Almanya'daki artışın kendiliğinden gerçekleşmediğini belirten Kadir Uğur, fiyatlarda muazzam düşüş olduğunu ifade etti. Bu sayede Almanya'da yüzde 11 civarında bir müşteri artışı yakaladıklarını kaydeden Uğur, "Rusya'da ortaya çıkan yüzde 30'luk kaybın bir kısmını buradan karşılayabildik. Ancak durum bölgelere göre değişiyor. Kemer örneğin, Rus ağırlıklı bir bölge olduğu için oradaki kaybı kimse karşılayamaz. Beynelmilel çalışan bölgeler ve oteller, kayıplarını Almanya'dan karşıladılar ancak tek bölgeye bağlı olan otellerin kayıplarını karşılama şansı yok." değerlendirmesini yaptı.
YÜZDE 60 RUS OLAN OTELE BAŞKA MÜŞTERİ GETİRMEK ZOR
Türkiye'nin bundan ders çıkarması ve tek silaha güvenmemesi gerektiğini kaydeden Uğur, "Pazar çeşitliliği sağlayan otellerin bu tip dönemleri atlatması daha kolay oluyor. Bu şekilde tur operatörü de o otelde hakimiyet kuramıyor. Örneğin yüzde 40 Yahudi veya yüzde 60 Rus'un olduğu bir otele başka müşteri sokmak kolay değil. Türkiye'de bu dengeyi sağlayan oteller var ve kriz dönemlerini daha rahat atlatıyorlar." dedi.
OTELLERDEN YAĞMUR GİBİ İNDİRİM TEKLİFLERİ GELİYOR
Otellerden yağmur gibi indirim teklifleri geldiğini açıklayan Kadir Uğur, yüksek sezona girilmesine rağmen tesisi boş olan otelcilerin 'indirim yapayım da bari zararımın bir kısmını telafi edeyim' yaklaşımı içerisinde olduğunu belirtti. Uğur, "Bu sene erken rezervasyonlar çok uzadı. Haziran sonuna kadar devam etti. Onlar bitti şimdi de indirimler başladı. Yüzde 30-40'lara varan indirimler yapılıyor. Bu da Almanya'da ortalama fiyatları aşağıya çekti. Turist sayısında yüzde 11'lik artış var ama gelirlerde yüzde 18'lik düşüş söz konusu. Bu açıdan bakarsanız, geçen seneki fiyatlara kıyasla Almanya'da eksideyiz aslında." açıklamasını yaptı.
ŞİKAYETLER GELMEYE BAŞLADI
Peki yapılan indirimler kalite ve servisi nasıl etkiliyor, tur operatörleri müşteriden kalitenin düştüğüne dair şikayetler alıyor mu? Kadir Uğur bu sorumuza şu yanıtı veriyor:
"Benim programımda olan 289 otelin 280'i kaliteli. Bu oteller bir zorluk yaşamıyor ve kalitelerinde de bir düşüş olmadı. Ancak duyumlarıma göre, fiyatlarını 60-70-80 eurodan 30 euro seviyesine çeken otellerin hem büfelerinde hem de personelinde azalma var ve şikayetler geliyor. Bahsettiğim tesisler daha çok 2-3 yıldızlı tesisler. 4 ve 5 yıldızlı oteller fiyat indirmeye başlayınca 2-3 yıldız segmentinde olanlar zorlanmaya başlıyor. Fiyatları zaten düşük olan bu tesisler tekrar fiyat indirmeye başlayınca da ortaya bu tip manzaralar çıkıyor."
TÜRKİYE İLE İLGİLİ SORU İŞARETİ OLUŞTU
Yaşanan çatışmalar ve terör olaylarıyla birlikte çok güvenli bir turizm destinasyonu olan Türkiye'nin önüne bir soru işareti geldiğini belirten Kadir Uğur, şu noktaların altını çiziyor:
"Eğer üzerine gidersek bu soru işareti bizim için şanstır. Bu işin üzerine nasıl gideriz? Sivil toplum örgütleri, sektör ve bakanlık birlikte hareket edip, 'Türkiye NATO üyesi güvenli bir turizm ülkesidir' mesajını iletmemiz gerekiyor. Sessiz kalırsak, reklamlarını indirdiğimiz için yaralı olan yazılı basın, fırsatı kaçırmayacaktır. Onları doyurmamız lazım. 100 milyon euroluk bir bütçeyle basın üzerinden reklam ve imaj çalışmalarına başlamak gerekiyor."
SURUÇ'UN ARDINDAN REZERVASYONLAR YÜZDE 2O GERİLEDİ
"Avrupalı müşteriler bize 'Türkiye tatili alacağım ama güvenli mi?' sorusunu sormaya başladı. Onu da geçtim, Avrupa ülkeleri Türkiye'ye dönük olarak peş peşe seyahat uyarıları yayınladı. Bu uyarılardan sonra Türkiye'yi tanımayanlar tatil satın almamaya başladı. Suruç'taki patlamadan sonra da zaten yüzde 20 geriledi rezervasyonlar. Henüz iptal yok ama yeni rezervasyonlarda ciddi bir azalış var."
TUNUS, YUNANİSTAN VE MISIR'DAN VAZGEÇEN AVRUPALILAR NERELERE GİDİYOR?
Tunus'ta yaşanan saldırılar ve Yunanistan'daki kriz nedeniyle bu ülkelere gitmekten vazgeçen turistlerin hangi ülkelere gittiklerine dair sorumuza ise Uğur, "İspanya, Portekiz, İtalya gibi ülkelerin yanında, kendi ülkelerinde de daha yoğun gezmeye başladılar. Bu sene Avrupa'da da havalar çok iyi gidiyor. Almanya ve İsviçre'de 39 dereceyi gördük. Tunus, Mısır, Yunanistan bitmiş durumda. Yunanistan yaşadığı krizden dolayı Almanya'yı suçladığı için Alman turist oraya gitmiyor. Avusturyalılar zaten Adriyatik'e alıştı. Avusturyalı aileler arabayla 2-3 saatte Hırvatistan'a gidiyorlar. Havalar iyi gittiği için Fransızlar ise kendi sahillerine yöneldiler. Hollanda'da biraz kıpırdama var. Bu nedenle biz de bu yıl Hollanda'ya başladık." yanıtını verdi.
BENTOUR OLARAK HEDEFLERİN GERİSİNDE KALDIK
Bentour için 2015 yılının nasıl gittiğini de değerlendiren Kadir Uğur, "Biz bu yıl hedeflerin gerisinde kalıyoruz. Herkes kendiliğinden fiyat indiriyor. Biz otelden ve uçak şirketinden gelen fiyatı veriyor, kendimizden bir şey katmıyoruz. Katmak da istemiyoruz çünkü Avrupalı müşteriyi son dakikaya alıştırmak bizi tekrar bu olaya bağlayacak. Bunun nedeni ise, otelciler, birlik başkanları ve sektörün diğer bileşenleri." dedi.
MİLYARLARCA DOLARLIK OTELLER TANITIMA KATKI SUNMUYOR
"Turizm sektör derneklerinin efektif hareket etmediğini ve ne istediğini bilmediğini ifade eden Kadir Uğur, “Bakanlık şunu yapsın, bakanlık bunu yapsın diyorlar. Tamam bakanımız ortada yok ve buna da alıştık. Bizler ticaret adamıyız ve önlemimizi kendimiz almalıyız. Milyarlarca dolarlık yatırımların başında dernekler var. Bu kadar 5 yıldızlı otel var. Her biri 50 bin euro atmaz mı reklam için? Eğer 5 yıldızlı otel böyle bir durumda o parayı vermeyecekse kapatır gider zaten. Böyle bir otel için 50 bin euro nedir? Altı üstü bir gecesini feda edecek. Dolu dizgin krizlere gidiyoruz ve ben dernek başkanlarının yaptığı hiçbir şeyi görmüyorum. Bununla ilgili bir çalıştay bile yapılmıyor." diyerek Türkiye turizminin tanıtım ve organize olma konularında ne kadar eksik bir noktada olduğuna dikkat çekti.
BU SENE BİZİM İÇİN ALTIN YIL OLMALIYDI
Bu senenin Türkiye için altın yıl olması gerektiğini kaydeden Kadir Uğur, Tunus, Mısır, Yunanistan gibi destinasyonların bitme noktasına geldiğini, geriye sadece İspanya ile yavaş yavaş toparlanan Portekiz'in kaldığını belirtti. Uğur, "2014'ün ekim, kasım aylarında yaptığımız uyarılar ciddiye alınsaydı bugünkü durumda olmazdık." dedi.
Savaş Daş - TurizmGüncel