Antalya Organize Sanayi Bölgesi (AOSB) Sektörel Ticaret Heyeti, Tanzanya’nın Darüsselam gerçekleştirdiği 5 günlük seyahati tamamlayıp yurda döndü. Antalya Valisi Muammer Türker ve Antalya OSB Yönetim Kurulu Başkanı Ali Bahar önderliğindeki yapı-inşaat-elektrik-metal sektöründe faaliyet gösteren 25 firma temsilcisinden oluşan toplam 35 kişilik heyeti Tanzanya Büyükelçisi Ali Davutoğlu karşıladı. Saha ziyaretleri öncesi heyete Tanzanya ekonomisi ve ihracat pazarı hakkında bilgiler veren Davutoğlu, akşam saatlerinde Vali Türker ve Antalyalı işadamları onuruna bir yemek düzenledi. Büyükelçilik binasında gerçekleşen yemeğe Darüsselam Valisi Saidi Meck Sadiki ve Tanzanya’da faaliyet gösteren Türk işadamları katıldı.
57 FİRMA İLE YÜZ YÜZE GÖRÜŞME
Seyahatin ikinci gününde kentte faaliyet gösteren 2 fabrikayı ziyaret eden heyet, daha sonra Tanzanya’nın en büyük fuarı olan BuildExpo’ya katıldı. İnşaat ve yapı sektörünü ilgilendiren fuarda 57 firma temsilcisi ile yüz yüze görüşmeler yapan Adopen, Kasapoğlu Mobilya, Akkaya Cam, Aksu Boya, Esli Endüstriyel, Ferah Özgür Mühendislik, İntercam, Kar Yapı A.Ş, PSL Elektronik, TSF Plastik, Nobel, BGS, Yol Makina, AK-İŞ, Portisan, Akmetal Asansör, Bülbül Plastik, Oto Doğu, Kassan Plastik, Tasarım Çelik ve Seto firmalarının yetkilileri, ülkedeki yatırım fırsatları ve sektörün durumu hakkında bilgi aldı, ortak iş yapabilirlikle ilgili değerlendirmelerde bulundu.
ORTAKLIK KÜLTÜRÜ
Seyahatin Türk sanayicisi için son derece olumlu sonuçlar doğurduğunu belirten Başkan Bahar, “Seyahat süresince sanayicilerimizin birbirleri ile uyumları mükemmel denebilecek bir seviyedeydi. Büyükelçilimiz bizleri oradaki iş adamları ile birlikte en üst seviyede ağırladı. Bu gezinin Amerika’ya yaptığımız gezilerden daha verimli geçtiğini söyleyebilirim. Çünkü bizim Amerika’dan know how anlamında alacağımız şeyler var. Ülkemiz maalesef bu konuya hazır değil. Aramızda bilimsel anlamda çok fark var. Bu farkı kapatmak için AR-GE ve eğitim birimimizi kurduk. Fakat bu fark bir anda kapanabilecek bir şey değil. Aynı fark Tanzanya gibi bakir pazarlar ile Türkiye arasında da var. Bizim bu tip pazarlara girip uyum sağlamamız çok daha kolay. Buradaki en önemli şey kümelenme mantığı ve ortaklık kültürü. Biz bunu sanayicimize anlattık ve son derece uyum sağladılar” dedi.
CARİ AÇIĞI KAPATACAK BİR ADIM
Ziyaret esnasında görüştükleri Tanzanyalı işadamları ile Türkiye’deki sanayicileri telefon aracılığı ile tanıştırdıklarını ve birbirlerinden randevu almalarını sağladıklarını da ifade eden Bahar, “İşadamlarımız seyahate katılması dahi onlarında ihracat şansı bulabilmesi için bir takım girişimlerimiz oldu ve olumlu sonuçlar alındı. Bu bizim doğru yolda olduğumuzu gösteriyor. İhracat Kulübümüzün de devreye girmesi ile bir ortaklık kültürü oluşturulmasının ne kadar önemli bir unsur olduğunu, bu konuda Antalya OSB Müdürlüğü ve Yönetim Kurulu olarak elimizden gelenin daha fazlasını yapmamız gerektiğini gördük. Burada yapamıyorsak yurt dışında ortak firmalar yaratmak istiyoruz. Bu firmalarımız ile oluşturulacak sinerjinin cari açığımızı kapatacak bir hayır olduğunu düşünüyoruz” şeklinde konuştu.
TANZANYA 5 YIL SONRA DUBAİ OLUR
Otoritelerin Tanzanya’nın 5 yıl içerisinde Dubai’ye rakip olabilecek bir potansiyele sahip olduğunu söylediklerini hatırlatan Bahar, “Ülke şu an çok bakir bir durumda. Ülkenin sadece yüzde 15’ine elektrik verilebiliyor, insanların sadece yüzde 20’sinde nüfus cüzdanı var ve ortalama insan ömrü 50 yıl. Tüm bu olumsuzluklara rağmen ülkede para yok dense dahi para var, çünkü bunu görüyorsunuz. Sokaklardaki lüks araç sayısı, lüks yapıların sayısı ülke ekonomisi hakkında çok fazla ipucu veriyor. Orta Doğu ve Afrika ülkelerinde önemli liman şehirleri bulunmakta. Bu limanlar Çin ve Hint Okyanusu gibi çok büyük pazarlara ortak yerler. Bu yüzden buraları çok hızlı gelişmesi mümkün. Buralarda tarım anlamında, yapılanma anlamında çok önemli fırsatlar var. Türkiye’de 1 hasat yapabildiğimiz ürünlerde orada 2 hasat yapabilme şansı var. Bunlar çok önemli değerler. Sanayicimizin Afrika pazarına muhakkak girmesi gerekiyor. İnsan, finansman ve eğitim zor gördüğü için buralara yanaşılmıyor. Ancak sanayicilerimizin ortaklık kültürünü benimsemesi halinde Antalya OSB’nin bu pazarlara açılması mümkün görünüyor” ifadelerini kullandı.
BİRBİRİMİZE İNANMALI VE GÜVENMELİYİZ
Antalya’nın önemli markalarından biri olan ADO Pen’in Tanzanya’da bir yatırımı olduğunu ve bu gibi firmaların tecrübelerinden yararlanarak gerekli adımların atılacağını aktaran Bahar, seyahat ile ilgili değerlendirmelerini şu sözlerle noktaladı; “Biz şu an ülkemizde kısır tartışmalarla, kısır gündemlerle, sığ finansmanlarla boşuna uğraşıyoruz. Bir an evvel birbirimize dayanmalıyız, birbirimizle asgari müştereklerde ayrışmamalı, asgari müştereklerde birleşmeliyiz. Birbirimize inanmalı ve güvenmeliyiz.”