Çevre ve Şehircilik Bakanlığı müfettişlerinin Muratpaşa Belediyesi'nde yürüttükleri incelemelerde, 1994 yılına kadar geriye dönük olarak yapılan tüm binalarda otopark alanı olarak her bir araç için 20 metrekare alan olması ve metrekare birim fiyatı 480 liradan maktu belirlenerek, bu ücretlerin Büyükşehir Belediyesi'ne ödenmesi ve geriye dönük olarak 4 milyon TL'lik zimmet çıkarması nedeniyle ortalık karıştı.
Bu doğrultuda başta Muratpaşa Belediyesi olmak üzere alt belediyeler 1994'e kadarki geriye dönük metrekaresi 20 kuruş olan otopark bedellerini iptal ederek, müteahhitlerden her bir araç için 20 metrekare ve metrekaresi 480 TL'den araç başına 9 bin 600 lira ve otoparktaki araç sayısına göre geriye dönük ödemeleri istemeye başladı.
BİR ARAÇLIK OTOPARKA 9 BİN 600 LİRA
Antalya İnşaat Müteahhitleri Derneği Başkanı Deniz Karataş, mevcut imar planlı arsaların, üzerine yapılan bağımsız bölüm kadar otopark yeri yok ise inşaat ruhsatı verilirken, eksik olan otopark başına belediyeye ödenen 20 kuruşun, yaklaşık 50 bin kat artışla 9 bin 600 liraya çıkarıldığını söyledi. Karataş, hesabı şöyle anlattı; "Her bir araç için 20 m2 alan olması ve m2 birim fiyatının da 480 TL olarak maktu belirlenmesiyle 20x480=9 bin 600 TL."
PARA YOKSA İSKAN DA YOK
Yeni binalar için bu bedelin yüzde 25'inin başta inşaat ruhsatı aşamasında, yüzde 75'inin de iskan ruhsatı aşamasında istendiğini kaydeden Karataş, "Özellikle iş merkezleri ve düşük alanlı ofis binalarında yaklaşık 130 bağımsız bölüm varsa ve bunun 40 kadarının arsaya sığdığı düşünülürse kalan 90 bağımsız bölümün üçte birini, yani 30 bağımsızın otopark harcı 30 x 9 bin 600= 288 bin TL'lik hesapta olmayan ek bir külfet doğurmakta" dedi.
TAMAMI BÜYÜKŞEHİRE
Karataş şöyle devam etti: "Bu maliyet müteahhitlerin önüne şu an çıkarıldığı için, daha evvel arsa sahibiyle sözleşme yapılırken bilinmeyen bir durum, tamamen müteahhitlerimizin sırtına yüklenmiş ek bir maliyet. Sonradan yapılan bir dayatma. Mevzubahis bedel her ne kadar alt belediyelere yatırılsa da, alt belediyeler bu hesaba asla dokunamıyor ve Büyükşehir Belediyesi'ne devrediyor. Yani bu paraların tamamı alt belediyelerce toplanıp Büyükşehir Belediyesi'ne veriliyor."
GERİYE DÖNÜK TRİLYONLARCA LİRA
Olayın tirajikomik bir diğer tarafının, bu bedellerin 1994 yılana kadar geriye dönük olarak da iskan yani oturma izni almış tüm binalardan istenmesi olduğuna işaret eden Deniz Karataş, "Bir işhanında 100 ofis varsa, tek araç için 9 bin 600 liradan, 100 araçlık 960 bin lira isteniyor. Geriye dönük talep çok afaki bir rakam olur, hesap bile edilemez" dedi.
BÜYÜKŞEHİR MECLİSİNE ÇAĞRI
Astronomik oranda artırılmış bu harcın sonuçta tüketicinin cebinden çıkacağını ve konut rakamlarını artıracağına işaret eden Deniz Karataş, "Konu anlaşılana kadar meslektaşlarımızı mağdur edeceği dikkate alınarak, haksız ve 50 bin kat artırılan bu harcın hayatın akışına ve ülke konjonktürüne uygun hale getirilmesi için gereğinin yapılması gerekmektedir. Aksi hal sektöre ve direkt bağlı 300 sektör koluna doğrudan zarar verecektir. Konunun Büyükşehir Meclisi'nde dikkatle ele alınması kaçınılmazdır" diye konuştu.
Mehmet ÇINAR/ANTALYA, (DHA)