Rusya'nın en büyük tur operatörlerinden Anex Tour Yönetim Kurulu Başkanı Neşet Koçkar, geçen yıl charter yasağı nedeniyle Antalya başta olmak üzere Türk turizminde ciddi krize yol açan Rus pazarındaki 2017 yılı gelişmelerini DHA'ya anlattı. Şu andaki rakamların en yüksek sayıya ulaşılan 2014 seviyelerine çok yakın olduğunu belirten Neşet Koçkar, “Bu da demektir ki, aslında krizin kayıplarını telafi ettik. 2015 yılında zaten Rus pazarında ekonomik sıkıntıdan dolayı küçülme olmuştu, 2016'da da charter yasağından dolayı yolcu alamamıştık. 7 Nisan'da ortaya atılan 'charter tekrar yasaklanacak' denilmeseydi bu yıl 2014'ü dahi geçecekti. Rus pazarı tüm zamanların rekorunu kıracaktı" dedi.
UÇAK FİRMALARI KÜÇÜLMEYE GİTTİ
Rusya pazarında 4.5 milyona yakın turistin geldiği 2014'ü geçmenin halen mümkün olduğunu dile getiren Neşet Koçkar, ancak ciddi düzeyde uçak sıkıntısı yaşandığını vurguladı. Bir miktar daha uçak bulup koyulabilirse 2014'ü geçmenin mümkün olduğunu belirten Koçkar, “Uçak sorununun iki nedeni var. Birincisi 2015 yılında ekonomik kriz yaşandı Rusya'da. İkincisi 2016'da Türkiye'ye uçuş yasağı ve diğer krizler eklenince birçok havayolu şirketi küçülmeye gitti. Artı Rusya pazarının en büyük oyuncusu tur operatörleri iflas etti. Tabi bunları üst üste koyduğunuzda ülkeden ciddi bir uçak çıkışı oldu. Diğer tur operatörü arkadaşlarımız 2016 krizinden dolayı kendi uçak firmalarını küçülttü. Dolayısıyla bu yıl talep olmasına rağmen yeterli makine anlamında uçak bulamadık. Ancak uçak sayısı sıkıntısı gelecek yıl aşılabilir. Aslında elimizde daha çok uçak olsaydı bugün daha çok uçabilirdik" dedi.
CHARTER DEDİKODUSU 700 BİN KOLTUK KAYBETTİRDİ
Nisan ayındaki 'charter seferlerin tekrar yasaklanacağı' yönündeki dedikodunun da uçak sıkıntısı yaşanmasında etkili olduğunu anlatan Neşet Koçkar, charterlerin tekrar yasaklanacağının gündeme gelmesinin yaklaşık 400 bin koltuğu tur operatörlerinin başka ülkelere çelmesine neden olduğunu açıkladı. Koçkar, “Basit bir örnek, bizim Moskova'dan haftada 9 olan Tunus seferimizi, 'Ya olur da Türkiye'ye bir yasak gelebilir mi' kaygısıyla 14'e çıkardık. 5 tane uçak buradan eksildi. Ama bu uçak işi o kadar zor ki sonra tekrar yerine koyamıyorsunuz. Yeni uçaklarda da gecikme olunca, Antalya'ya yaklaşık 700 bin koltuğun eksilmesine neden oldu. 700 bin koltuk eksilmeseydi zaten tüm zamanların en yüksek sayısı olacaktı. Ama en kötü ihtimalle 2014-2015 arasında bir rakamda olacağı kesin" dedi.
BU YILIN SÜRPRİZİ UKRAYNA'DAN
Bu yıl Ukrayna pazarının sürpriz bir gelişme gösterdiğini de belirten Neşet Koçkar, “Ukrayna pazarında fiyatlar geçen yılın biraz üzerinde olduğu için bir daralma bekliyorduk, fakat aksine artma var. Tahmin ediyoruz nüfus cüzdanıyla giriş uygulaması bunu biraz daha artıracak. Sonuç olarak BDT pazarında 2017 rakamı toplamda 2014 rakamına ulaşır. Ama Avrupa'nın eksiği yine burada bir sorun olarak kalacak. Çünkü Avrupa ciddi anlamda eksik, nisan ayında Ruslar devreye girmesine rağmen toplam Antalya rakamı 2016'nın altında. Mayıs ayı 2016'yı geçer ama toplam olarak 2016'nın üzerinde bir rakam olsa da yine Avrupa'dan bir kayıpla kapatacağız" dedi.
HAFTADA 150 BİN RUS, 22-24 BİN UKRAYNALI
Bugünkü rakamlara göre Rusya'dan haftalık 150 bin civarında ve 2014'le aynı düzeyde turist geldiğini söyleyen Anex Tour patronu Koçkar, Ukrayna'dan da 2014, 2015 ve 2016'nın üzerinde 22-24 bin arası haftalık rakam olduğunu kaydetti. Aylık bakıldığında Mayısta 700 bin Rus turiste ulaşılacağını anlatan Koçkar, “Haziranda bu biraz daha artar ama aylık rakamlar böyle gider" dedi.
RUS MİSAFİRLERİ KAPTIRMIŞIZ
Koçkar, "2016'da Rusya'nın iki büyük pazarı Türkiye ve Mısır yoktu. Tunus, Bulgaristan, Hırvatistan'da çok ciddi büyümeler oldu. Biz bunu biraz Türkiye ve Mısır'ın olmamasına bağladık. Dolayısıyla şöyle düşündük, 'bu ülkelere olan talep tekrar düşer alt seviyelere çekilir, tekrar buraya kayar.' Ama şu ana kadar tam da öyle olmadı. Tunus belki geçen yılki kadar olmayacak ama eskisinin de üzerinde bir sayıyla devam ediyor ya da Bulgaristan. Dolayısıyla şöyle bir şey fark ettik, o bir yıllık arada bir miktar misafirimizi öyle ya da böyle bir yerlere kaptırmışız. Ha buna rağmen pazarın 2016 ve 2015'e göre büyümesinden kaynaklı Türkiye istediği yolcuyu alıyor ama Mısır'sız alıyor" dedi.
MISIR RİSKİ
Yarın tekrar Mısır uçuşu açılırsa şu an görünen resme göre Türkiye'nin bu işten darbe alacağını öne süren Neşet Koçkar, “En azından şöyle darbe alacak; Şu andaki fiyat seviyelerinin yükselmesi zorlaşacak, daha uzun zamana yayılacak. Türkiye'nin şu anda genel anlamda turizm piyasası anlamında yapması gereken şey, Avrupa'da kaybettiğimizin acilen geri alınması lazım. Avrupa'daki kayıpları geri almadığımız sürece her ne kadar Rusya'dan misafir ağırlasak bile bu bölgede para kazanmayla endeksli bir şey olmuyor. Yani şu anda otellerin verdiği fiyatların hiçbiri para kazanabileceği fiyatlar değil. Dolayısıyla sayıyı yakalayacağız belki ama bizim 2014'de ulaştığımız fiyat seviyelerinin neredeyse yarısının altındayız, buna ulaşamayacağız. Bu durumda da turizm ve hizmet kalitesi mecburen düşecek. Düştüğü zaman da bu gelecekte bize uzun vadede çok ciddi zarar verir" diye konuştu.
Mehmet ÇINAR/ ANTALYA, (DHA)