Alanya Belediyesi hem bu tahribatı önlemek, hem de ziyaretçi sayısını artırmak için 'Alanya Rüyası' haline gelen teleferik projesini raftan indirdi.
Antalya'nın Alanya İlçesi'nin simgelerinden biri olan kale, denizden 250 metreye kadar yükselen yarımada üzerinde yer alıyor. 6.5 kilometreyi bulan surların içinde yerleşimin hala devam ettiği, 13'üncü yüzyıl Selçuklu eseri olan Alanya Kalesi, geçen yılın 11 aylık rakamlarına göre Noel Baba Kilisesi ve Aspendos'un ardından 322 bin 569 ziyaretçisiyle Antalya'nın en çok ziyaret edilen ören yeri oldu. Sadece gişeden satılan biletten 2 milyon 338 bin 515 lira gelir elde edildi.
Turizm şirketlerine ait otobüsler, Damlataş Mağarası girişinden başlayan ve yamaçlara yapılmış evlerin arasından geçen dar ve keskin virajlı yolu takip ederek, bugün açık hava müzesi olarak değerlendirilen iç kaleye yaklaşık 30 dakika süren zorlu yolculukla ulaşabiliyor. Yürüyerek bu yolu çıkmaksa 1 saati aşıyor.
TELEFERİK PROJESİ RAFTAN İNDİ
Alanya Belediyesi, otobüslerin kalenin dar sokaklarında yarattığı olumsuzlukları ortadan kaldırmak ve tarihi kaleyi daha gezilebilir hale getirmek için 7 yıl önce ilçe gündemine gelen teleferik projesini raftan indirdi. Konuyla ilgili hazırlanan raporda yılda ortalama 10 bin otobüs, 20 bin küçük aracın girdiği Alanya Kalesi'nde ulaşımda yaşanan zorluklar anlatıldı, gezi programının gidiş- dönüş yaklaşık 1 saat sürdüğü belirtildi. Plan raporunda yer aldığı haliyle bu durumdan daha da önemlisinin, on binlerce aracın kale içindeki yollarda yaptığı yolculuk sırasında ortaya çıkan titreşim ve egzoz gazlarının sur duvarlarında yarattığı tahribat olduğuna dikkat çekildi.
Projenin hayata geçmesiyle birlikte on binlerce araç Damlataş Mağarası girişinde bulunan otoparka park edecek ve buradan teleferikle Alanya Kalesi'nin Ehmendek giriş kapısına yaklaşık 200 metre uzakta önerilen üst istasyona ulaşılacak. Ayrıca Ehmendek bölgesini gezen turistler, tahsis edilecek elektrikli araçlarla iç kale bölgesine ulaştırılacak.
ALANYA'NIN TELEFERİK RÜYASI
Alanya Kalesi'ne teleferik projesi 2009 yerel seçimleri öncesi dönemin belediye başkanı Hasan Sipahioğlu tarafından gündeme getirildi ve çalışmalarına başlandı. Antalya Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu tarafından onaylanan proje için 2012'de ihaleye çıkıldı. Ancak ihale, teklifler belediyenin beklediği kira gelirini karşılamayınca iptal edildi. Alanya Belediye Encümeni'nce 27 Eylül 2012'de tekrarlanan ihaleyi, Leitner Ropeways Taşımacılık Mühendislik şirketi kazandı. Yap-işlet-devret modeliyle hayata geçirilecek proje 18 milyon liraya mal olacaktı. 20 yıllığına teleferiğin işletme hakkına sahip olacak firma, ihaleye göre belediyeye yıllık 60 bin lira kira, ayrıca cironun yüzde 2.75'ini ödeyecekti. Biletleri 8 liradan satılacak teleferiğin 8'er kişilik 16 kabinden oluşması planlanırken, hedef 2013 yılı için yılda 500 bin kişiydi. Proje 2013 yaz sezonunda tamamlanıp kullanıma alınacaktı, ancak olmadı. İnşaat için ikinci kez tarih veren Başkan Sipahioğlu, 2013'ün Kasım ayını gösterdi ve “4 ay içinde bitirmeyi hedefliyoruz" dedi. Ancak yine olmadı. 2014 yerel seçimleri nedeniyle bir süre rafta bekleyen proje, 2016'nın ilk ayında yenilenmiş olarak raftan indi. Konuyla ilgili çalışmaları tamamlayan Alanya Belediyesi, ilgili planların onaylanması için dosyayı Büyükşehir Belediye Meclisi'ne gönderdi.
Emre BAYLAN/ANTALYA, (DHA) -