Antalya Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Ana Planı çalışmaları kapsamında dünyanın farklı ülkelerinde ulaşım çalışmaları yapan Sürdürülebilir Ulaşım Derneği (EMBARQ) ile birlikte 'Sürdürülebilir Ulaşım Yaklaşımları ve Uygulamaları Çalıştayı' düzenlendi. Belediye Kültür Salonu'ndaki toplantıya, Antalya Büyükşehir Belediye Başkanı Mustafa Akaydın, Genel Sekreter Mehmet Aktekin, EMBARQ Direktörü Dr. Dairo Hidalgo, belediye meclis üyeleri, Ulaşım Dairesi Başkanı Emin Pehlivan, Ulaşım Ana Planı Danışmanı Erhan Öncü, Antalya Otobüsçüler Esnaf ve Sanatkarlar Odası Başkanı Mehmet İnce, ulaşım esnafı ve davetliler katıldı.
ANTALYA'NIN ANAYASASINI HAZIRLADIK
Toplantının açılış konuşmasını yapan Büyükşehir Belediye Başkanı Mustafa Akaydın, uzun süren çalışmalar sonucu Ulaşım Ana Planı'nın tamamlandığını belirterek, "Bu Antalya'nın ulaşımla ilgili anayasasıdır, 2030 yılına kadar. Türkiye'de genellikle böyle raporlar hazırlanır sonra rafa kaldırılır. Kimse bildiğinden şaşmaz. Biz böyle olmayalım diye Antalya'nın geleceği için neler yapmalıyız bugün bir çalıştay şeklinde sunum yapmak ve tartışmak istiyoruzö dedi.
KAFALARDA SORU İŞARETLERİ VAR
Hem kendisinin hem de toplantıya katılanların kafasında Ulaşım Ana Planı'yla ilgili birtakım soru işaretleri olduğunu ifade eden Başkan Akaydın, "Acaba Antalya'nın geleceğinde doğru olan; metroyu bir an önce projelendirmek midir, yoksa metrobüs gibi sistemlere öncelik vermek midir? Bol paranız varsa, şehirde de trafik sıkışıklığı varsa yerin altına inin metro yapın. Ama bu ciddi maliyet. Bunu hiçbir belediyenin yapmadığını biliyoruz. Metroyu projelendirebiliriz ama uygulamaya koyabilir miyiz bilmiyoruz. Acaba köprülü kavşakların şehir içinde yapılması doğru mu yanlış mı? Bunların cevaplarını buradaki uzmanlardan öğrenmek istiyorumö diye konuştu.
METROBÜS DAHA ÇOK TERCİH EDİLİYOR
Antalya için yeni hazırlanan Ulaşım Ana Planı'nın anlatıldığı ve dünyadaki sürdürülebilir ulaşım örneklerinin verildiği toplantıda EMBARQ Direktörü Dr. Dairo Hidalgo, Antalya toplu ulaşımı için neler yapılabileceğine yönelik bir sunum yaptı. Dr. Dairo Hidalgo, 1990'lı yıllardan itibaren başta Amerika olmak üzere dünyanın pek çok ülkesinde toplu ulaşımdaki sorunları çözmek için metro ve demiryoluna göre daha ucuz ve hızlı uygulanabilir olduğu için metrobüsün tercih edildiğini söyledi.
METROBÜS YAYGINLAŞTI
Metrobüs sisteminin 1990'lı yıllarda dünyada sadece 16 kentte uygulanırken, bugün 163 kentte hayata geçirildiğini dile getiren Dr. Dairo Hidalgo, "Antalya da metrobüsü uygularsa 164'üncü kent olacak. Burada çok kısa vadede, makul miktarda bir yatırımla gerçekleştirilebilir, insanların hareketliliği kolaylaştırılabilirö dedi.
DAHA AZ KARAYOLU DAHA FAZLA TOPLU TAŞIMA
Ulaşıma ilişk sorunlar çözümlenirken, körü körüne bir seçenekle yola devam etmenin doğru olmadığını aktaran Dr. Hidalgo, Antalya'da yapılan battı-çıktı kavşakların da trafiğe çözüm olamayacağını anlattı. Antalya'da problemi çözmek için yaya ve bisiklet kullanımının özendirilmesi gerektiğini vurgulayan Dr. Hidalgo, "Önerim şu olabilir; daha az karayolu ve daha fazla toplu taşıma, yayalaştırma ve bisiklet yolu ile bu işi halledebilirsinizö diye konuştu.
ZENGİNLEŞİRSEK METRO OLUR
Toplantı sonunda bir açıklama yapan Başkan Akaydın, Ulaşım Ana Planı üzerinde biraz daha çalışıp Antalya için en hızlı ve en ekonomik çözümü üretmek istediğini ifade etti. Şu an için Antalya'daki toplu ulaşımda pahalı çözümleri gerektiren acil bir durum olmadığını vurgulayan Başkan Akaydın, "Biz de şu anda otobüslerle de akıllı ve hızlı bir ulaşım sağlamak mümkün. Ama 2030'dan itibaren daha komplike sistemlerin gerekeceği gözüküyor. Ama 2016 kısa bir segmentte öncelik taşıyabilir. 2030 için Döşemealtı, 100. Yıl, Dumlupınar Bulvarı gibi güzergahlarda da daha pahalı ve komplike sistemler düşünmek lazım. Metrobüs olur, o dönem Türkiye çok zenginleşirse metro olurö diye konuştu.
Özgür ÖZTÜRK/ANTALYA, (DHA)