Antalya Büyükşehir Belediyesi ve Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı'nca yapılacak Antalya 2'nci etap raylı sistem hattı, Meydan- Expo Center arasında bir aşama daha sonuçlandı. Antalya Valiliği, Çevresel Etki Yönetmeliği kapsamında başlatılan sürece ilişkin 'Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) gerekli değildir' kararı verdi. Kararla birlikte şu ana kadar inşaat faaliyetinin başlamadığı çalışmaların da önü açıldı.
ÇED için Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'na sunulan proje dosyasında Antalya 2'nci etap raylı sistem hattının 297 milyon 762 bin lira proje bedeli bulunduğu belirtildi. Hat, Antalya 1'inci aşama raylı sistem hattının devamı olarak projelendirilirken herk iki sistem Meydan durağında entegre olacak. Raporda hattın kentin doğuya planlı gelişmesinde önemli bir görev üstleneceği, bununla birlikte kamu kurumlarına, konut alanlarına ve havaalanı ile kentin en önemli rekreasyon alanlarından biri kabul edilen EXPO 2016 Antalya'ya hizmet edecek şekilde projelendirildiği belirtildi.
Güzergahın tasarımında Demokrasi Kavşağı, Altınova Kavşağı, Havaalanı Kavşağı, Aksu Kavşağı, Expo 2016 projelerinin dikkate alındığının kaydedildiği proje tanıtım dosyasında, duraklar Perge, Kışla, Topçular, Demokrasi, Cırnık, Altınova, Yenigöl, Sinan, Kavşak-Havalimanı Dış Hatlar, Havalimanı İç Hatlar, Anfaş, Kurşunlu, Aksu ve EXPO 2016 olmak üzere tamamı hemzemin olarak planlandı. 18 kilometre uzunluğundaki Meydan- Havaalanı- EXPO 2016 raylı sistem projesinde güzergahın yaklaşık yüzde 60'ı, diğer trafikten ayrılacak. Sistem güzergahın 7.648 kilometresinden ayrılan bir kol ile havaalanına ulaşacak. Toplam uzunluğu 18.1 kilometre olan hattın yaklaşık 16.9 kilometresi hemzemin, 980 metresi aç-kapa ve 214 metresi köprü tipi şeklinde projelendirildi.
Duraklar, projede yolculuk taleplerinin yoğun olacağı düşünülen kesimlere konulurken, sistemin 2016 yılı için saatte 7 bin, 2020'de saatte 7 bin 900 yolcu ve 2030 yılında saatte 10 bin 300 taşıma kapasitesine sahip olması öngörüldü. Sistemde maksimum 35 metre uzunluğunda, 1 veya 2 araçtan oluşan diziler kullanılacak. Diziler tekli veya ikili araçlı çalışabilecek. Hat yapısı güzergahın başlangıcından Demokrasi Kavşağı'na kadar ilk 3 kilometrede ve Aksu durağından EXPO 2016 durağına kadar 2 kilometre ve havaalanı içindeki 2 kilometrelik kesimlerde 'betona gömülü ray', diğer kesimlerde ise balastlı tipte planlandı.
En az 50 yıllık fonksiyonel ömre sahip olacağı tahmin edilen projenin inşaat işlemleri sırasında kazıyıcı, kamyon, beton mikseri gibi 26 iş makinesi kullanılacak. İnşaat işlemleri sırasında 150 personel çalıştırılması planlanan projenin işletmeye açılmasının ardından 2016 yılında 99 kişi işe alınacak.
Bununla birlikte çok sayıda palmiye ağacının bulunduğu güzergahta, EXPO 2016 Antalya Ajansı Genel Sekreterliği, güzergahta yer alan ağaçların EXPO fuar alanında değerlendirilmesinin uygun olacağını belirterek, güzergahtaki ağaç ve bitkilerini Büyükşehir Belediyesi'yle yapılacak ortak bir çalışmayla belirlenmesi ve belirlenen bitkilerin sergi alanında değerlendirilmesini istedi.
Emre BAYLAN/ANTALYA, (DHA) -