Türkiye Cumhuriyeti'nin 100'üncü yılı, 2023 vizyonunun ortaya koyduğu otoyol projelerinden biri olan Afyonkarahisar- Antalya - Alanya otoyol projesinin Antalya - Alanya kesimi için ÇED süreci başladı. Karayolları Genel Müdürlüğü'nce ÇED başvuru dosyası halkın görüşüne açılırken sürece ilişkin 7 Nisan'da halkın katılımlı toplantısı düzenlenecek. Görüşe açılan ÇED raporunda Afyonkarahisar'dan başlayan otoyol projesinin 156 kilometrelik bölümünü oluşturan Antalya- Alanya güzergahının belirlenmesi çalışmaları sırasında ilgili tüm kamu kurum ve kuruluşları ve belediyeler ile koordineli çalışılarak görüşlerin alındığı, detaylı arazi gezileri yapıldığı belirtildi. Bölgenin en az zarar göreceği güzergahın oluşturulması için azami hassasiyet gösterildiğinin altı çizilen ÇED dosyasında, proje çalışmalarının da aynı hassasiyetle devam etmekte olduğu belirtildi.
Otoyol güzergahının Antalya Büyükşehir Belediyesi'nin mevcut gelişim plan alanını bölmemek için kentin kuzeyinden ve bir miktar uzağından geçtiğinin vurgulandığı ÇED dosyasında, “Özellikle koruma ve SİT alanlarına zarar vermemek amacıyla Antalya Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu Müdürlüğü ile projenin her aşamasında ortak çalışmalar yapılmıştır" denildi.
MEVCUT YOL DEĞERLENDİRMESİ
Antalya- Alanya arasında D-400 karayolu tek alternatif olduğu için yükünün oldukça ağır olduğunun belirtildiği ÇED dosyasında, mevcut yola ilişkin şu değerlendirmelere yer verildi:
"Koridor üzerinde bulunan büyük ve küçük yerleşim alanları bu artışa önemli etkide bulunmaktadır. D-400 karayolunun bu kesiminde yıllık ortalama günlük değerlere bakıldığında maksimum yüzde 20 gibi ağır bir taşıt trafiği gözlenmesine karşın, bölgenin turizm ve tarım sektörlerindeki kalkınmış yapısı düşünüldüğünde, bu kesimde özellikle yaz aylarındaki ağır vasıta trafiğinin, diğer aylara göre büyük artış gösterdiği sosyo-ekonomik bir gerçektir. Önemli yerleşim alanlarının birçoğunda devlet yolunun, mevcut yerleşimlerin içerisinde kalması, çoğunlukla sinyalize kavşakların bulunması ve karayolunun geometrik açıdan yer yer düşük standartlarda seyretmesi, olumsuz yapının daha da artmasına sebep olmakta ve hizmet seviyesini düşürmektedir."
RAFTİNG TURİZMİNİ ARTIRACAK
Bu nedenle Türkiye'nin en önemli turizm güzergahı Antalya- Alanya arasında, devlet yoluna alternatif teşkil edecek ve seyahat standardını yükseltecek bir yola gereksinim olduğunun vurgulandığı ÇED dosyasında, aynı zamanda artan ulaşım olanaklarının kongre, golf, doğa yürüyüşü, rafting gibi değişik turizm türlerinin de gelişmesi için bir itici güç olacağı belirtildi.
Antalya'da Döşemealtı Kocaçay Deresi'nden başlayacak otoyolu, Döşemealtı'yla birlikte Kepez, Aksu, Serik, Manavgat ilçelerinin kuzeyinden geçerek Alanya'ya uzanacak. Bölgenin kuzeyinde Toros dağları eteklerinde projelendirilen güzergahta, uzunluğu 22.5 kilometreye ulaşan 10 tünel, 11 kilometrelik 25 viyadük, 44 köprü, 54 altgeçit, 46 üstgeçit ve 9 kavşak yer alacak.
ÇED raporuna göre otoyol, Pisidia uygarlığına ait Selge ve Pednelissos ile Aspendos ve Side antik kentlerini birbirine bağlayan iki antik köprünün yer aldığı 1'inci derece arkeolojik SİT alanı statüsünde ve Türkiye'nin en önemli rafting alanı Köprülü Kanyon Milli Parkı'nın yer aldığı Köprüçay'dan geçecek. ÇED raporunda Köprüçay Vadisi'nin 485 metre uzunluğunda viyadükle geçileceği belirtilirken, geçiş için koruma alanının en dar bölgesinin seçildiği belirtildi. Ayrıca geçişin tamamen şeffaf bir yapı sistemi ile oluşturulmasının planlandığı da dosyada yer aldı.
Antalya- Alanya otoyolu, Köprüçay'la birlikte 17'nci kilometresinde SİT alanı olarak tescillenmiş eski mezarlığın güneyinden de geçecek. ÇED dosyasında bu alana herhangi bir zarar vermeden geçileceği belirtilirken, otoyolun 51'inci kilometresinde tarihi Aspendos Su Yolu SİT Alanı bulunduğu, ancak yol güneye kaydırılarak söz konusu koruma alanından uzaklaştırıldığı da belirtildi. (dha)