Bu yıl sonu 820-860 bin satış bekleyen sektör, döviz ve faiz ortamındaki hareketliliğin yavaşlamasını umut ediyor.
Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) Genel Koordinatörü Hayri Erce, 2013 yılına ilişkin otomotiv sektörüne ilişkin değerlendirmede bulundu. Antalya'da bu yıl 9'uncusu düzenlenen AutoShow Fuarı'na katılan Hayri Erce, Türkiye'de 2011 yılında otomotivde ulaşılan rekor satışın ardından, 2012 yılını 818 bin tanelik iç pazar, 1 milyon 73 bin üretim, 730 bin taşıt ihracatıyla tamamlarken, toplam sektör ihracatının değerinin de yaklaşık 19 milyar dolar seviyesinde gerçekleştiğini hatırlattı.
8 AYDA YÜZDE 12 ARTIŞ
Sektörün 2013'ün ilk 8 ayını da oldukça başarılı bir sonuçla, yaklaşık yüzde 12'lik artışla kapattığını belirten Hayri Erce, bu dönemdeki düşük faiz ortamı otomobil pazarını olumlu etkilerken, büyüme rakamlarındaki düşük gidişatın ticari araç pazarını olumsuz etkilediğini, 2013 Ağustos sonu itibariyle otomobil pazarında satışlar yüzde 20.94 artarken, hafif ticari araç pazarında ise yüzde 9.08 azaldığını açıkladı.
DALGALANMALARIN DURULMASI UMUT EDİLİYOR
Yılın ikinci yarısında ABD Merkez Bankası FED'in 2014 içerisinde tahvil alımlarını durdurma ihtimali, kur ve faizdeki seviye ve hareketliliğin artması, haziran ayında başlayan güven endekslerindeki düşüşün etkili olduğuna değinen Erce, "Önümüzdeki süreçte hangi göstergeleri takip etmekte fayda olduğunu belirleyebilmek, önümüzü görmek adına önemli. 2013'ün devamında, yurtiçi ve yurtdışı kaynaklı dalgalanmaların en kısa sürede durulmasını umuyoruz. Bunun yanı sıra döviz ve faiz ortamındaki hareketliliğin yavaşlamasıyla birlikte mevcut durumun normalleşerek daha pozitif bir hal almasını temenni ediyoruz. 2013 yılı otomotiv sektörü toplam pazarının 820-860 bin adet aralığında gerçekleşeceğini öngörmekteyiz" diye konuştu.
ARAÇLARIMIZ YAŞLANIYOR
2012 sonu verilerine göre, ülkedeki araç parkının yüzde 32'sinin 16 yaşın, yüzde 21'inin ise 20 yaşın üstündeki araçlardan oluştuğuna dikkat çeken Hayri Erce, beklentilerini şöyle anlattı:
"Ülkemizin yaşlı araç parkının vakit kaybetmeden yenileştirilmesi ihtiyacı içerisindeyiz. Maliye Bakanlığımızın çevreyi daha az kirleten araçlardan daha düşük vergi alınması için Motorlu Taşıtlar Vergisi'nde düzenleme yapmak üzere hazırlık çalışması yürütmesini olumlu bir adım olarak değerlendiriyoruz. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Sayın Nihat Ergün de 20 yaş üzeri araçların değiştirilmesini teşvik etmek amacıyla ömrünü tamamlamış araçlara belli bir bedel ödeyeceklerini gündeme getirdi."
SEKTÖRÜN ÜÇ BEKLENTİSİ
Bu çalışmaların etkin olabilmesi için üç ayaklı bir programın hayata geçirilmesi gerektiğini aktaran Hayri Erce, şöyle konuştu:
"Öncelikle hurda araçlarını teslim edenlerin birikmiş vergilerinin affı gerekiyor ki bu adım atıldı. Maliye Bakanlığı hurda araçlarını teslim edenlere vergi affı uyguluyor, ancak bu tek başına yeterli değil. İkinci olarak MTV yapısı değişmeli. Araç yaşlandıkça neredeyse sıfırlanan Motorlu Taşıtlar Vergisi'nin, karbondioksit salınım seviyesi veya benzer kapsamda çevresel etkiler göz önünde bulundurularak dengeye getirilmesi gerekiyor. Son olarak ise bu düzenlemelerin mutlaka hurda teşvik programı ile güçlendirilmesi gerekiyor. Sisteme işlerlik ancak hurda aracını getirip teslim edenlere aracın ekonomik bedeli gözetilerek bir bedel ödenmesiyle kazandırılabilir. Bu uygulamaların parktaki tüm araçları kapsayacak şekilde ve sürekli olması da büyük önem taşıyor."
Mehmet ÇINAR/ANTALYA, (DHA)