Antalya'da geçen eğitim ve öğretim döneminde Vali Ahmet Altıparmak'ın öncülüğünde, İl Milli Eğitim Müdürlüğü'nce başlatılan 'Değerler Eğitimi', il genelinde okullardaki evrensel ve ulusal değerlere yönelik büyük değişim ortaya koydu.
Bir yılda yakalanan başarı, Değerler Eğitimi'nin tüm illerde uygulanması amacıyla Milli Eğitim Bakanlığı'nca Ankara'da düzenlenen ve il milli eğitim müdürlerinin katıldığı toplantıda, Antalya Milli Eğitim Müdürü Osman Nuri Gülay tarafından anlatıldı. Değerler Eğitimi projesine ilk etapta İstanbul, Ankara, Ardahan, Bolu, Denizli, Yozgat, İstanbul, Kırklareli, Bitlis, Ankara, Samsun, Van, Bingöl, Batman, Edirne ve Muş'tan talep geldi ve proje bu illere gönderilerek uygulamaya konuldu.
ÜÇ KATEGORİDE VERİLİYOR
Milli Eğitim Müdürü Gülay, Değerler Eğitimi'nin tüm illerde uygulamaya geçirilmesinin hedeflendiğine değinerek, Değerler Eğitimi kapsamında, okul öncesi, ilköğretim ve ortaöğretim okullarında öğrencilere, normal ders saatleri içerisinde 3-5 dakika ayrılarak anlatıldığına işaret etti. Gülay, evrensel ve ulusal değerlerin çocuklara ders konusuyla örtüştülerek anlatıldığını, her ders ve her branştaki öğretmenin bu eğitimi kendi hür iradesi ve inisifiyatifine bağlı ve isteyerek yürüttüklerini açıkladı.
Projenin ilk yılında öğretmen, öğrenci ve velilerle ayrı ayrı yapılan anketlere göre memnuniyet oranın yüzde 70'in üzerinde çıktığını ve eksiklerin bu yıl revize edildiğini kaydeden Osman Nuri Gülay, "Amacımız projeye dikkati çekmek, eli, öğretmen ve öğrencilerin projeye herkesin sahip çıkmasını sağlamak. Çocuklarımızın evrensel ve ulusal değerlere sahip çıkmalarını istiyoruz. 10-15 yıl sonra birbirinin hakkına saygı gösteren gençliğin, insanların yetiştiğini hep birlikte göreceğiz. Çocuklarımızın birbirine ve çevresine olan sevgi ve saygısı arttı" diye konuştu.
OKULLARDAN ÖRNEKLER
Osman Nuri Gülay, projeye başlamadan önce ve sonra, okullardaki sonuçların belirlenmesine yönelik çalışma yapıldığının altını çizerek, ankete katılan öğretmenlerin Değerler Eğitimi Projesi'nin uygulamaya konulması sonrası okullarındaki değişikliklerden örnekler verdiklerine işaret etti. Öğretmenler, bir okulda tek bir öğrencinin dahi disipline gönderilmediğini, sınıflardaki gürültü seviyesinin ciddi oranda azaldığını, dersliklerde ortalama bir saat süren temizlik çalışmalarının öğrencilerin daha duyarlı ve tertipli davranmaları üzerine 20 dakikaya düştüğüne dikkati çekti.
DEĞERLER EĞİTİMİ'NDE NELER VAR?
Okul öncesi çocuklara sorumluluk sahibi olma, yardımlaşma, işbirliği, iyilik, hoşgörü, barış, özgüven olmak üzere 7 ayrı değerin eğitimi veriliyor. İlköğretimde saygı, temizlik, sevgi, iyilik, çalışkanlık, sabır, dayanışma, misafirperverlik, sorumluluk, özgüven, hoşgörü, yardımlaşma, tutumluluk, vatanseverlik, dürüstlük, ahlak, merhamet, barış, alçakgönüllülük, duyarlılık, paylaşımcı olmak, vefa, cömertlik olmak üzere 24 değer anlatılıyor.
Ortaöğretimde saygı, sorumluluk, kitle iletişim araçları, kişiler arası ilişkiler, dürüstlük, sevgi, adalet, vatanseverlik, yardımlaşma şeklinde 9 değer eğitimi veriliyor. Üç alanda da hazırlanan toplam 28 kısa metrajlı film ile ders aralarında o değere ilişkin konu akıllı tahtalar aracılığıyla öğrencilere izletilerek Değerler Eğitimi destekleniyor.
Mehmet ÇINAR/ANTALYA, (DHA)