Bu kapsamda hazırlanan Okul Öncesi Eğitim Lisans Programı, Avrupa ve özellikle Almanya’daki Türk çocuklarının dil problemlerine okul öncesi eğitim kapsamında çözüm olmayı hedefliyor.
Türk-Alman proje ortakları Antalya’da Okul Öncesi Eğitimde İşbirliğini konuştu Heidelberg Göç Araştırmaları ve Kültürler aşırı Pedagoji Merkezi (Hei-MaT) ile Akdeniz Üniversitesi Avrupa Birliği Araştırma ve Uygulama Merkezi (AKVAM) tarafından iki dilli okul öncesi eğitim üzerine yeni bir projeye başladı. İki merkezin öğretim üyelerinin birlikte geliştirecekleri eğitim programı, Avrupa ve özellikle Almanya’daki Türk çocuklarının dil problemlerine okul öncesi eğitim kapsamında çözüm olmayı hedefliyor.
Okul Öncesi Eğitim Lisans Programı’nın amacı, Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı tarafından desteklenen Türk ve Alman çocuklarının birlikte gideceği kreşlerde çalışacak öğretmen yetiştirmek. Dört yıllık bir lisans programı olması planlanan öğrenim sonunda mezunların her iki üniversiteden de diploma alması planlanıyor.
Türkiye’den ve Almanya’dan öğrencilerin katılacağı programın bir diğer avantajı, öğrencilerin öğrenimlerini bitirdikten sonra istedikleri ülkede çalışabilecek bilgi donanımına sahip olması.
Antalya ve Heidelberg’te sunulacak iki diplomalı lisans eğitimi Türkçe ve Almanca olarak yapılacak.
Projenin konusu olan iki dilli kreşler, yıllardır Türk çocukları için büyük bir ihtiyaç, okul öncesi eğitimle Türk kökenli çocuklar evde çift dil kullanabileceği gibi, Alman çocukları için Türk dilini ve kültürünü öğrenme fırsatı doğacak. Bu yolla dördüncü hatta beşinci kuşakta birlikte yaşayan Alman ve göçmen kökenli çocukların birbirlerini yakından tanıma ve birbirlerinin dil ve kültürlerini öğrenmeleri bekleniyor.
ANTALYA’DA TEMELLERİ ATILDI
11-12 Kasım 2015 tarihleri arasında Antalya’da gerçekleştirilen sempozyumda Türkiye’den ve AB ülkelerinden bir araya gelen uzman ve araştırmacılar özellikle lisans programının oluşturulması ve uygulamaya geçirilmesini konuştular. Çeşitli AB ülkelerinin çift dil ile okul öncesi eğitim konusundaki politikaları ve uygulamaları yanı sıra, Türk kökenli çocukların durumunu ele aldılar.
Sempozyumda, okul öncesi çok dilliliğin çocuklarda daha sonraki dil öğrenimi için çok uygun bir zemin oluşturduğu, yaratıcılık ve muhakeme gücünü de son derece güçlendirdiği tespiti yapıldı.
Almanya Mannheim, Frankfurt yanı sıra İstanbul ve Antalya’dan da çift dilli kreş örneklerinin tanıtıldığı sempozyumda, çocukların oyunlarla nasıl hızlı ve kolay dil öğrendikleri dile getirildi.
ERKEN ÇOCUKLUK DİL ÖĞRENİMİ İÇİN EN UYGUN ZAMAN
Erken çocukluğun, dil öğrenimi için en uygun dönem olduğunu bir kez daha vurgulayan uzmanlar, erken yaşta çok dilliliğin, çocuğun daha sonraki dil öğrenimi ve genel olarak gelişimi için önemli olduğuna dikkat çekti. AKVAM Müdürü Prof. Dr. Erol Esen ve Hei-MaT Direktörü Prof. Dr. Havva Engin, proje çalışmalarını başlatan Antalya sempozyumunun çok verimli geçtiğini dile getirdi.
Proje kapsamında, önümüzdeki dönemde iki diplomalı lisans programı müfredatının tamamlanması planlanıyor.
Mümin KARACA/ HEIDELBERG, (DHA)-