayıs ayında Kent Konseyi'nce düzenlenen panele davet ettiklerini, panelde 2015'li yıllarda Antalya'ya gelecek 15 milyon turistin yüzde 20'sinin Konya-Nevşehir-Ankara için hazır potansiyel olduğu konuşulunca, DPT ve DLH uzmanlarının düşüncelerinin olumluya dönüştüğünü vurguladı.
Sadık Badak, 2010 yılında Antalya-Konya-Aksaray-Nevşehir-Kayseri arasındaki yaklaşık 520 kilometre uzunluğundaki hızlı demiryolunun proje etüt ihalesinin 5 milyon TL'ye yapıldığına işaret etti. Ak Parti Milletvekili Sadık Badak, bu hattın tamamlanmasıyla 3 milyon kişinin 2-3 günlük turlarla, kişi başı ortalama 200 Euro maliyetle Konya'daki Mevlana Müzesi, Kapadokya ve Ankara'ya seyahat edeceklerini ve yılda yaklaşık 600 Milyon Euro turizm geliri sağlayacağını anlattı.
DÖŞEMEALTI'NDA LOJİSTİK KÖY
Sadık Badak, bu hatta konteynır taşımacılığı da yapılabileceğinin altını çizerek, Konya, Ankara hattından yüklenecek konteynırların Antalya Limanı'na ulaştırılarak, denizyolu taşımacılığıyla deniz aşırı ülkelere gönderilebileceğine işaret etti. Badak, 2008 yılında DDY'nin çeşitli illerde lojistik merkezler kurma kararıyla Büyükşehir Belediyesi'ne Döşemealtı için önerdiği 1000 dekar arazinin, günü geldiğinde 'Lojistik Köy' yapılmak üzere 1/25.000'lik plana işlendiğini ve planın DDY'ye teslim edildiğini kaydetti.
12 MİLYONLUK İKİ AYRI PROJE
Sadık Badak, halen Eskişehir-Afyon-Keçiborlu-Bucak-Döşemealtı-Konyaaltı-Kepez-Aksu-Serik-Manavgat-Konya-Aksaray-Nevşehir-Kayseri hattını kapsayan yaklaşık 1000 kilometre uzunluğunda 2 ayrı demiryolu hattı projesi bulunduğunu bildirdi. Badak, Kalkınma Bakanlığı'nın bu hatlarla ilgili yatırım zamanını 2023 olarak belirlediğini, ancak yatırıma daha önce başlanması için diğer illerin milletvekilleriyle birlikte alternatif finansman ve işletme görüşmeleri yaptıklarını anlattı.
Sadık Badak, TCDD'nin, ülke içindeki demiryolu taşımacılığı konusundaki tekelinin kaldırılmasının, Antalya'ya demiryolu hattının daha erken yapılması fırsatını sunabileceğine de dikkati çekerek, "Yılmak yok; hep birlikte yola devam. Şimdi sonuca daha yakınız. Antalya'nın iki projesi için de yeni kanunu Expo 2016'ya yetiştirebilmemiz için büyük bir fırsat var" diye konuştu.
Mehmet ÇINAR/ANTALYA, (DHA)