İranlı turizm acentelerinin temsilcileri, Antalya'da Bilban Turizm ve Türk Hava Yolları (THY) tarafından düzenlenen toplantıda bir araya geldi. Bilban Turizm Yönetim Kurulu Başkanı Gönül Bilban'ın öncülük ettiği toplantı, Limak Lara Otel'de yapıldı. Toplantıda, İran ve Türkiye arasındaki turizm hareketliliği ve turizmde görülen sorunlar konuşuldu. Geçen yıllara oranla Türkiye'ye gelen İranlı turist sayısında düşüş görülmesini değerlendiren İranlı turizm acenteleri temsilcileri, bunun en büyük nedeninin İran'daki ekonomik krizin yanında dolardaki artış olduğunu aktardı.
"FİYATLAR DÜŞMEZSE İRANLI TURİST GELMEZ"
Geçen yıl Türkiye'ye 1 milyon İranlı turist geldiğini anlatan acente temsilcileri, Türkiye'nin İranlılar'ın ilk tercihi olduğunu böyledi. Tayland, Malezya ve Dubai'nin Türkiye'nin rakipleri arasında yer aldığını kaydeden acente temsilcileri, özellikle otellerde Avrupalı turist ile İranlı turiste farklı fiyat uygulanmasından yakınarak, bu nedenle İranlı turistlerin Türkiye yerine başka destinasyonlara yönelme eğiliminde olduğunu vurguladı. Acente temsilcileri, Türkiye'deki otellerin bu yıl da yüksek fiyat vermesi halinde İranlı turistlerin Türkiye'ye gelmeyeceğine dikkati çekti.
GEÇEN YIL YÜZDE 20 DÜŞÜŞ OLDU
Toplantı sonunda basın mensuplarının sorularını yanıtlayan Bilban Turizm Yönetim Kurulu Başkanı Gönül Bilban, mart ayındaki nevruz döneminde İran pazarından gelen turist sayısında bir düşüş görülmesi üzerine, bunun nedenlerini yetkililere bildirmek amacıyla bu toplantıyı düzenlediklerini söyledi. İran'daki belli başlı tur operatörlerini getirip, 'Neden bu düşüş?', 'Ne yapılırsa daha fazla turist getirilebilir?' konularını konuştuklarını aktaran Gönül Bilban, "Bilban Turizm olarak İran pazarıyla yaklaşık 15 yıldır çalışıyoruz. Geçen yıl çok güzel bir sezon geçirdik. Dövizin yükselmesi, ekonomik krizin İran'a da yansıması gibi etkenlerden dolayı nevruzda yüzde 20 oranında düşüş oldu" dedi.
OTELLER YÜKSEK FİYAT VERİYOR
İranlı turizm acentesi temsilcilerinden Rashed M. Kausha, Türkiye'ye gelen İranlı turist sayısındaki azalmanın nedeniyle ilgili "En önemli sebebi otellerin yüksek fiyat vermesi. İran'da doların fiyatının yükselmesi de önemli bir sebep. Eğer Türkiye'de oteller de İran pazarına iyi fiyatlar verirse, aynı geçen seneki gibi ya da ondan daha iyi turist gelir" diye konuştu.
BİR İRANLI ORTALAMA 2 BİN DOLAR HARICIYOR
Bir diğer turizm acentesi temsilcisi Najid Shekari, şöyle dedi:
"Türkiye ve dünyada erken rezervasyon olduğunda fiyatlar düşüyor. Ama İran pazarında böyle değil. İranlı turistler bir otelde 6 ay sonrasını garanti edebilmek için diğer ülkelerin vatandaşlarına göre daha fazla para ödemek zorunda kalıyor. Türkiye'deki otellerin fiyatlarını düşürmesi lazım. Nevruz dönemi, Türkiye'de düşük sezon sayılıyor. Bu dönemde başka ülkelerden gelen turistlere düşük fiyat verilirken, İranlılar için aynı şey uygulanmıyor. Türkiye, İran pazarına başka gözle bakması lazım. İranlı turist Türkiye'de en az kişi başı 2 bin dolar harcıyor. Oteller fiyattan kısarak başka yerden para kazanabilir."
Özgür ÖZTÜRK/ ANTALYA, (DHA)