Turizmciler, dünyadaki ekonomik krizin Türk turizmini olumsuz etkileyebileceği öngörüsüne rağmen, iyi bir tanıtım ve pazarlama faaliyeti yürütülerek, 2012'de de başarılı bir sezon geçirileceğini umut ediyor. Avrupa'daki ekonomik kriz yüzünden, turistin tatilini evinde geçirmesinden endişe duyuluyor.
Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) Başkanı Osman Ayık, 2011'in iyi bir yıl olduğuna değinerek, Türkiye'nin turizmdeki genel rakamlarının gayet iyi olduğunu, turizmcilerin beklentilerini karşılayan bir yıl gerçekleştiğini belirtti. 2012'de de aynı temponun, 2011'in biraz altında olmakla birlikte, tüm dünyadaki olumsuzluklara rağmen yakalanabileceğine işaret eden Ayık, dünyadaki ekonomik kriz yüzünden bazı riskler olabileceğine değindi.
ŞUBAT SONUNU GÖRMEK GEREK
2012 yılında sektörel anlamda kötü bir yıl yaşanmayacağını umduklarını söyleyen Osman Ayık, 2012'ye ilişkin öngörülerin netleşebilmesi için Şubat ayı sonunu beklemek gerektiğini vurguladı. Ayık, "Şubat sonuna kadar alınacak ön rezervasyonları görmemiz lazım ki, 2012 ile ilgili daha net bir şeyler söyleyebilelim. Ancak, tüm olumsuzluklara rağmen çok da kötü bir yıl beklemiyorum. En azından rekabet ettiğimiz, aynı kulvarda yarıştığımız ülkelerin bir adım önünde oluruz" diye konuştu.
2012 DAHA İYİ GEÇECEK ANCAK DİKKATLİ OLMAK LAZIM
Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği (TÜRSAB) İkinci Başkanı Talha Görgülü de 2011'in beklentiler doğrultusunda, iyi bir yıl olduğuna işaret ederek, 2012'ye, dünya genelindeki ekonomik krizin etkisiyle 'moralsiz' başlandığını belirtti. Buna rağmen, 2012'de Türkiye'nin turizm sektörünün 2011'e göre yüzde 8-10 arasında büyüyeceğini tahmin ettiğini vurgulayan Görgülü, şunları söyledi:
"Turizm pazarımız genişledikçe Türkiye bir marka haline geldi. Dünyada turizmde ilk 5'i zorlayan bir ülke oldu. Sektörün yüzde yüz Türk olan konaklama sektörü, filoları sürekli genişleyen Türk bayraklı uçak şirketleri, Türk sermayeli tur operatörlerinin dünyanın en büyük tur operatörleri arasında yerini almasının yanı sıra, son yıllarda ortaya çıkan kültür değerlerin turizme yeniden katılması ve bu sayede kültür turlarına olan ilginin artmasıyla Türkiye önemli bir avantaj elde etti. Ayrıca, Türkiye'de toplantı ve kongre turizmi de artıya geçti. Türkiye 2012'yi daha iyi geçirecek ama daha dikkatli olmamız lazım."
2012 FLU
Akdeniz Turistik Otelciler Birliği (AKTOB) Başkanı Sururi Çorabatır ise dünyadaki ekonomik kriz ve turizm yatırımlarının artmasıyla devreye giren yeni yataklar nedeniyle 2012'nin de turizmde 2011 gibi geçeceğini, 2012'de turizmde önemli bir büyüme beklenmemesi gerektiğini söyledi. Çorabatır, 2011'deki başarının verdiği rahatlık ve güvenle rehavete kapılmadan, hizmet anlayışından taviz vermeden ve tedbiri elden bırakmadan yapılacak çalışmalar sayesinde 2012'nin kayıpsız atlatılabileceğini vurguladı. Çorabatır, kendisinin de 2012'yi flu gördüğüne işaret ederek, "2012 tatil sezonuna yönelik ilk satışlar, 2011'in bu dönemindeki gibi olmadı. Ancak, ön rezervasyonların kısa sürede toparlanacağını tahmin ediyorum. Türk turizmi rakiplerine göre avantajlı olsa da tedbiri elden bırakmadan, kamu-özel sektör işbirliğiyle takım oyunu oynayarak, pastadan en büyük payı alabiliriz" dedi.
RESESYON TEHLİKESİ
Merkezi İstanbul'da bulunan Turistik Otelciler Birliği (TUROB) Başkanı Timur Bayındır da, Avrupa'daki bir çok ülkede 'resesyon' tehlikesinin başgösterdiğinin altını çizerek, "Türkiye'de tatil yapan müşterinin yarısının Orta Avrupa'da olduğunu düşünürsek sıkıntı yaşamama şansı yok. Mümkün olduğu kadar yeni pazarlar açarak 2012'deki muhtemel sıkıntıyı hafif atlatmaya çalışacağız. Ama göstergeler geçen seneye göre pek iyi olmayacak gibi" görüşünü dile getirdi.
RUS TURİST KAPIŞMASI
Turizm Gazeteci ve Yazarları Derneği (TUYED) Başkanı Kerem Köfteoğlu ise Türkiye'nin en büyük pazarı olan Avrupa'da turistlerin 2012'de tatile çıkmak yerine evde kalacağına ilişkin araştırma sonuçları bulunduğunu belirtti. Köfteoğlu, şu bilgileri verdi:
"Diğer yandan tüm rakiplerimiz gözlerini ikinci büyük pazarımız Rus turiste çevirmiş durumda. 2012'de Rus turisti kapma konusunda ciddi bir rekabet yaşanması bekleniyor. Büyük bir aksilik olmazsa, 2012'de Avrupa pazarında oluşacak kayıpların, Brezilya, Rusya, Hindistan ve Çin'den telafi edilebileceğine inanıyoruz. 'Turizmde Çin Yılı' ilan edilen 2012'de gerekli adımların atılması halinde bu ülkeden gelecek, iyi para harcayan kültür turisti sayısı artırılabilir."
DHA-Antalya - Bünyamin TOKMAK