Bize kendinizden bahseder misiniz?
9 Eylül Üniversitesi, Amerikan Kültürü ve Ebebiyatı bölümünden 2005 yılında mezun oldum. Çok kısa bir süre devlet okulunda öğretmenlik yaptıktan sonra özel sektörün beklentilerime daha uygun olduğunu düşündüğüm için görevimden istifa ederek 2007’de Antalya bölgesinde bir franchise yabancı dil eğitim kurumu işletmeye başladım. Yaklaşık 11 yıldır bireysel ve kurumsal eğitimler veriyorum.
Turizm İngilizcesi’nden ve kitabın içeriğinden bahseder misiniz?
Turizm İngilizcesi, turizm ve otelcilik sektörü çalışanları için hazırladığımız bir online eğitim modeli aslında. Bunu bir eğitim modeli olarak nitelendiriyorum çünkü kitap dışında online eğitim videoları, öğrenci başarı takip sistemi, testler ve ek çalışma kaynakları mevcut. Bütün bunlar, turizm çalışanının yabancı dili öğrenmesini kolaylaştıran, günümüz şartlarına uyan bir eğitim modelini oluşturuyor.
Neden özellikle Turizm sektörü için bir model oluşturdunuz?
Lise ve üniversite yıllarımda otellerin F&B, housekeeping, önbüro, Spa gibi departmanlarında 7-8 sezon çalıştım. Eğitmenlik dönemimde bireysel ve kurumsal eğitimlerde katılımcıların hemen hemen hepsi turizm sektörü çalışanıydı. Ayrıca 3 yıl da otel işlettim. Yani 18 sene kadar turizmde çalışan, işletmeci ve eğitmen olarak sektörü ve çalışanlarını yakından tanıma fırsatım oldu. Yani hem oteli hem de çalışanı ve öğrenme alışkanlıklarını detaylı bir şekilde etüd ettim. Bu tecrübemi Turizm İngilizcesi’nde hayata geçirmiş oldum.
Bu proje nasıl ortaya çıktı?
Barut grubunun bir otelinde eğitim veriyordum. Derslere düzenli katılan 3 housekeping çalışanı bayan dikkatimi çekti. Öyle ki, söylediğim her şeyi not ediyorlardı. Dikkatleri bir an olsun dağılmıyordu. Onların o öğrenme istekleri, soruları, bir sonraki dersi heyecanla beklemeleri beni çok etkiledi. Biz o dönem otelin yoğunluğundan dolayı derslere devam edemedik. Turizmde çalışan yüzbinlerce kişi var. Ailelerinin geçimini sağlamaya çalışan, hayat maliyetleri zaten yüksek olan bir sürü çalışan. Birçoğu için kursa gitmek büyük külfet. Ayrıca yazın çalışıp kışın çalışmıyorlar. Yüksek sezonda zaman büyük sorun oluyor. İşletmeler de çalışanların belirli bir kısmına eğitim aldırabiliyor.
İşte bu yüzden o insanlar için bir şey yapmalıyım düşüncesi oluştu bende. İhtiyaçları olan her şeyin tek bir kaynakta toplandığı ve ulaşılabilir maliyetli bir eğitim hazırlamak. İçerisinde konu anlatımlarının, canlandırma videolarının, kelime kartlarının, sözlüğün, ses dosyalarının, testlerin vs olduğu tek bir kaynak! Böylece turizm çalışanının eğitimde zaman ve maliyet sorununu çözmek ve en önemlisi kafasını gereksiz bilgiyle karıştırmadan kendisine gereken eğitimi sunmak istedim. İşte bu şekilde projeye başladım.
Yani sektörel bir sorunu çözmek için yola çıktınız?
Yıllardır turizm sektöründen beslenen, öğrenen ve gelişen biri olarak sektör çalışanlarına karşı bir sorumluluğum vardı.
Turizm sektörüyle ilgili başka yayın veya kaynak yok mu peki?
Turizm İngilizcesi; yabancı dili sıfırdan itibaren öğretmeye başlayan bir eğitim sistemi. Bilgisayar ve mobil cihazlardan web sitesine giriş yaparak dilediğiniz yerden eğitiminizi alabiliyorsunuz. Sadece bir kitaptan oluşmaması, detaylı videoları, sıfırdan itibaren İngilizce öğretmeye başlaması ve biraz önce saydığım özellikleriyle dünyada buna benzer bir kaynak yok aslında.
Mesela başta İstanbul ve Antalya olmak üzere turizm okullarından ciddi talep görüyor ve çok beğeniliyor.
Turizm sektöründe dil eğitiminde gelinen son durumu nasıl değerlendiriyorsunuz ve otellerin bu konuda başarıya ulaşması için önerileriniz nelerdir?
Öncelikle kendimi bu sektörün bir parçası olarak görüyorum. Bunu söylemek isterim. Son iki yıldır turizm sektörünün ekonomik sorunları herkesin malumu. İnanıyorum ki bu yıl ve önümüzdeki yıllar bu sorunu bir şekilde aşacağız. Ama aynı şekilde sektör olarak aşmamız gereken ciddi bir eğitim eksiğimiz de var. Çoğunlukla, eğitimi maliyet olarak görüyoruz. Daha vizyoner ve kurumsal bakan firmaları bunun dışında tutuyorum. Zaten piyasada itibar gören bir ismi varsa, eğitime önem veriyordur.
İşletmeler az sayıda çalışana eğitim aldırabiliyor. Özellikle önemli olduğunu düşündükleri kilit personele eğitim aldırıyorlar. Bazı eğitim konularını da eğitim departmanları kendi içlerinde çözüyorlar. Ancak insanları bir toplantı odasına alıp eğitim yaparak çok sayıda çalışanın eğitim eksiğinin kapatılabileceğini ben düşünmüyorum. Sektörün artık buna farklı bir açıdan bakması gerekiyor. Birçok başlıkta eğitim online olarak yapılmalı ve eğitim fırsatı bir işletmenin bütün çalışanlarına eşit oranda sağlanmalı. Öğrenmeye açık ve istekli bir çalışana, departmanını değiştirebilme fırsatı yaratmalısınız. Kariyerinde ilerleme imkanı vermelisiniz.
Atatürk şöyle der “Bir millet irfan ordusuna sahip olmadıkça, muharebe mekanlarında ne kadar parlak zaferler elde ederse etsin, o zaferlerin kalıcı sonuçlar vermesi ancak irfan ordusuna bağlıdır” Türkiye turizmcisi çok çalışkan ve sabırlı. Müthiş başarılarla dolu bir sektör. Ben sektörde başarıların devam edebilmesini Atatürk’ün bu sözünde olduğu gibi eğitime verilecek önemin belirleyeceğini düşünüyorum.