Toplam 900 bin dolayında turistik yatağı bulunan Türkiye için ayrılan pavyonda İstanbul, Antalya, İzmir ve Kapadokya standlarının yanında toplamda sadece 4 bin turistik yatağı bulunan Kültür ve Turizm Bakanı Ömer Çelik’in seçim bölgesi Adana’nın da yer alması turizmcilerce eleştirildi.
AB Bakanı ve Başmüzakereci Mevlüt Çavuşoğlu ile Kültür ve Turizm Bakan Bakan Yardımcısı Abdurahman Arıcı’nın katıldığı ITB’ye Bakan Çelik ise katılmadı. Berlin Büyükelçisi Hüseyin Avni Karslıoğlu, Bakan Çavuşoğlu ve Bakan yardımcısı Arıcı onuruna verdiği resepsiyona çok sayıda turizmcinin katıldığı gözlendi.
Bakan Mevlüt Çavuşoğlu, turizmin Türkiye için başarılı geçip geçmeyeceğinin ITB’de birkaç gün içinde netleşeceğini söyledi. Çavuşoğlu, “İnanıyoruz ki, 2023 hedefimize emin adımlarımla ilerleyeceğiz. 50 milyon turist, 50 milyar dolar gelir elde etmek için çalışıyoruz. Bunun için de turizmin çeşitliğini özellikle artırmaya çalışıyoruz ve Antalyalılar olarak da golf turizmine önem veriyoruz” dedi.
Bakan Çavuşoğlu ve Bakan yardımcısı Arıcı standları dolaşırken Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) Başkanı Osman Ayık’tan hazırladıkları Turizm Raporu hakkında bilgi aldılar.
Türkiye’de 900 bin dolayında turistik belgeli yatak var. Bunların çoğu Antalya ve İstanbul’da bulunuyor. Üçünçü sırada yer alan Muğla sınırları içinde bulunan Bodrum, Marmaris, Fethiye, Datça, Dalaman, Milas, Ortaca, Köyceğiz ve Ula’da yatırım ve işletme belgeli 130 bin 628 yatak mevcut. İzmir’de ise 55 bin belgeli yatak faaliyette. Kültür ve Turizm Bakanlığı verilerine göre Ege Bölgesi’nde turistik ve belediye belgeli işletmeler de dahil toplam yatak kapasitesi 250 bin dolayında.
Türkiye’nin yer aldığı alanda Kapadokya, İstanbul, Antalya, İzmir’in standlarının yanısıra toplamda sadece 4 bin yatağı bulunan Adana’ya yeni bir destinasyonmuş gibi yer verilmesi Egeli ve Akdenizli turizmciler, “Bakan Çelik siyasi gücünü kullanmış” yorumu yaptılar. AKTOB, TÜROFED ve TÜRSAB gibi turizm örgütlerinin temsilcileri de, “Bakan Çelik memleketine gereksiz bir torpil yapmış. Bunun yerine Muğla, Aydın, Bursa, Konya hatta Mersin’e yer verilmeliydi” dediler.
Turizmciler ITB izlenimlerini şöyle değerlendirdiler:
Hüseyin Baraner (Avrupa-Türkiye Turizm İş Konseyi Başkanı) – “2014 satışları çok iyi. Bütün dünya turizme soyundu. Eskiden her yıl 10-15 yeni otel tanıtımı yapılırdı, şimdi yüzlerce otel tanıtımı yapılıyor. Mısırlı iş adamı Sawirus 4 bin Alman seyahat acentasına ortak olması dünya turizm sektörünü heyecanlandırdı. Dünya turizmindetalep arzı karşılamıyor. Talep yaratmak için satış dinamiklerini ele geçirme yarışı başladı.
Recep Yavuz (NBK Turizm)- Yüzde 5 ile yüzde 8 arasında bir artış bekleniyor. Özelikle çocuklu ailelerin Türkiye destinasyonuna önem verdikleri gözleniyor.
Çağla Kosova (Antalya Tanıtım AŞ)- Antalya’nın deniz, kum, güneş algısını ortadan kaldırıp, tarihi kültürel alanlarda sahip olduğumuz hazineleri tanıtmalıyız.
Filiz Vosgerau (Vavona Turizm)- Aktif turizm çeşidine ilgi arttı. Rafting, kaitep sörfing kano, paradeising, balon gibi eğlencelere ilgi var. Türkiye’de bu yıl golf için aşırı ilgi aldık.