Hükümetin traktörlerde emisyon standardının yükseltilmesine ilişkin kararı için 'erken' nitelendirmesinde bulunan Akkuş, yağ yakarak çevre kirliliğine neden olan bu traktörlerin hurda indirimiyle yenilenmesinin daha öncelikli olduğunu kaydetti.
Antalya'da bu yıl 12'ncisi düzenlenen Growtech Eurasia Uluslararası Sera, Tarım Ekipmanları ve Teknolojileri Fuarı'na katılan Abdullah Akkuş, Türkiye'de geçen yıl 63 bin traktör satıldığını, bu yıl sonu itibariyle pazarın 45- 46 binlerle kapanacağını belirtti. Abdullah Akkuş, bazı ürünlerin para etmemesi, sel baskınları gibi nedenlerle çiftçinin özellikle bu yıl ekonomik olarak çok geri gittiğini açıkladı.
Çiftçinin daha fazla desteklenmeye ihtiyacı olduğunu anlatan Abdullah Akkuş, Polonya'nın AB üyesi bir ülke olmasına rağmen çiftçisine traktör alımında yüzde 50 hibe destek sağladığını, Türkiye'de de bu noktada çiftçinin desteklenmeye ihtiyacı olduğunu kaydetti.
Dünya nüfusunun giderek arttığı, tarım alanlarının daraldığı ve gıda ihtiyacının önümüzdeki yıllarda daha da çok artacağına işaret eden Abdullah Akkuş, dolayısıyla tarımın geleceğinin çok parlak olduğunu dile getirdi.
Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı'nın traktörler için 3-A olan emisyon standardını, 2014'ün ekim ayı itibariyle 3-B ve 4'e çıkartacağını kaydeden Abdullah Akkuş, bunun henüz erken olduğunu düşündüğünü söyledi.
Traktör motorunun genellikle yurtdışından ihraç edildiğine dikkat çeken Abdullah Akkuş, bir motor için 4 bin Euro ödeniyorsa, bu kararla birlikte çiftçinin cebinden 3-4 bin Euro daha fazla çıkacağını, buna gerek olmadığını kaydetti.
Türkiye'de şu anda 1.5 milyon traktör bulunduğunu ve bunların 600 bin civarının 25 yaşın üzerinde olduğuna dikkat çeken Akkuş, şöyle konuştu:
"Bunlar yağ yakıyor, ekonomik ömrünü tamamlamış. Öncelikle bu 600 bin traktörün toparlanıp hurda indirimi, teşvikle yenisiyle değiştirilmesi gerekiyor ki ortalık temizlensin. Dolayısıyla bu emisyonların yanı sıra, ekonomik ömrünü tamamlamış, çevreye zarar veren 600 bin traktörün toplanıp değiştirilmesi gerektiğini düşünüyorum. Otobüsler, kamyonlarda yapılıyor ama traktörde hiç yapılmadı. Bir yandan yağ yakan traktör, bir yandan da havadan daha temiz bir traktör yapmaya çalışıyoruz. 2014'ten sonra köylünün cebinden 5- 6 bin lira daha fazla para çıkacak olması satışları da düşürecek."
Mehmet ÇINAR/ANTALYA, (DHA)