Öncelikle tekne karaya çekme işlemi teknenin tamir ve bakım işleri için yapılır. Ancak denizcilikte hemen her konuda olduğu gibi karaya çekme işleminin sadece bir yolu yoktur.
Genelde kullanılan yöntemlerden biri denize döşenmiş rayların eğimli bir rampada tekerlekli bir kızağın suya batması esasına dayanır. Tekne suda bulunan kızağın üzerine alınır ve sabitlenir. Daha sonra kızak raylar üzerinden çekilerek tekne karaya alınır.
Uzun askıları olan vinçler de tekneleri doğrudan karaya almak için kullanılabilirler. Travelift adı verilen hareketli vinçler ise tekneyi sudan almanın yanı sıra belirli bir mesafede taşıyıp karadaki yerine alabilir. Bu tip vinçler sıklıkla marinalarda gördüğümüz tiplerdir.
Tekneyi düzenli olarak karaya alıyorsanız küpeştede askılar için yer işaretlemesi yapmak iyi bir fikirdir. Genelde teknenin su altı donanımına zarar verilmesi ile sonuçlanan yanlış yerleştirmelerden böylece teknenizi koruyabilirsiniz.
Bir de tekneyi karaya alır almaz yapılması gereken işlem mümkünse hemen basınçlı suyla gövdenin yıkanmasını sağlamaktır. Gövdede kuruyacak kekamozlarla uğraşmak istemeyeceğinize emin olabilirsiniz. Ayrıca bunlar kuruduktan sonra gövdeye zarar vermeden çıkarmak çok zordur.
Eğer bir treyler sahibi iseniz ve teknenizi çekip atabileceğiniz uygun bir yer varsa işiniz oldukça kolay olacaktır.
Son olarak bu konuyla ilgili olarak belirtmek isteyeceğimiz nokta tekneyi karaya almadan önce mutlaka yapılacak işlerin bir dökümü ve hazırlığının yapılması gerekliliğidir. Genelde kısıtlı zamanlara yapılan bu işlerde planlı olun ve zorunlu olanlarını yapmadan asla yeniden tekneyi suya indirmeyin.
Pruvanız neta , rüzgarınız kolayına olsun.
Selametle…
İzzet ÜNLÜ
Kaynak: www.yatdukkani.com