Antalya Akdeniz Sanayi Sitesi'ndeki 500 metrekarelik bir dükkanda hayallerini kovalayan 23 yaşındaki Kıvanç Kaya, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın Türkiye Sanayici ve İşadamları Derneği (TÜSİAD) kongresinde dile getirdiği 'yerli üretim otomobil' isteğini yerine getirmek için var gücüyle çalışıyor. 5 yıl önce yakalandığı bir hastalık sonucu 83 kilodan 41 kilograma kadar düşen ve doktorların 'yaşamaz' dediği Kaya, hastanede yattığı günlerde babasının getirdiği otomobil dergileri ile yeniden hayata tutundu.
Klasik otomobillere olan tutkusu her geçen gün artan Kıvanç Kaya, fiyatlarının çok yüksek olması nedeniyle arzuladığı otomobili kendi üretmeye karar verdi. Kendisi gibi otomobil tutkusu olan arkadaşlarından oluşturduğu 9 kişilik ekip ile çalışmalara başlamasının ardından birçok sipariş aldığını, ancak ruhsat fiyatlarının yüksek olması ve Türkiye'de replika yönteminin yaygın olmaması sebebiyle bu talebe karşılık veremediğini kaydeden Kaya, şöyle dedi:
"Bizim amacımız yüzde 100 yerli bir otomobil tasarlamak ve üretmek. Şu an neyi nereye takacağımızı görüyor ve uyguluyoruz. Kendimizi geliştirmek için replika otomobilleri basamak olarak kullanıyoruz. Ancak bugün tüm dünyada replika üretim yapan kişi ve firmaların zaman içinde kendi yerli otomobil ürettiklerini görüyoruz. Türkiye'de yıllardır yüzde 100 yerli otomobilin üretilememesinin en büyük etkenlerinden biri hevesli kişilerin önünü açacak yasal düzenlemelerin yapılmamış olmasıdır."
AFRİKA ve HİNDİSTAN BİZDEN ÖNDE
Avrupa'da replika yöntemiyle de olsa üretilen bir otomobilin 1000 dolar civarındaki bir rakamla trafiğe çıkabildiğini belirten Kıvanç Kaya, bu rakamın Türkiye'de 250 bin doları bulduğunu ifade etti. Yasal düzenlemelerin Avrupa ülkelerine uydurulması halinde klasik otomobil tutkunlarının 25-30 bin liraya klasik otomobil sahibi olabileceğini sözlerine ekleyen Kaya şöyle devam etti:
"Güney Afrika ve Hindistan gibi ülkeler bile bugün replika üretim yapıyor. Hatta dünyada en çok klasik otomobilin yer aldığı Amerika'da bile yılda en az 30 bin civarında bire bir kopyası olan replika üretim gerçekleştiriliyor. Türkiye bu gelişmelere karşı kayıtsız kalmamalı, bizler başbakandan maddi destek değil teşvik bekliyoruz."
1957 MODEL PORSCHE
En büyük hayali olan yüzde 100 yerli bir otomobil üretebilmek amacıyla yola çıkan 23 yaşındaki Kıvanç Kaya, bugün Antalya'da bir sanayi dükkanında eski otomobillerin replikasını üretiyor. Piyasa değeri 200 bin doları aşan 1957 model Porsche 356'yı çalışır duruma getiren genç, yasal düzenlemelerin ardından bu arabanın 30 bin dolara alıcı bulacağını söyledi. Aksi bir durumda ise yüklü ruhsat giderleri sebebiyle üretilen araçların garajda mahküm kalacağını belirtti.
Antalya'da hayallerinin peşinden koşan Kıvanç Kaya ve ekibi, 1967 Morgan Plus 7, AC Shalby Cobra ve Caterham gibi tüm dünyanın beğenisini toplayan klasik otomobilleri yeniden üretmek için çalışmalarına devam ediyor.
Antalya-DHA-Fatih Tekeci