TÜRKİYE'nin ilk 112 Acil Çağrı Merkezi'nde, AB ve teknolojik gelişmelere bağlı olarak konuşma ve duyma özürlülerin de kendilerini güvende hissetmeleri ve sosyal yaşamdan kopmamaları için bir yazılım hayata geçirildi. Batı Akdeniz Kalkınma Ajansı'nın da hibe desteği ile gerçekleştirilen projenin ilk aşamasında İspanya'da benzer bir uygulama yerinde incelendi.
Ardından Antalya'daki konuşma ve duyma engelliler tek tek belirlendi ve adres, telefon ve en yakınındaki bir kişinin telefonu olmak üzere veri tabanı oluşturuldu. Yazılım ile bu türdeki engellilere ait bilgiler mevcut 112 Acil Çağrı Sistemi'ne eklendi. Artık, Antalya'da konuşma ve duyma engelliler 112 Acil Çağrı Merkezi'ni aradıklarında sistem bu kişileri algılayabilecek ve acil yardım ulaştırılabilecek.
VALİ ALTIPARMAK AÇIKLADI
112 Acil Çağrı Merkezi hizmetleri kapsamında engellilerin de ulaşılabilirliğinin sağlandığı projenin hayata geçirildiğini duyuran Vali Altıparmak, "Düşünün ki sağır dilsiz veya benzer şekilde telefonla ulaşamayan bir vatandaşımız var. Herhangi bir sıkıntıyla karşı karşıya kaldığında çaldırmış olduğu 112 telefonuna otomatik olarak o kişinin şifre, kodu düşüyor ve onun bizim takip ettiğimiz engelli bir vatandaşımız olduğunu 112 merkezi anlıyor" dedi.
Sonrasında bu kişiye bizzat ulaşılmaya çalışıldığını aktaran Vali Atıparmak, "Bir yakınına ulaşılarak 'sıkıntı var mı' diye soruluyor. Eğer yakını da bunu teyit edemiyor ise 'Ben de ulaşamıyorum' diyorsa ekipler derhal o noktaya ulaşıyor. Bu da Antalya'da başlatılan önemli projelerden bir tanesi" dedi.
TÜRKİYE'DE İLK
112 Acil Çağrı Merkezi Müdürü Esra Yiğit, Avrupa'da Fransa, Hollanda, İngiltere, İspanya ve İsveç ülkelerinde konuşma ve duyma engelli vatandaşlar için uygulanan Reach 112 sisteminin Türkiye'de ilk kez Antalya'da hayata geçirildiğini söyledi. Yaklaşık 1 aydır faaliyette olan sisteme ilişkin bilgi veren Esra Yiğit, İspanya'da sistemin yerinde incelenmesinin ardından il genelinde kaymakamlıklar, engelli okulları ve dernekleri aracılığıyla tek tek duyma ve konuşma engellilerin belirlendiğini açıkladı.
Bu kişilerin kendileri ve en yakınındaki kişinin telefon numaraları ile adreslerinin veri tabanına kaydının yapıldığını açıklayan Esra Yiğit, ilk aşaması faaliyete geçen sisteme göre veri tabanında kayıtlı olan sözkonusu engellilerin ev veya dışarıda başına bir şey gelmesi halinde 112'yi aradığında, konuşma ve duyma engelli bir kişinin yardıma ihtiyacı olduğunun sinyalinin alındığını ve o kişinin yakını hemen aranarak durum hakkında bilgi alınıp, gerekli müdahalelerin yapılabileceği açıkladı.
PROJE GELİŞTİRİLECEK
Projenin önümüzdeki süreçte hayata geçirilecek ikinci aşamasında ise cep telefonu yazılımı yapılacağını belirten Esra Yiğit, akıllı telefonu olanların yazılı veya görüntülü durumlarını merkeze iletebileceklerini söyledi. Yiğit, akıllı telefonların GPS özelliği ile yer tespitinin de yapılabileceğini kaydetti.
Projenin üçüncü aşamasında da her vardiyada en az bir görevlinin bu türdeki bir aramaya yanıt verebilmesi için, bazı personellere işaret dili eğitimi verilecek. Merkez Müdürü Yiğit, internet aracılığıyla görüntülü konuşmalarla duyma ve konuşma engellilerin sorununu aktarabilme imkanı oluşturulacağını dile getirdi.
Mehmet ÇINAR/ANTALYA, (DHA)