Kalite yönetim sisteminde karar verme süreci, hedeflenen çıktıyı elde edebilmek için mevcut seçenekler arasından, önceden belirlenen kriterler dahilinde olmak üzere en uygun olan seçeneğin tespit edilmesidir.
Bu süreç firmanın sahip olduğu risk ve tehditlerin dahil olduğu bir dizi problem çözümünü içeriğinde barındırmaktadır.
Özellikle belirsiz bilgilerin bulunduğu problemlerde, etkisi ve sonucu net olarak bilinmeyen etkenlerin değerlendirilip doğru seçeneğin tercihinde firmanın karar verme prosedürüne sahip olması varsa kalite yönetim sisteminin de bir gereğidir.
Firmanın işleyişi açısından karar verme prosesi sürekli iyileştirilmesi gereken süreçler arasındadır. Geleceğin belirsiz olması karar vermeyi zorlaştırmaktadır. Sürecin en başında kalite ekibiyle birlikte yapılacak olan yönetim gözden geçirme toplantıları veya farklı planlanan toplantılarda problemin tüm seçenekleri masaya yatırılmalıdır.
Karar Vermede Problem Çözme Teknikleri
Beyin fırtınası ve problem çözme teknikleri tam teşekküllü faydalanılması gereken teknikler arasında planlanmış şekilde yer almalıdır. Rekabetin yoğun olduğu iş dünyası ve bağlı bulunan sektörlerde bilgi teknolojilerinin karar verme yardımcıları şirketlerin en büyük destekçileri arasındadır.
Karar verme tekniklerinden şüphesiz en değerlisi beyin fırtınalarıdır. Diğer problem çözme tekniklerinin beyin fırtınalarının farklı varyasyonları olduğu varsayılabilir.
Giderek karmaşıklaşan ve ISO 9001:2015 kalite yönetim sistemi gibi standartların bu sürece sağladıkları katkılar ciddi anlamda gelişmiştir.
Karar vericiler için en uygun tercihlerin belirlenmesi birden fazla sayıda faktörün etkileşiminin ele alınmasına bağlı olmaktadır. Kuruluşun hedeflenen çıktılara ulaşabiliyor oluşu kararın etkinliğini göstermektedir.
Karar Mekanizmasının Temel Adımları
Karar Vermenin Amacı
Karar vermenin temel amacı firmaların kendi stratejik yönleriyle uyumlu hareket edebilmeleridir. Çok sayıda karar almak bu süreci güçlendirmekle birlikte, alınan kararların belli bir süreç neticesinde elde edilmiş olması ve aynen ISO 9001:2015’te olduğu gibi kanıta (delile) dayalı olmasıdır.
Süreç; başlangıç ve bitiş noktası arasında farklı eylem, iş, faaliyet veya düşüncelerin bir diğerini izlediği ve sonunda amaçlanan neticenin (ürün, sonuç veya hizmetlerin) çıkarıldığı faaliyetler bütünüdür.
Karar verme süreci birden fazla aşamadan oluşmaktadır. Bilimsel yönüyle karar vermeye dair çok fazla yöntem bulunmaktadır. İş dünyası bu karar verme mekanizma ve tekniklerini giderek daha fazla benimsemekte ve teknolojiyle birlikte geliştirmektedir.
ISO 9001:2015 kalite yönetim sistemi oluştururken firmanın karar ağacında olduğu gibi bir karar verme süreci ve buna bağlı dokümanların hazırlanması ile iso belgeleri için (bakınız: https://www.adlbelge.com/) ISO9001:2015 belgesidokümantasyon ve denetim süreçlerinde büyük kolaylıklar sağlayacaktır.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |