Büyükşehir Belediyesi'nin yeni hizmet binasındaki söyleşide, Türel, hem kentin var olan sorunlarına getirilecek çözümleri anlattı, hem de kamuoyunun merak ettiği soruları yanıtladı.
Başkan Türel, Antalya'nın en önemli ve büyüyen sorunlarından biri olan ulaşım sıkıntısının aşılabilmesi için yeni bir plan hazırladıklarını ve ön izin için Ulaştırma Bakanlığı'na gönderdiklerini söyledi. Türel "Bu planın içinde kent içine metro yapılması görünüyor. Konyaaltı'nda limandan Lara Kundu bölgesine ve uzayan süreçte Varsak'a kadar bir metro, yeraltı metrosu... Ayrıca, mevcut raylı sistemin Meydan son duraktan Döşemealtı'na kadar bir besleme hattı yapılması gereği ortaya çıkıyor. Cadde tramvayı gibi üstten gidecek. Döşemealtı'na böyle bir hat çıkıyor dördüncü etapta. Böylece bu hat yeni otobüs terminaline ve Organize Sanayi Bölgesi'ne kadar uzayacak" dedi.
Altı yeni kapalı otopark inşa edeceklerini, tüm kenti bisiklet yollarıyla donatacaklarını ve Avrupa'da olduğu gibi bisiklet kiralanmasını yaygın hale getireceklerini, tabela kirliliğini de ortadan kaldırmak için gerekli adımları atmayı planladıklarını söyleyen Türel, EXPO'nun botanik özelliği bozulmayacak şekilde kullanım süreli olarak özel sektöre devredilmesi gerektiğini ifade etti.
Başkan Menderes Türel'e Milliyet Akdeniz olarak sorularımız ve aldığımız cevaplar şöyle:
“Ulaşım en önemli sorun. Hangi adımları atmayı planlıyorsunuz?
TÜREL: Ulaşım Master planımızı 100 bin kişi ile anket yapıldı. Bilim adamları oturdular, geçmişe de bakarak nihai halini verdiler, yani güncellediler. Bizim projelerimiz 2040 verileri dikkate alınarak yapıldı. Bazı kavşaklar, ışık düzenlemeleri, cepler, yani sağa sola dönüşler, bisiklet yolları, tabi ki toplu ulaşım yolları, bunların hepsi tek tek çalışıldı. Sonuç raporlarına göre en az üç dört saat uzmanlarla birlikte ben de şahsen çalıştım. Yapılan çalışmalar sonunda nihai halini verdiler uzmanlar. Şimdi ön izin için Ulaştırma Bakanlığı'na gidiyor. Ön izin alındıktan sonra kamuoyunun tartışmasına açılıyor.
İki metro yapılacak
tramvay hattı artacak
- Ne gözüküyor o planın içinde ulaşım için...
TÜREL: Raylı sistem ile metro gözüküyor. Konyaaltı'nda limandan Lara Kundu bölgesine ve uzayan süreçte Varsak'a kadar bir metro, yeraltı metrosu gözüküyor. Ulaştırma Bakanlığı geçmişte maliyet yüksekliği nedeniyle açıkçası metroya çok sıcak bakmıyordu. Ama yolcu taşıma verimliliği göz önünde bulundurulduğunda o maliyetler karşılanabilir hale gelirse o zaman da izin alınması söz konusu olabiliyor. Ulaşım Master Planımız kapsamında ara ara özellikle de dördüncü etap raylı sistem konusunda bakanlık yetkilileriyle değerlendirme toplantılarımız oldu. Artık Ulaştırma Bakanlığı da burada yeni bir görüş ortaya koydu. Metronun yolcu sayılarının yeterli olduğu halde yapılabilmesi konusunda geçmişte bir, iki milyonluk kentlere çok sıcak bakmamalarına rağmen izin verebileceklerini söylüyorlar. Bu sevindirici bir gelişme.
- Dördüncü hat demiştiniz...
TÜREL: Dördüncü hat şöyle: Otogar biliyorsunuz artık Döşemaltı'na çıkacak. Meydan son duraktan Döşemealtı'na kadar bir besleme hattı yapılan çalışmalarda olması gereği ortaya çıkıyor. Cadde tramvayı gibi üstten gidecek. Döşemealtı'na böyle bir hat çıkıyor dördüncü etapta. Böylece bu hat yeni otobüs terminaline ve Organize Sanayi Bölgesi'ne kadar uzayacak.
Antalya'nın merkezi
bisikletle gezilecek
- Bisiklet yolları demiştiniz...
TÜREL: Biliyorsunuz parça parça bisiklet yolları var. Bunları bütünleştirme çalışmaları yapılıyor.
- Avrupa'da olduğu gibi mi?
TÜREL: Aynen öyle olacak. Bütün şehir merkezlerinde kullanılabilir halde olacak. Mesela Hasan Subaşı Caddesi'nde var ama ne başı bir yere bağlanıyor ne sonu... Şimdi onları bütünleştiriyoruz. Tabi Antbis'i geliştireceğiz. Paralı veya kart sistemiyle halkın kullanımına açık bisiklet sistemi. Bisikleti alacak, bir diğer istasyonda da bırakabilecek. İstediği yere gidebilecek.
Korkuteli Kavşağı'ndan
Havalimanı'na özel yol
- Çevre yollarında son durum nedir? Gerçi karayolları yapıyor ama...
TÜREL: Batı Çevre Yolu bitmek üzerine, Kuzey Çevre Yolu hızla devam ediyor. Biz alternatif olarak Korkuteli kavşağından başlayıp Varsak üstünden Havalimanı yoluyla birleştirmek üzere bir çevre yolu yapacağız. Bu yol şehir içine girmeden araçları Havalimanı kavşağına doğrudan bağlayacak.
Konyaaltı 2018 yazına
- Konyaaltı Plajında ihaleye giren olmadı, 19'unda yeniden yapılacak. Sanıyorum önümüzdeki sezona yetişmeyecek...
TÜREL: Şimdiki ihalede şartları yatırımcılar açısından daha cazip olacak şekilde düzenledik. İnşallah talibi çıkar. Ama çıkmadığını varsaydığımızda bu projeyi Antalya'ya kazandırma konusundaki kararlılığımız güçlü şekilde devam eder. Yeni farklı modeller ile Antalya'ya mutlaka kazandıracağız.
- Bu sene hayata geçer mi?
TÜREL: İlk ihalemize talip çıksaydı en azından sahil kısmını bu yıla yetiştirebilirdik. Ama bundan sonra artık bu yaza yetiştirebilme şansımız çok gözükmüyor. Önümüzde çok zaman kalmadı, zaten yaz döneminde inşaat yapmak da takdir edersiniz ki zor bir iş. Fakat 2018 yazına yetiştirme gibi bir hedef ve gayretimiz mutlaka olacak. Yani 2018 yazında Antalyalılar bambaşka bir Konyaaltı sahili ile karşı karşıya kalacaklar.
Boğaçay'da inisiyatif
istiyoruz, sona geldik
- Boğaçay'daki gelişmeler ne durumda...
TÜREL: Taşkın önleme açısından DSİ ile ortak çalışma yaptık. Burada ayrıca Veysel Eroğlu hocamızla iki, üç kez teknik çalışma yaptık. Kendisi Türkiye'deki en önemli su mühendislerinden biridir. Yani kendilerinin ve bakanlık olarak teknik destekleri de söz konusu. Yeni yaptığımız plan ve projeye göre DSİ taşkın önleme çalışmalarına devam edecek. Geriye doğrusu üst yapısı kalıyor. Şu anda Hazine'den ve Milli Parklar'dan tahsis taleplerimiz ile ilgili çalışmalarımızı yürütüyoruz. Sona geldik. Ulaştırma bakanımızla iki saate yakın bir toplantı gerçekleştirdik. Şimdi kanuni süreçleri tamamlayarak alan tahsislerini tamamen Büyükşehir inisiyatifine alıyoruz.
Yat limanının yerini İnşaat Mühendisleri Odası'nın uyarılarını dikkate alarak değiştirdik. Yani oranın üst yapı projesi ihaleye çıkar hale geldi. Şu anda beklediğimiz, beş bakanlığı ilgilendiren alanların bize tahsis edilmesi. Burada da yüzdük, kuyruğuna geldik.
EXPO mutlaka ve mutlaka
özel sektöre bırakılmalı!
- EXPO bitti ama alan ne olacak?
TÜREL: Ben yönetim kurulu üyesiyim. Bütçemizden ciddi bir kaynak aktarıyoruz. Ankara'da bir toplantı yaptık, genel sekreterimiz katıldı. Bizim belediye olarak bu kadar ağır bir bütçe ile burayı işletebilme şansımız yok. Ancak bize bir kaynak aktarılarsa o zaman işletmemiz gündeme gelebilir.
Fakat ben ilk günden beri söylüyorum, buranın mutlaka ve mutlaka özelleştirme idaresi tarafından bir işletme ihalesine çıkılarak, bazı yeni fonksiyonlar da içine eklenerek, bir otel olabilir, başka bir şey olabilir, özel sektöre bırakılması. Mülkiyeti devlete ait olmak koşuluyla, belki 40-50 yıl süreyle işletme hakkının verilmesi. Yani EXPO kapılarını kapatmadı, kapatmayacak. EXPO açıldığı günkü gibi bugün de faaliyetine devam ediyor, bundan sonra da devam edecek. Alanda değişiklik yapılsa bile botanik özelliğinin mutlaka korunmasını önemsiyoruz.
Altı tane kapalı
otopark yapıyoruz
- Kentin dönüştürülmesiyle ilgili çalışmalar ve otopark sorunu...
TÜREL: Kentsel yenileme yapıyoruz. Mesela Balbey... İnşallah o mezbelelik hali tarihe kavuşacak. Antalya'nın ikinci Kaleiçi olacak. Eski belediyenin hemen arka tarafı kent müzesi haline geliyor.
Doğu Garajında 750 araç kapasitesiyle bir otopark, kültür ve çarşı merkezi ve tarihi mezarlık yapıyoruz. Üç kapıların hemen karşısında şimdi açık otopark olarak kullanılan yere katlı otopark yapıp kapasite artışına gideceğiz. Kent müzesinin altı ve Plaza 2000'in karşısındaki açık otoparklar kapalı hale geliyor, Doğu Garajı'nın altında bir, Şarampol'un iki yakasında iki, Devlet Hastanesi'nin yanına bir tane olmak üzere toplam altı tane kapalı otoparka başlamak üzereyiz.
Tabela kirliliğinden
kenti kurtaracağız
- Birde turizm kentine hiç yakışmayan tabela kirliliği var...
TÜREL: Meclis'ten yönetmeliğimizi geçirdik. Sayıştay'a gönderdik. Sayıştay'dan nihai rapor yeni geldi. Şimdi artık bu nihai rapor kapsamında tabela yönetmeliğimizi daha yeni uygulayabilir hale geldik. Bununla ilgili inşallah gerekli adamları önümüzdeki süreçte atmayı planlıyoruz.
- Yani bir görsel rahatlama olacak mı?
TÜREL: Tabi, tabi... Onun için çalışıyoruz.