Odeon Tours, bölgedeki ilk operasyonlarına 2004 yılında başladı. 2009’da ise Mısır yasalarına göre herhangi bir partnere bağlı kalmadan kendi firmalarını kurdu.
Merkez ofisi Hurhgada’da bulunan Odeon’un Mısır’daki bölge sorumluluğunu Yurtsever Göyçek yürütüyor. Sharm El Sheik’teki bölge müdürü ise Murat Oral. Sharm’da Kontrat Müdürü Ali Akbalık, operasyon şefleri Yılmaz Tonbak ile Melih Yavuz. Firmanın Kahire’de de mobil elemanları bulunuyor.
KRİZ SIRASINDA EĞİTİM GÖRDÜLER
Mısır’daki kriz sırasında normal ofis mesailerine devam eden şirket çalışanları, bu dönemde bir dizi eğitim programlarından geçirilmiş. Şirketin yeni yazılım programı, departman sorumluları tarafından her gün personele düzenli olarak verilmiş. Sezon içinde yapılmaya fırsat bulunmayan eksiklikler de, uçuş yasağının olduğu dönemde tamamlanmış. Yani Mübarek devrimi, Odeon Tour için bir nevi eğitim programları ve eksiklikleri tamamlamakla geçmiş.
'DURUŞUMUZLA SAYGIN BİR YER EDİNDİK'
Bölge Müdürü Yurtsever Göyçek, firmanın Mısır yapılanmasıyla ilgili şu bilgileri veriyor:
“Mısır’da Türkiye’den farklı olarak 12 ay operasyon yapıyoruz. Türkiye’de ise daha sıkıştırılmış bir operasyon vardır. Buradaki personel yapısı ve kurgu daha farklıdır. İki ofiste toplam çalışan personelimiz 450 civarındadır.
Burada tavrımızla, duruşumuzla saygın bir yer edindik. Pazarda öncülük eden, özellikle Rusya pazarında ilk üç firmadan birisiyiz. Pazardaki payımız, Mısır şartlarında Türkiye’de nasıl ilk üçteysek burada da aynı şekilde devam ediyoruz.
'BİR ANDA DAMPİNG YAPMANIN MANASI YOK'
Geçen yıl bölgede yaptığımız paks 401 bin.dir. Ortalama artışımız yüzde 50’lere denk geliyor. Biz her zaman kontrollü gideriz. Yapamayacağımız ve veremeyeceğiniz servisi bölgede paks yaparak dengesizleştirmenin bir alemi yok. Bazı firmalar yüksek pakslar getirir ancak yeterince servis veremez. Buna hazır değildir. Bizim geçtiğimiz senelerde daha çok kuruluş aşaması, personelin altyapısının hazırlanması, içerde uzmanlaşma gibi mevzulardan sonra paks artışı geliyor. Bir anda damping yapmanın teknik olarak manası yok. Dengeli gitmekte fayda var.
'MISIR’A KIŞIN GİDİLİR İMAJI KIRILIYOR'
Mısır’a ürün olarak baktığınızda bir benzeri yoktur. Özellikle Rusya’ya yakın olup da 12 ay havanın sıcak olduğu Ruslar’a hitap eden resortlerin ağır bastığı, 12 ay operasyon yapacağınız başka bir destinasyon yok. Rus turist, Mısır’a kış, Türkiye’ye yaz destinasyonu olarak görüyor. Ama bu algı yavaş yavaş değişmeye başlıyor. Bu ülkenin politikasıyla ilgili birşey. Ülkeye gelen yabancılar da artık Mısır da yaz da var, algısının farkına varmaya başladılar. Türkiye açısından kötü bir şey değil. Mısır tehlike olarak gözüküyor ama bizim ülkede verilen ürünler, verilen servis içeriği, konukseverlik, anlayış gibi kat ettiğimiz yol biraz daha önde. Ama Mısır da hızlı geliyor.
'VOLÜMDE YÜZDE 50 ORANINDA AZALIŞ VAR'
Ülkenin en büyük avantajı Mısır’da 12 ay turizm yapılması. Mısır, en yüksek sezonu ekim ve kasım ayıdır. Aralık’ın ilk üç haftası düşük geçer. Aralık’ın sonuna doğru tatiller yeniden başlar. Aralık 24 ile ocak 10 arası yeni yıl operasyonları yapılır. Ocak’tan mart başına kadar düşük sezon, daha sonra yeniden artmaya başlar. Mayıs ayında Türkiye operasyonlarının başlamasıyla inişe geçer, Eylül’ün sonlarına doğru stabil geçer. Daha çok Türkiye vardır. Türkiye gibi değildir.
Bölge, son olayların ardından geçen yılın ortalama yüzde 50’ler oranında altında. Ama genel anlamda bölge kendini toparlıyor. Özellikle Avrupa pazarının erken rezervasyon dönemi şubat ve mart’a geliyor. Mısır bu dönem içinde Avrupa’dan erken rezervasyon alamadı. Bölge, erken rezervasyon kaybettiğinde volümde yüzde 50 oranında azalış olması çok normal. Fiyat indirimleri ortalama yüzde 40’lar ile 50’ler arasında değişiyor. Beklenen bir kapasite var mı yok. Bu bir anda olabilecek bir şey değil.
'BÖLGEDE PSİKOLOJİ YAVAŞ YAVAŞ İYLEŞECEKTİR'
Turist psikolojisi ve bölgeye olan talep, yavaş yavaş iyileşecektir. Bu senenin kaybedilip kaybedilmediğini şu anda göremezsiniz. Sezonun geneline bakıp bir yorum yapmak gerekiyor. Henüz bir karar vermek için erken
Çünkü operasyon bir ay önce başladı. Ama öngörüm özellikle yaz sezonunun bu şekilde paralel gideceği yönünde. “
'2 TEMMUZ DA CHARTER UÇUŞLARINA BAŞLAYACAĞIZ'
Sharm El Sheik bölgesinin sorumlusu Murat Oral ise geçen yıl itibariyle bölgeye 147 bin turist getirdiklerini belirtiyor.
Temmuz ayında yeniden operasyonlara başlayacaklarını belirten Oral, şu bilgileri veriyor:
“Geçen yıl kurban bayramında ilk uçağımızı indirdik. Kurban bayramındaki operasyonda birçok tur şirketi ciddi problemler yaşadı. Bu operasyonlar sırasında hiçbir müşterisi mağdur olmayan tek Türk şirketiyiz.
Bu yıl da, 2 Temmuz itibariyle ilk full charterımız olacak. Haftalık bir uçak olacak. Toplamda 12 uçaklık bir operasyon olacak. Yaklaşık 2 bin 300 pakslık bir operasyon yapacağız. Tüm altyapıyı hazırladık. İstanbul iç pazar merkez ofisimize gönderdik. Onlar çalışmaları yapıyorlar. Biz bütün yaz boyunca yapacağız.”
'MARKETİNGİNİ MISIR’DAN YAPACAĞIMIZ YENİ PAZARLAR DÜŞÜNÜYORUZ'
Murat Oral, bütün pazarlar için kapasitelerin düştüğünü ancak genel anlamda bakıldığında umutlu olduklarını belirtiyor. Mısır için yeni pazarlar düşündüklerini kaydeden Oral, şu bilgileri veriyor:
“ Henüz tam olarak yeniden yapılandırmayı bitirmedik ama illa ki, Mısır’a Polonya, Ukrayna ve Rusya’nın dışındaki pazarlardan da müşteri getirmeyi planlıyoruz. Bu konuda gerekli altyapıya sahibiz. Bu bir süreçti. Önce kendi iç yapılanmamızı ve altyapımızı halletmemiz gerekiyordu. Şu anda bu yapımızı daha da geliştirmeye çalışıyoruz.
Bu nedenle ilerisi için böyle bir fikrimiz var. Hatta direct marketingi Mısır üzerinden yaparak farklı destinasyonlardan Mısır’a yolcu getirmekle ilgili planlarımız var. Yazımızı daha verimli kullanmak adına, farklı pazarlardan farklı destinasyonlar üzerinde yoğunlaşacağız.”
Eda Özsoy-Turizm Güncel