ENERJİ Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK), bazı dağıtım şirketlerinin sayaç okuma sürelerini uzatması nedeniyle abonelerin faturaları şişince konuyu mercek altına aldı. Tüm elektrik dağıtım ve perakende satış şirketlerine uyarı yazısı gönderen Kurum, sayaç okuma ve faturalandırmada yapılan tüm değişikliklerin önceden tüketiciye bildirilmesi gerektiğini vurguladı. Yazıda ayrıca, bu tip uygulamalar sonucunda ödeme güçlüğüne düşen tüketicilere taksitlendirme imkânı sağlanıp sağlanmayacağı ve bu durumda vade farkı alınıp alınmayacağının EPDK’ya bildirilmesi gerektiği kaydedildi.
4 AYLIK FATURA
Bazı dağıtım şirketlerinin, elektrikte bir aylık tüketimi faturalamak yerine sayaç okuma tarihlerinde değişiklik yaparak, kimi zaman gün kısaltımına gitmesi, kimi zaman da gün uzatımına gitmesi tartışma konusu oldu. İki-üç ay boyunca elektrik faturası gelmeyen aboneler, bir anda gelen şişkin faturalar nedeniyle ödeme güçlüğüne düştü. Konuyla ilgili EPDK’ya tüketici şikâyeti yağdı. Şikâyetlerde, dağıtım şirketlerince sayaçların bir aydan daha kısa aralıklarla ya da iki aydan daha uzun aralıklarla okunmaya başlandığı ve bunun sonucunda ayda 2 kere fatura düzenlendiği ya da 2-4 aylık tüketim miktarını içeren yüklü tutarda faturaların düzenlendiği belirtildi. Ödeme güçlüğüne düştüklerini ifade eden tüketiciler, herhangi bir ödeme kolaylığı sağlanmadığı ve tüketim dönemi değişiklikleri konusunda bilgilendirilmediklerinden şikâyetçi oldu.
TÜKETİCİLERE BİLDİRİN
Tüm elektrik şirketlerine uyarı yazısı gönderen EPDK, sözleşmeler hukuku kurallarına uyulması gerektiğini vurgulayarak, şunları kaydetti: “Tüketim dönemi değiştirilen tüm tüketicilerin uygulama öncesinde tüketim dönemlerinin kaç aya kadar uzatılacağı hususunda bilgilendirilip bilgilendirilmediği, bilgilendirildiyse hangi iletişim kanalı ile bilgilendirildiği, tüketim dönemlerindeki değişikliğin ayrıntılı gerekçesi ve bölgenizde bu değişiklikten etkilenen tüketici sayısı ve abone grupları, uygulama sonucu ödeme güçlüğüne düşen tüketicilere talepleri halinde taksitlendirme imkânının sağlanıp sağlanmayacağı, taksitlendirme halinde vade farkı alınıp alınmayacağı, değişen faturalandırma döneminin ne kadar süre daha uygulanacağı hususlarının 5 iş günü içinde Kurumumuza bildirilmesi ve uygulamadan etkilenen tüketicilerin bir sonraki tüketim dönemleri hakkında bilgilendirilmesi gerekiyor. Ayrıca tüketim döneminin uzun aralıklı belirlenmemesine yönelik hassasiyet gösterilmesi ve tüketim dönemi değişikliklerinin uygulama öncesinde tüketicilere bildirilmesi gerekiyor. Tüketim döneminin bir aydan daha kısa süreli uygulanması ise mevzuata aykırılık teşkil ediyor. Bu uygulamadan dolayı tüketicinin ödemede gecikmesi sonucu tüketiciden gecikme zammı ve kesme-bağlama bedeli alınmaması; tüketim döneminin asgari bir ay olacak şekilde uygulanması gerekiyor.”
YILMAZ: TÜM BOYUTLARI İNCELİYORUZ
EPDK Başkanı Mustafa Yılmaz, faturalandırma sürelerinin uzamasının kayıp-kaçak ve tarifeyi etkileyip etkilemediği gibi farklı boyutlarını da incelediklerini açıkladı. Şirketlerin genelde nakit akışı açısından bir an önce faturaları toplamak istediklerine dikkat çeken Yılmaz, “Faturaların gecikmesinde farklı saikler olup olmadığını inceliyoruz. Örneğin kayıp-kaçak hedefleri ya da 2016 yeni tarife dönemi hesaplarına yönelik etkisi olur mu, araştırıyoruz. İnceleme sürerken, bu konuyla ilgili yorum yapmam doğru olmaz. Fakat tüm boyutlarıyla takip ettiğimizi söyleyebilirim” dedi.
ANTALYA'DA EYLEMLERE DEVAM
Antalya'yla birlikte Burdur ve Isparta'da 1 milyon 800 bin aboneye elektrik dağıtım hizmeti veren Cengiz Holding, Limak Holding ve Kolin İnşaat ortaklığı CLK Akdeniz'in fatura tarihlerinde yaptığı değişiklik sonrası abonelerinin bir bölümüne 2 aylık fatura göndermesi Cumhuriyet Meydanı'nda yapılan eylemle protesto edildi.
Halkevleri tarafından yapılan eylemde üzerinde 'Elektrik soygununa son, enerji haktır satılamaz, her aileye 230 kw ücretsiz elektrik' yazılı 15 metre uzunluğunda pankart açıldı. Antalyalıların yanındaki faturalar arasında 'En yüklü fatura' yarışmasını da yapıldığı eylemde 1150 TL'lik bir fatura çıktı.
Halkevleri Akdeniz Bölge Temsilcisi Kutay Meriç, elektriğin 2001 yılında yaşanan ekonomik kriz sonrası kamu hizmeti niteliğini kaybederek sıradan bir mal haline getirildiğini söyledi. Sürecin sonunda çok sayıda vergi ve hizmet bedelinin de faturalara yüklenerek enerjinin özel sektörün yüksek karlar elde ettiği bir alan haline geldiğini kaydeden Meriç, "Aylardır gelmeyen ve artık yüksek meblağlı olarak gelmeye başlayan faturalarını yarattığı sıkıntılar Antalya'nın ana gündemi olmuş durumda. Firma yetkililerinin faturalarını neden aylarca gönderilmediği konusunda verdikleri yanıt ise gayri ciddidir" diye konuştu.
CLK Akdeniz'in bu konuda fatura tarihlerini memur maaşlarına göre ayarlandığı şeklinde bir açıklama yaptığını dile getiren Meriç, "Antalya memur kenti değildir. Başta turizm sektörü olmak üzere yüzbinlerce işçiye ev sahipliği yapmaktadır. Onlara da maaşları ayın 15'inde değil 1'inde almaktadır" dedi.
Meriç, ayrıca CLK Akdeniz'in Antalya'da kayıp kaçak oranını yüzde 9 olarak açıklamasına rağmen faturalara yüzde 20 onanında kayıp kaçak ücreti yansıtıldığını, EPDK'nın ulusal tarifeyi 25.7 kuruş olarak açıklamasına rağmen Antalya'da birim fiyatın 26.5 kuruş olduğunu iddia etti.
Cumhuriyet Meydanı'ndaki eylem, Antalyalıların şikayetlerini anlattığı açık kürsü etkinliğinin ardından olaysız sona ererken, gelecek hafta salı ve perşembe günleri arasında akşam saat 21.00'de protesto için elektriklerin bir dakika boyunca açma kapa eylemi yapılması kararı alındı.