Toplumsal sorunlara bilimsel çözümler üretilmesi, bir dizi TÜBİTAK projesinin altyapısının oluşturulması, özgün ve yerel ölçek ve tanılama araçlarının geliştirilebilmesi için işbirliğine gidilmesi gibi amaçlar taşıyan 'Bilim İnsanı Destek ve İnovasyon Projesi' kapsamında genç bilim insanlarına eğitimler verildi.
Proje koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Yunus Pınar'ın eğitici olarak yer aldığı ilk seminerde, katılımcılara 'Dil Desteği' ve 'HAVAS 5 Dil Seviyesi Tanılama Aracı' ile ilgili eğitimler verildi. Dr. Pınar, dil desteğinin, aile ortamında yeterli ve nitelikli uyaran/girdi (input) ile beslenemeyen çocuklardan, iki dilli çocuklara, dil yeterlilik düzeyleri çok düşük olan göçmen çocuklarından ölçüsüz ekran tabanlı medya kullanımına maruz kalan çocuklara kadar uzanan geniş bir yelpazeyi kapsadığını ifade etti.
Dr. Öğr. Üyesi Yunus Pınar, 2000'li yılların başından itibaren dil desteği konusunda birçok Avrupa ülkesinin araştırma ve geliştirme faaliyetlerine hız verdiğini, Avrupa Parlamentosu tarafından konuyla ilgili bir eylem planı hazırlanıp, 2003 yılında yürürlüğe girdiğini belirterek, “Özellikle 2006 yılından itibaren PISA araştırma sonuçlarının ortaya koyduğu olumsuz tablo ile beraber birçok Avrupa ülkesi özellikle okul öncesi dönem çocuklarının dil edinim süreçlerinin desteklenmesi konusunda harekete geçmiştir" diye konuştu.
TÜRKİYE'DE BİR İLK
Avrupa-Akdeniz Gençlik Araştırma ve Uygulama Merkez Müdürü Dr. Öğr. Üyesi Nihal Pınar, Almanya'nın Hamburg kentinde yer alan Landesinstitut (Eyalet Entitüsü) ile bir süredir iletişim içinde olduklarını, okul öncesi dönem çocuklarının Türkçe dil yeterlilik seviyelerini ölçen ve dil destek programlarının çerçevesini belirlemede araştırmacı ve uygulayıcılara kılavuzluk eden 'HAVAS 5' adlı tanılama aracının bilimsel amaçlı kullanım hakkını aldıklarını ifade etti. Dr. Nihal Pınar, HAVAS 5 tanılama aracının kullanımına dayanan bilimsel araştırma projelerini hayata geçireceklerini, sonrasında ise ilk yerel yarı otantik dil seviyesi tanılama aracının ve Türkçe Dil Destek Programlarının geliştirilmesi için çalışacaklarını dile getirdi.
Proje koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Yunus Pınar araştırma görevlisi ve lisansüstü öğrencilere 9 saati kapsayan teorik ve uygulamalı bir eğitim verdi. Seminer sonunda katılımcılara ilgili tanılama aracının uygulama hakkını tanıyan Yeterlilik Belgeleri takdim edildi. Böylelikle, Akdeniz Üniversitesi'nden 11 genç araştırmacı Türkiye'de HAVAS 5 tanılama aracını uygulama hakkını elde eden ilk kişiler oldu.
ANTALYA, (DHA)
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |