Fotoğraf çekimi, ilanlar, web site, seçim bürosu, basın ekibi gibi pek çok kalemde birçok sektöre hareketlilik getirmesi beklenen ve sadece bir adaya ortalama 100 bin TL’ye malolan seçim harcamaları, 12 Haziran'da yapılacak genel seçimler öncesinde de yereldeki reklamcı ve matbaacıların eleştirilerine hedef oldu. İzmirliler, tüm promosyon işlerinin İstanbul ve Ankara’da yapılması ve yereldeki işletmelere pay ayrılmamasından yakındı.
İzmir Reklamcılar Derneği (İRD) Yönetim Kurulu Başkanı ve İzmir Ticaret Odası (İTO) Meclis Üyesi Murat Türkay, şimdiye kadar profesyonel bir yardım isteyen adayın bulunmadığına dikkat çekti. Türkay, şöyle dedi:
"Bırakın iş çerçevesinde konuşmayı, telefonla danışan bile yok" dedi. Bu kampanyaların profesyonelce yapılması gerektiğini, ancak halihazırdaki çalışmaları 'basmakalıp' bulduğunu söyleyen Türkay, şunları söyledi:
"Hazır kalıpların üzerinde fotoğrafı değiştirip, 'kopyala-yapıştır ve yayınla' tarzında bir durum var. Ancak, çok daha yaratıcı konular üzerinden çalışılarak kampanya yürütülmeli. Bu tür işler parti genel merkezleri tarafından belirlenirken, yereldeki unsurlar da dikkate alınmyor. İzmirli reklamcılar olarak 'yerelden evrensele' sloganıyla hareket ediyoruz. Milletvekili adaylarımız yereldeki sorunları bilmiyorlarsa bu basmakalıp ilanlar da o kadar etkili olacaktır."
ÇAM: BÜTÇE İL YÖNETİMLERİNE GÖNDERİLMELİ
İTO Meclis Üyesi Kazım Çam ise, her seçim öncesinde İzmirli esnafın da pastadan pay alması için ısrarlı çalışma yürüttüklerini belirterek, "Buradan oy isteniyorsa buradaki esnaf da mutlu olmalı. Ancak maalesef işler Ankara’dan veriliyor. Bu seçimlerde de aynı sistem işliyor. Ancak, partiler duyarlı olsa ve Ankara’dan büyük firmalara iş vereceğine bütçeyi il yönetimlerine göndererek harcamaları bu şekilde organize etseler o ilin esnafında da çark döner" dedi.
İzmir Matbaacılar Odası Başkanı Ceyhun Geçtan da, promosyon işlerinin tek elden verilmesine ve hareketliliğin küçük esnafa yansımamasına tepki gösterdi. Geçtan, "Adaylar kendi şahsi broşür, kartvizitlerini yaptırıyor. Ancak bu tüm harcamalar içinde yüzde 1’i bile bulmuyor. Adil bir paylaşım isteniyorsa en büyük iş parti liderlerine düşüyor. Parti liderleri büyük ajanslara yerelde de alışveriş için şart koşabilir. Böylece bu sorun kısmen de olsa çözülür" diye konuştu.
“DÖRT BAŞI MAMUR TANITIM” 100 BİN TL
İzmir’de bulunan çeşitli reklam ajanslarından derlenen bilgilere göre geniş bir yelpazede tanıtım yapmak, teknolojinin olanaklarından yararlanmak isteyen milletvekillerinin dört dörtlük bir kampanya için 100 bin TL’ye yakın bir harcama yapması gerekiyor. Diğer yandan Yüksek Seçim Kurulu’nun (YSK) son açıkladığı listelere göre, 26 milletvekili çıkaracak İzmir’de 11 de bağımsız aday bulunuyor. Barajı geçme olasılığı yüksek siyasi partilerin üst sıralarında bu harcamaların yapılması halinde bile milyonlarca liralık harcamaların yapılacağı belirtiliyor. 98 bin TL'yi bulan harcamalar ve ortalama maliyet tahminleri şöyle:
Gazete ilanları; 30 bin TL, pankart-araç giydirme 20 bin TL, basın ekibi 10 bin TL, seçim bürosu 10 bin TL, yiyecek, içecek giderleri 10 bin TL, broşür 5 bin TL, stüdyo fotoğrafı 2 bin TL, tanıtım filmi 5 bin TL, web sitesi 3 bin TL, barkovizyon 3 bin TL.