Türkiye ile İsrail arasındaki diplomatik ilişkilerin normale dönmesiyle İsrail ve Türk tur operatörlerini heyecan sardı. İsrailli tur operatörleri yeni anlaşmalar için Antalya'ya gelirken, İsrail'de de Türkiye'nin turizm değerlerini tanıtıcı gazete ve televizyon reklamları yayınlanmaya başladı. İsrailli tur operatörleri, kriz öncesinde birlikte çalıştıkları Türk tur operatörleriyle yeniden işbirliği yapmak üzere Antalya'ya geliyor.
İsrail'den en fazla turist getiren firmalardan biri olan Belmondo Travel Yönetim Kurulu Başkanı Nejdet Alacan, firma olarak İsrail ile 2004'ten beri çalıştıklarını, 'One minute' kriziyle Türkiye'ye gelen turist sayısında yüzde 50 gerileme yaşandığını, 'Mavi Marmara' olayı ile de İsrailli turist sayısının sıfırlandığını hatırlattı. İsrail'den Türkiye'ye her yıl artan bir ivmeyle 650 bin turist gelirken, rakamın sıfıra düşmesinin İsrail'le çalışan tur operatörlerini zora soktuğuna işaret eden Alacan, İsrail Başbakanı Netanyahu'nun Mavi Marmara gemisine yapılan baskından dolayı Türkiye'den özür dilemesinin İsrail ve Türk tur operatörleri arasında heyecan yarattığına işaret etti.
İSRAİL'DE TÜRKİYE REKLAMI
İki ülke tur operatörlerinin işbirliği görüşmelerine başladığını belirten Alacan, şöyle konuştu:
"İsrail'le problemli dönem biraz uzun sürdü. Her iki ülke arasında kırgınlık, küskünlük var ancak kısa sürede olmasa da, bir süre sonra küslük, kırgınlık dönemi de sona erecek ve İsrailli turistler yeniden akın akın Türkiye'ye, özellikle de Antalya'ya tatile geleceklerdir. İsrailli tur operatörleri özürden sonra gazete ve televizyonlarda Türkiye'ye ilişkin reklamlarını başlattı. İsrailli tur operatörleri, Türkiye'ye turist getirmek için reklamlara ciddi para harcıyor. Bu çok önemli bir gelişme. Onların duyduğu bu heyecan bizi de heyecanlandırdı."
BU YILIN HEDEFİ 300 BİN
7 milyon nüfusa sahip İsrail halkının neredeyse tamamının her yıl 8-10 kez 3-4'er günlük kısa süreli tatillere çıktıklarına değinen Alacan, üç günlük seyahate çıkan İsrailli turistin ortalama harcamasının 1000 dolar civarında olduğunu dile getirdi. Krizden önce Türkiye'ye 1 yılda gelen 650 bin İsrailli turistin 450 bininin Antalya'yı tercih ettiğini anımsatan Alacan, İsrailli tur operatörlerinin 'özür' gelişmesiyle birlikte bu yılki hedeflerinin, kriz öncesindeki 650 bin rakamının hiç olmazsa yarısına ulaşmak olduğunu söyledi.
HEDEF 1 MİLYON
Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) Başkanı Osman Ayık da, 'One minute' ve 'Mavi Marmara' kriziyle neredeyse bitme noktasına gelen İsrail turizminin 'özür' sonrası yumuşamayla toparlanma sürecine girdiğini vurguladı. Hızlı bir toparlanma süreci beklediklerini belirten Osman Ayık, şöyle devam etti:
"Bu geri dönüşümün çok hızlı olacağını düşünüyorum. Bu yıl toparlanmanın belirtileri görülecek. İsrail pazarında çok ciddi bir kan kaybı yaşamıştık. Ancak İsrail pazarında hazır bir altyapı var. 5 yıllık orta vadedeki hedefimiz İsrail pazarında 1 milyon turist rakamına ulaşmak. Zaten bıraktığımız yerden devam edebilmiş olsaydık bugün 1 milyona rahatlıkla ulaşmış olurduk. İsrail'le ilişkilerin normalleşmesi, turizm sektörü açısından olumlu ve sevindirici bir gelişme."
Mehmet ÇINAR/ANTALYA, (DHA)