Sinema Eseri Yapımcıları Meslek Birliği işbirliğiyle Su Hotel'de gerçekleşen panelde sosyal medya uzmanı Rutsche, dünyada ve Türkiye'de internet ortamındaki sosyal ağ iletişimini, pazarlama stratejisini aktardı. Dünya çapında 1.1 milyardan fazla internet kullanıcısı bulunduğunu, bunlardan 819 milyonunun aktif mobil kullanıcısı olduğunu dile getiren Rutsche, dünyada sosyal paylaşım siteleri arasında en fazla kullanıcı sayısının Facebook'ta olduğunu belirtti. Türkiye'de 2012 yılı verilerine göre 36 milyon internet kullanıcısı olduğunu kaydeden Rutsche, kullanıcılardan yüzde 35'inin sosyal medyada aktif olduğunu, bunların yüzde 70'inin 18-24 yaş aralığında yer aldığını söyledi.
Rutsche, Türkiye'de internet kullanım oranı diğer ülkelere göre düşük olmasına rağmen var olan kullanıcıların sosyal medyada aktif olduğunu vurguladı. İngiltere'yi örnek gösteren Rutsche, bu ülkede internet kullanım oranının yüzde 80 civarında olduğunu belirtti. Rutsche, Türkiye'de internet kullanıcılarının çoğunluğunun erkeklerden oluştuğunu, diğer ülkelerde bu oranın yarı yarıya olduğunu aktardı. Sosyal medya ve paylaşım sitelerinin film ile sinema sektöründe önemli bir yere sahip olduğunu hatırlatan Rutsche, Türkiye'de gösterilen farklı filmlerin internet ortamındaki takipçi sayısını örnek gösterdi.
Film pazarlama aşamasında sosyal meydanın önemine değinen Rutsche, "Her film özgündür. Bu nedenle filmlerin kendine özgü dağıtım ve pazarlama stratejisi olmalı" dedi. Filmin pazarlama stratejisinde para ya da iletilmek istenen mesaj gibi düşüncelerin belirlenmesi gerektiğinin altını çizen Rutsche, pazarlama için fazla bütçe kullanılmasa da mevcut kaynakların en iyi biçimde kullanılması gerektiğini dile getirdi. Pazarlama stratejisinin filmin yapım sürecinde en baştan düşünülmesi gerektiğini anlatan Rutsche, "Seyirci olabildiğince erken olaya dahil edilmeli. Bu şekilde promosyon başlatılmalı. Aktörler, film ekibini de tanıtıma dahil edebilirsiniz. Film piyasaya çıkmadan seyirci kitlesi yaratabilmek, filmi yapımcılar açısından daha cazip hale getirir" diye konuştu.
Film pazarlamasında film takipçileri ile sosyal medyada diyaloga geçebilecek platform oluşturulması ve bu platformda fanların görüşlerinin değerlendirilmesi gerektiğine işaret eden Rutsche, seyircilerin sosyal medya kullanımını incelenmesinin önemli olduğunu söyledi. Rutsche, tüketici profiline bakıldığı zaman son yıllarda değişim yaşanmadığını ve 50 yaş üstü izleyicilerin sadece alıcı durumda olup, etkileşimde bulunmadığını, gençlerin ise film hakkında konuşup, gündem yaratarak tanıtımda aktif rol oynadığını dile getirdi.
Filme seyirci çekmek için ilgi yaratılması gerektiğini aktaran Rutsche, oluşturulan platformda seyirci dahil edilerek filmde kendini anlatan bir şey hissetmesi halinde tanıtımın daha iyi yapılabileceğini aktardı. Film pazarlamasında ilgi alanı yaratma konusunda geçen yıl gösterime giren 'Ülkücüler' adlı belgeseli örnek gösteren Rutsche, belgeseli izlemediğini, iyi ya da kötü olduğu yönünde düşüncesi bulunmamasına rağmen Facebook'ta 100 bin fanının olmasının dikkatini çektiğini kaydetti. Filmin siyasi içeriğinden dolayı hala takipçileri arasında tartışma konusu olduğunu anlatan Rutsche, film iyi ya da kötü de olsa bir materyal bulup sosyal medyada gündeme getirebilme olanağı bulunduğunu kaydetti.
Rutsche, dünyada sosyal paylaşım siteleri arasında Facebook'un kullanıcı sayısıyla önemli bir yere sahip olmasına rağmen son dönemlerde farklı siteler ve platformlarda da kullanımın arttığını dile getirdi. Mobil video platformu 'Vine'ı anlatan Rutsche, film yapımcılarının 6 saniyelik klipler halinde tanıtım için bu platformu kullanmaya başladığını söyledi.
Tolga YILDIRIM/ANTALYA, (DHA)