. Bu pazar, 2009’dan 2010’a yüzde 7’lik bir büyüme gösterdi. Türkiye'de temizlik alışkanlıklarının belirlenmesi amacı ile Scotch-Brite, Nielsen ile "Ev Temizliğinde Tüketici Alışkanlıkları" araştırması yaptı.
Türkiye'de 14 şehirde, tüm SES grupları ile 25 - 55 yaş arasında ve bin 216 kadın ile "yüz yüze" yapılan araştırma sonuçlarına göre, genel ev temizliği Türkiye’de ortalama olarak ayda 3,78 kez yapılıyor. Ev kadınlarının yaklaşık yarısı, evlerini her hafta temizlerken, ev temizleme sıklığı Marmara Bölgesi'nde daha yüksek. Araştırmaya katılanların yüzde 45’i haftada bir, yüzde 18’i 2 haftada bir, yüzde 16’sı ayda bir, yüzde 13’ü haftada 2-3 kere, yüzde 4’ü 3 haftada bir ve yüzde 1’i ayda bir kereden daha az sıklıkta ev temizliği yapıyor.
-"ESKİ TİŞÖRTLER" VE "KOVALI YER TEMİZLEME SETLERİ" KULLANILIYOR-
Ev temizliğinde kullanılan malzemelere bakıldığında ise yer temizliği için en çok kovalı yer temizleme setleri ve eski tişörtler tercih ediliyor. Mutfak, tezgah ve yüzeyleri için en çok bulaşık süngerleri ve sarı temizlik bezleri kullanılıyor. Banyo, bulaşık süngerlerinin en çok kullanıldığı ikinci yer olarak sıralanıyor. Eski tişörtlerin ise ev temizliğinde çok fazla kullanıldığı belirlenen araştırmada, eski tişörtlerin, yer temizliğinin yanı sıra, pencere, cam yüzey ve mobilya temizliğinde de kullanıldığı belirlendi. Eski tişört kullanımı, DE grubunda ve 35-55 yaş arasında, diğer SES gruplarına ve yaş aralığına göre daha fazla.
-EN AZ HALI TEMİZLENİYOR-
Araştırmaya katılanların yüzde 55,6’sı oturma odası yerleri için kovalı temizleme seti kullanırken, yüzde 67,8’si pencereler için, yüzde 67,5’i diğer cam yüzeyler için, yüzde 62,3’ü mobilyalar için, yüzde 43,8’i oturma odası yerleri için, yüzde 43,5’i mutfak yerleri için ve yüzde 39,2’si banyo yerleri için eski tişört kullanmayı tercih ediyor. Cam temizleme bezini ise pencereler için kullananların oranı yüzde 25,2, diğer cam yüzeyler için tercih edenlerin oranı yüzde 23.8 oldu. Sarı temizlik bezlerini, araştırmaya katılanların yüzde 54,2’sinin mutfak lavabosu için, yüzde 68,8’inin fırın için ve yüzde 84,9’unun tezgah için kullandığı belirlendi. Sarı temizlik bezlerinin kullanım oranı yüzde 90 ve AB grubunda daha çok tercih ediliyor. Bunun yanı sıra, tezgah, fırın ve mutfak lavabosu en sık temizlenen yüzeylerken (ortalama günde 1,5 kez) pencereler ve halılar daha az sıklıkta, genel temizlik sırasında temizleniyor.
-MARMARA VE KARADENİZ, "TEL TEMİZLİK BEZİ", ORTA ANADOLU VE AKDENİZ, "TEMİZLİK SETİ" TERCİH EDİYOR-
Bölgelere ve sosyo-ekonomik gruplara göre temizlik malzemesi kullanımına bakıldığında ise sarı temizlik bezi kullananım oranı yüzde 90 ve ağırlıklı olarak AB grubundan. Bulaşık süngerlerinin yüzey temizlemede kullanım oranı yüzde 82,4 ve daha çok Marmara ve Karadeniz Bölgesi, DE SES ve 25-34 yaş grubu arasında yaygın. Tel temizlik bezlerinin kullanım oranı yüzde 82,4 ve daha çok Marmara ve Karadeniz Bölgesi, DE ve 25-34 yaş grubu tarafından kullanıyor. Temizlik setlerini kullananım oranı yüzde 61 ve daha çok Orta Anadolu ve Akdeniz bölgesi, AB grubunda yaygın. Pencere temizlik bezi kullanım oranı yüzde 27 ve daha çok Marmara, Orta Anadolu ve Akdeniz Bölgesi'nde tercih ediliyor. Örgü-pamuklu bez kullananım oranı yüzde 51 ve kullanım daha çok Ege bölgesinden. Eski tel temizlik bezinin kullanım oranı yüzde 28 ve daha çok Orta ve Doğu Anadolu, Ankara, C2 grubu kullanıyor.
-ESKİ GİYSİLER İHTİYAÇ SAHİPLERİNE ULAŞTIRILACAK-
3M Türkiye Ofis ve Tüketim Ürünleri Satış ve Pazarlama Direktörü Gaye Erkuloğlu Tabağ, Scotch–Brite'ın, Nielsen ile “Ev Temizliğinde Tüketici Alışkanlıkları” hakkında gerçekleştirdiği araştırmanın sonuçlarına değinerek, araştırmaya katılanların yaklaşık yüzde 50’sinin, ev temizliğinde çeşitli yüzeyler için eski giysi kullandığını, bu oranın bazı yüzeylerde yüzde 70’e kadar çıkabildiğini söyledi. Tabağ, ev temizliğinde eski tişört kullanımının yoğun kullanımı dolayısıyla Scotch–Brite'ın, "Giysiler Bez Olmasın, Umutlar Yok Olmasın” adlı kampanya başlattığını belirtti. Bu kampanya ile eski giysilerin ihtiyaç sahiplerine gönderilmesinin hedeflendiğini kaydeden Tabağ, kampanya kapsamında Şubat ayı sonuna kadar 13 şirketten 4 binden fazla giysi toplandığını, kampanyanın Nisan ayında yeni dönemine başlayarak Mayıs sonuna kadar en az 6 bin adet kıyafete ve toplamda 10 binden fazla giysi toplanmasının hedeflendiğini açıkladı.