Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) öncülüğünde Antalya Ticaret Borsası'nın (ATB) gerçekleştirdiği fuarda bu yıl 68 ilden 101 oda ve borsa, 11 kalkınma ajansı ve 224 firmadan oluşan toplam 388 katılımcı yer alacak. Geçen yıl 114 bin ziyaretçiye ulaşılan fuarda bu yılki hedef 150 bin olarak belirlendi.
Bu yılki fuarın tanıtımına yönelik ATB'de tanıtım toplantısı düzenlendi. Toplantıya Antalya Ticaret ve Sanayi Odası (ATSO) Başkanı Davut Çetin, ATB Başkanı Ali Çandır, ATB Meclis Başkanı Hüseyin Cahit Kayan ve ATB yöneticileri katıldı. 7 yıldır Türkiye'de yöresel ürünlerin gün ışığına çıkması için çaba sarfettiklerini belirten Ali Çandır, 2009'da başlayan bu çalışmaların derinlemesine devam ettiğini, bunun bir etabının da YÖREX olduğunu açıkladı.
5 YILDA 350 BİN ZİYARETÇİ
Yöresel ürünlerin önemini her platformda anlattıklarını kaydeden Çandır, “Zaman zaman durup bu 6-7 yılda neler oldu diye baktığımızda, yerel kalkınmanın anahtarı yöresel ürünler toplantılarıyla yurdun çeşitli yerlerinde 1500'den fazla insanla temas ettik. Yöresel ürünler fuarının başlamasıyla birlikte 5 yılda 350 bin ziyaretçiye ulaştık. Doğusundan batısına, kuzeyinden güneyine bize ait bu toprakların bize en büyük nimeti olan yöresel ürünlerimize insanlarımızın dokunmasını, görmesini, hissetmesini, tatmasını sağladık" dedi.
İŞ FIRSATI
Bu çalışmalarla birçok girişimcinin iş fırsatı olarak yöresel ürünleri kullandığını anlatan Çandır, “Çeşitli fiziki veya sanal ortamlarda yöresel ürün satışları, tanıtımıyla ilgili ciddi çabalar oluştu. Yine coğrafi işaret konusunda önemli farkındalık yarattığımızı düşüyorum. 2009'da 110 tane olan coğrafi işaretli ürün sayısı, bugün 183'e çıktı. 200'den fazla müracaatı kabul edilen ürün var. Bunun dışında Türkiye'nin kanaat önderleri, oda ve borsaların birçok ürüne coğrafi işaret almak için çalıştığını görüyoruz. Bu doğrultuda hükümetimiz de coğrafi işaretlerle ilgili stratejik planla bunun önemini ele aldı. TOBB bir birim oluşturdu. TOBB uluslararası coğrafi işaret ağına üye oldu" dedi.
AÇILIŞI HİSARCIKLIOĞLU YAPACAK
Fuarın açılışının TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu'nun katılımıyla yapılacağını belirten Ali Çandır, “Biz bu yola çıkarken küreselleşmenin getirdiği etkiyle bizi baskısı altına alan, bize ait olmayan ürünler yerine kendimize ait, bu ülkenin emeğini, birikimini, insanının alın terini nasıl ekonomiye kazandırırız, atalarımızdan bize emanet bu değerleri gelecek nesillere nasıl aktarırız diye çalıştık. Şu an gerek karar verici insanlar, gerek halkımızın fuarı sahiplenmesi bize umut veriyor. Geçen yıl 100 bin ziyaretçi hedefi koymuştuk, Antalya halkı bizi ödüllendirdi 114 bin 184 kişiyle fuarımızı tamamladık. Bu yıl Antalya ve Türkiye'den aldığımız güçle hedefimizi 150 bin olarak belirledik. Bu yılın sonunda 500 bin kişiye Türkiye'nin bu birikimlerine dokunma, görme, hissetme, tatma imkanı sunacağız" diye konuştu.
COĞRAFİ İŞARETLİ ÜRÜNLER STANDI
Fuarda bu yılda yöresel halk oyunları ve mesleki şovların sergileneceğini dile getiren ATB Başkanı, 5 yıllık deneyimin sonucunda bu yıl ilginç bir yenilik olarak YÖREX standı kurulacağını kaydetti. Çandır, bu stantta 100'den fazla coğrafi işaret almış ürün ve 60-70 tane de coğrafi işaret müracaatı kabul edilen ürünün sergileneceğini söyledi. Çandır, bu standın ilerde hedeflenen yöresel marketin bir demosu olacağını aktardı. Fuara girişin ücretsiz olduğunu da belirten Çandır, 9 noktadan üzerinde YÖREX yazılı otobüslerle ücretsiz servisler yapılacağını da duyurdu.
COĞRAFİ İŞARET ENSTİTÜSÜ HEDEFİ
Yöresel ürünlerin 12 bin yıllık bu toprakların efsanesi olduğuna değinen Çandır, Türk Patent Enstitüsü'nde çok sınırlı sayıda coğrafi işaretlerle ilgili denetleme ve belgeleme yapılabildiğini kaydetti. Çandır, “Türkiye'de 2 bin 500'den fazla coğrafi işaret alabilecek ürün var. Bunların coğrafi işaret kalkanıyla korunması için Türkiye'de bir coğrafi işaret enstitüsü kurulmasını hep talep ediyoruz. Çünkü bu olabildiğince geniş bir alan. Dünyada 100 milyar doların üzerinde coğrafi işaret ürün ticareti var. Sadece Avrupa'da 60 milyar euro, Türkiye'de kabaca 100 milyar liralık ticaret hacmi var. Bunun geliştirilmesiyle kırsaldan göç engellenebilir. Hukuki anlamda coğrafi işaret alınsa da bir denetim mekanizması yok, oluşması için çalışıyoruz" dedi.
PANAYIR UYARISI
Yöresel ürünler ve hediyelik eşya fuarlarında artık hukuki olarak satışın da serbest olduğunu açıklayan Ali Çandır, 'yöresel ürünler' adı altında yapılan panayır tarzı organizasyonlar hakkında da uyarılarda bulundu. Fuarların TOBB onayıyla 5174 sayılı kanunla düzenlendiğini dile getiren Çandır, şöyle konuştu:
“Ne olduğu belli olmayan ürünlerin satıldığı, kamuoyu tabiriyle bir milyoncu gibi yöresel ürün pazarı, sergisi deyip Çin'den gelen ürünü satılması çok doğru değil. Bunların denetlenmesi ve izne tabi tutulması gerekiyor. 5-8 liraya tereyağı alıp eve gittiğinde o tereyağının Trabzon tereyağı olduğunu bilmeden, bu kadar kalitesizmiş diyerek, bir daha kullanmayan insanlar var. Dolayısıyla bunlar yöresel ürünlerin hakkını gasp eden, isim hırsızlığıyla haksız kazanç elde eden organizasyonları görüyoruz. Ya da kimyasalla karartılmış bir takım ürünlerin doğal diye satıldığını duyuyoruz. Antalya özelinde yerel yöneticilere de seslenmek istiyoruz. Bu tip organizasyonlar fuar izniyle yapılıyorsa desteklemelerini ama fuar izni dışındaysa falanca filanca dernek adı altında birkaç organizatör firmanın para kazanmasına yönelik organizasyonları yaşadık. Hem bizim ülkemizin değerlerine saygının bir unsuru hem de bu ürünleri üretenlerin hakkının gasp edilmemesi için önemli."
YÖREX FARKLI
Fuarların Antalya ekonomisine ve sosyal hayatına ciddi katkı sağladığını belirten ATSO Başkanı Davut Çetin ise Yörex'in çok farklı bir özelliği olduğuna işaret etti. Antalya'da 8-9 organizasyon yapıldığı ve toplam ziyaretçi sayısının 450 bin civarında olduğunu belirten Çetin, “Sadece Yörex'in ziyaretçi sayısı 115 bin. Yani burada 8 organizasyonun toplam ziyaretçisinin dörtte birini Antalya'ya Yörex getiriyor. 101 oda borsa katılıyor ve diğer katılımcılarla Antalya dışından muhtemelen 8-10 bin kişi olacaktır. Antalya'nın oteli, restoranı gibi birçok esnafa da çok ciddi katkı koyuyor. Antalya turizminin çeşitlendirilmesinde çok önemli. Sanıyorum bu fuar önümüzdeki yıllarda 150 bin değil, tek başına 300-400 bin ziyaretçi sayısına ulaşacak. Uluslararası boyutta da bütün dünyada yöresel ürünler farkındalığının artırılması için öncülük yapacağına inanıyorum" diye konuştu.
Mehmet ÇINAR/ANTALYA, (DHA) -