Antalya'da Konyaaltı'nı 'kamyonaltı' olmaktan kurtaracak, kenti doğu- batı aksında bağlayacak Batı Çevre Yolu'nun 'Muhasara' olarak adlandırılan Karaman ve Çandır çayları arasında kalan 1800 metrelik alanda 60 metrelik yol açılması için 1998 yılında başlayan planlama sürecinde son aşamaya gelindi. Yıllar içinde belediye meclis kararları, idare mahkemelerinin iptal kararları arasında gidip gelen planlamada Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, re'sen planlama yetkisini kullanıp alana ilişkin imar planlarını tamamladı ve askıya çıkardı.
EN SERT TEPKİ ATSO'DAN GELMİŞTİ
Bakanlık, hazırladığı planlarda Antalya'da Karayolları Bölge Müdürlüğü koordinasyonunda hazırlanan planları kabul etmedi. Bakanlığın reddettiği, 2013 yılında onay için kendisine gönderilen planlarda yolun iki tarafında oluşturulan ticaret alanının arka kısmında düzenli konut parselleri yaratılmıştı. Portakal ve nar bahçelerinde 12 kata kadar konuta izin verilen planlamaya ilişkin ilk ciddi tepki, Antalya Ticaret ve Sanayi Odası (ATSO) Başkanı Çetin Osman Budak'tan geldi. Budak, Antalya Valisi Sebahattin Öztürk'ün de katıldığı ATSO meclis toplantısında "Böyle çözülecekse çözülmesin" dedi.
BAKANLIK 280 HEKTARI ANLAYAMADI
Bakanlık, kendisine gönderilen planlara ilişkin ilk tepkisini 9 Eylül 2013 tarihli cevabi yazısında dile getirdi. Yolun açılması için 30 hektar alanın imarı yetecekken neden 280 hektar alanın planlama içine sokulduğunun anlaşılmaz olduğunu belirten Bakanlık, plana ilişkin itirazlarını 19 maddede sıralamış, her maddede virgüllerle ayrılan sayısız eksiklikten bahsetmişti. Söz konusu yazıda Bakanlık uzmanları söz konusu 60 metrelik Antalya Batı Çevre Yolu'nun Karaman Çayı- Çandır Çayı arasında kalan kısmının yaklaşık 10 hektarlık alanı kapladığı, 10 hektar alana sahip yolun açılabilmesi için 30 hektarlık alanın yeterli olacağı da detaylarıyla anlatılmıştı.
RE'SEN PLANLAMA YAPMASI İSTENDİ
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, bu yazısının ardından Karayolları Bölge Müdürlüğü'nün talebi doğrultusunda re'sen planlama yetkisini kullandı. Bu yetki kapsamında hazırlanan yeni imar planında Antalya'dan narenciye bahçelerini konut imarına açan planlamanın kabul edilemez olduğu belirtildi. Planın 14 sayfalık raporunda Karayolları tarafından kendilerine sunulan taslak plan önerisinde Konyaaltı ilçe merkezinin 2012 yılı sonu nüfusu yaklaşık 127 bin kişi olduğu fakat önerilen planda yaratılan konut alanında 35 bin- 40 bin kişilik yeni nüfus yaratıldığı belirterek, şu ifadelere yer verildi:
"Öneri mevcut nüfusun yüzde 35'i kadardır. İlçe merkez yüzölçümü ve planlama alanı göz önüne alındığında, Konyaaltı İlçe merkezine mevcudun üçte biri kadar daha nüfus getirdiği görüldüğünden, bölgenin sahip olduğu geleneksel doku ve yapılaşma özellikleri ile civarındaki alanın doğal özelliklerinin bozulmaması için getirilen yoğunluk ve kat yüksekliği kabul edilmemiştir."
KONUT İMARI KALDIRILDI
Bölgede planlamanın koruma- kullanma ilkeleri doğrultusunda yapıldığı belirtilen raporda, arazinin tarım arazisi olup bu alanların çok sık narenciye bahçeleri ve yer yer de çalılıklarla kaplı olduğu ifade edildi. Plan raporunda her ne kadar Karayolları kent için çok gerekli olsalar da bu yolların ses, gürültü gibi nedenlerle yerleşmelere olumsuz etkilerinin de bulunduğu hatırlatıldı. Bununla birlikte karayolu cepheleri ticari faaliyetlerin sirkülasyonunun hareketlendiği ve yoğun olarak kullanılıp sirkülasyon sebebi ile tercih edildiği yerler olduğu ifade edilerek, "Yaşam alanlarının gürültüden uzak tutulması, yol cephesinde ticari kullanımların yoğun tercih edilmesi sebebiyle karayolu cepheli adalar planlama alanında konut dışı kentsel çalışma alanı olarak planlanmıştır" denildi.
53 HEKTAR İMARA KONU EDİLDİ
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nın bu ilkeler doğrultusunda yaptığı planlamada bölgede 53 hektar alanda imar uygulaması yapıldı. Planda konut yerleşimi yer almazken, alanın yüzde 60'ı, yaklaşık 32 hektarlık bölümü konut dışı kentsel çalışma alanı, yani akaryakıt satış ve bakım istasyonları, resmi ve sosyal tesisler, çevre sağlığı yönünden tehlike arz etmeyen imalathaneler, patlayıcı, parlayıcı ve yanıcı maddeler içermeyen depolar yapılabilecek alan olarak belirlendi. Alanın yüzde 6'lık bölümü park olarak imar uygulamasına alınırken yüzde 1'lik bölümü ibadethane olarak planlandı. Çevre yoluna bağlantı yolları imara konu alanın yüzde 31'lik bölümünü oluştururken, imara konu alanın yüzde 1.4'lük bölümü de dere olarak planlara işlendi.
Emre BAYLAN/ANTALYA, (DHA)