Türkiye'de devlet okullarında pek bilinmeyen önemli bir sorun ANSİAD tarafından gündeme getirildi. Sınıflarda ve koridorlarda kalabalık öğrenci gruplarının ortaya çıkardığı gürültü kirliliğine karşı, okulların fiziki yapılarında akustik önlemler alınmadığını belirleyen ANSİAD'ın Sağlık, Hizmet ve Eğitim Sektörü, bu konuda sosyal sorumluluk projesi başlattı. Baş ağrısı, gırtlak rahatlıkları gibi pek çok sağlık sorununun yanısıra iletişim rahatsızlıklarına da yol açan akustik soruna ilişkin ANSİAD, örnek uygulama için Melahat Faraçlar İlkokulu'nu seçti. Önce bir sınıfta tavanın bir kısmı ses emici plakalarla kaplandı. Memnuniyet üzerine uygulama tüm okula yayıldı.
OKULLARIN TAMAMINDA AKUSTİK PROBLEMİ VAR
Projenin mimarı ANSİAD üyesi mimar Ercan Evren, eğitimin iyi olması için fiziki altyapısının iyi olması gerektiğine işaret ederek, “Altyapılardan bir tanesi de akustik, yani ses kirliliği. Bu çok basit ama kimsenin fark etmediği bir durum. Bunu biz inşaatlarımızda gözlemlediğimiz için tedbir aldık ve bütün okullara da yayılmasını istiyoruz. Çünkü Türk çocuklarının eğitim kalitesinin yükselmesine büyük fayda sağlayacak bir çalışma. Öğretmenlerimizden ve yöneticilerden aldığımız bilgilere göre yaptığımız işin işe yaradığı anlaşılıyor. Çok memnunlar" diye konuştu.
SES EMİCİ PLAKALAR GÜRÜLTÜYÜ YOK EDİYOR
Projenin hem öğretmen hem öğrenciler için büyük fayda sağladığını anlatan Ercan, “Gürültünün insanlarda yarattığı çok kötü etkiler var. Psikolojik, fiziksel, baş ağrısı, moral bozukluğu, öğrenme bozukluğu gibi saymakla bitmeyecek kadar rahatsızlığa yol açıyor. Çınlama dediğimiz, bir dalga, enerji aslında ve iki satır arasında gidip geliyor. Biz tavana ses emici plakalar koyuyoruz. Sınıflarda hepsine değil, bir kısmına koyduk. Sesi emiyor ve dalgalanma olmuyor. Öğretmen çok rahat anlatabiliyor, anlattığı öğrenciler tarafından anlaşılabiliyor. Çünkü bu olmadığında öğretmenin söylediği anlaşılmıyor ve bağırmak mecburiyetinde kalıyor. Bütün öğretmenlerde bağırmaktan dolayı gırtlak rahatsızlığı var. Koridorlarda ise tamamını yapıyoruz. Çünkü orada sesin tümüyle emilmesi lazım" dedi.
ÖĞRETMENLERİN BAŞI AĞRIMIYOR
Uygulamanın maliyetinin de çok fazla olmadığı ve bu okulda 30 bin liraya tüm akustik problemin çözülebildiğini dile getiren Ercan, “Tabi iki-üç okulda değil bütün Türkiye'de hem yeni yapılacaklarda ihalelere konulması, hem de eski okulların düzeltilmesi lazım ki çocukların performansı artsın, sağlıkları düzelsin. Bilhassa öğretmenler. Buradaki öğretmenimiz 'Her gün baş ağrısıyla gidiyordum. Bu plakalar yapıldıktan sonra başım ağrımıyor' dedi. Bu çok sevindirici bir şey. Her gün başı ağrıyan bir öğretmenin ders anlatırken moralinin nasıl olabileceğini düşünebiliyor musunuz. Kaçmak istiyorlar okuldan, okulu sevmiyorlar. Bir sürü başka yönleri de var" diye konuştu.
Okullarda akustik uygulama konusunda ANSİAD olarak toplumun dikkatini çekmek istediklerini belirten ANSİAD Başkanı Abdullah Erdoğan, devlet okullarında hem öğrenci hem öğretmenin kulak sağlığına zarar veren bu gürültüyü önlemek adına bir akustik çalışması başlattıklarını söyledi.
BAKANLIĞA RAPOR OLARAK SUNULACAK
Uygulamada sona gelindiği ve bilim adamlarının ölçümleri ile akustik yapılmış sınıfla yapılmamış sınıf arasındaki gürültü kirliliği farkının bilimsel veri haline getirilip, somutlaştırılacağını kaydeden Erdoğan, “Daha sonra Milli Eğitim Bakanlığı'na bir rapor olarak sunacağız. Devlet okullarında proje aşamasında bunun planlanması, daha sağlıklı ve daha akustiğe duyarlı okulların yapılmasını teklif edeceğiz. Biz bu işe öncülük yaptık" dedi.
ÖĞRETMENLER ÇOK MEMNUN
Akustik uygulama öncesinde öğretmenlerin akşam kendilerini çok yorgun hissettiğinden bahseden okul müdürü Coşkun Deniz Kaya, yapılan ilk sınıf sonrası öğretmenlerin eskisine göre kendisini rahatlamış hissettiğini söyledi. Öğretmenlerin daha az efor harcadıklarını söylediğini belirten Kaya, “Koridorlardakini ben bizzat hissettim. Mesela sabah koridora dolaşmak için çıktığımda, kendi aralarında konuşarak gelen üç öğretmenden biri, 'Ya çocuklar bugün halsiz mi, bitkin mi' diye diğer öğretmene sordu. Diğer öğretmen, 'Daha uyanamamışlardır' gibi şeyler söyledi. Ben de dedim ki 'Akustik yapıldı, haberiniz yok mu' diye. Gerçekten çok büyük bir farkı var. Aynı zamanda odama misafir geldiğinde, örneğin teneffüslerde koridordaki gürültüden konuşamazdık. Konferans salonunda da aynı şekilde, bir etkinlik varsa teneffüs sırasında ara vermek zorunda kalıyorduk. Ama şimdi çok daha rahat, çok faydasını gördük" dedi.
İlk uygulamanın yapıldığı sınıfın öğretmeni Güliz Çoban ise ders anlatırken çok fazla sesinin geri döndüğünü, bu durumun kendisini çok yorduğunu belirterek, “Bu sistem yapıldıktan sonra baş ağrılarımın geçtiğini, daha rahatladığımı hissettim. 6 saat sürekli ayakta ve konuşmak zorundayız" dedi.
Mehmet ÇINAR/ANTALYA, (DHA)