Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK), finansal tüketiciyi koruma görevi çerçevesinde alınan karar ile kartını internet işlemlerinde kullanmayan ya da kullanmak istemeyen kart hamillerine, kartını internet üzerinden yapılan işlemlere açma-kapatma imkanı verildiğini duyurdu.
Kart hamillerinin herhangi bir mağduriyete uğramadan taleplerinin alınabilmesi için gerekli altyapının kurulabilmesi ve talep toplanması amacıyla bankalara 16 Ağustos'a kadar 6 aylık süre verildiği belirtilen açıklamada, BDDK'nın finansal tüketiciyi koruma görevi çerçevesinde alınan kararla kartını internet işlemlerinde kullanmayan ya da kullanmak istemeyen kart hamillerine, kartını internet üzerinden yapılan işlemlere açma-kapatma imkanı verildiği ifade edildi.
Açıklamada bu kararın, kart hamillerinde finansal okuryazarlık bağlamında farkındalık yaratmak ve özellikle onların bilgi ve onayları olmaksızın kartlarından işlem yapılmasını engellemeye yönelik bir karar olduğu, elektronik ticaretin engellenmesinin söz konusu olmadığı vurgulandı.
Kartını internet işlemlerinde kullanmak isteyen kart hamillerinin, 17 Ağustos'dan önce olduğu gibi sonrasında da istedikleri anda bankaları ile irtibata geçerek, kartlarını internet alışverişlerinde kullanıma açık hale getirebilecekleri bildirilen açıklamada, şunlar kaydedildi:
"Bu bağlamda, bankalar, müşterilerinin taleplerini SMS, çağrı merkezi, şube, mobil bankacılık gibi farklı kanallardan alarak onların bu isteklerini yerine getirmektedir. Kart hamilleri açısından, kartlarını internet işlemlerinde kullanan veya kartlarından işlem yapılması yönünde önceden talimat (otomatik ödeme talimatı) vermiş ancak henüz kartlarını internet üzerinden alışveriş işlemine açtırmamış olan müşterilerin, yukarıda sayılan yollardan kendisi için uygun olanı kullanarak bankaları ile iletişime geçmeleri ve 16 Ağustos günü sonuna kadar kartlarını internet işlemlerinde kullanmak istedikleri yönündeki taleplerini bankaya iletmeleri önem arz etmektedir. Kartlarını internet işlemlerine açtırmış olanların başka bir işlem yapmasına gerek bulunmamaktadır. Kart hamillerinin herhangi bir mağduriyet yaşamaması için anılan tarihe kadar bankaları ile irtibata geçmesi gerektiğinin hatırlatılmasında fayda görülmüştür."
BU SORULARIN CEVABI MERAK EDİLİYOR
Kararın alınma sebebi ise günlük hayatında kredi kartını internet işlemlerinde kullanmayan, kartı ile internetten alışveriş yapılabileceğinin farkında dahi olmayan vatandaşların dolandırıcılar tarafından kandırılmasının önüne geçmek. Ancak kartını elektronik alışverişe açmak isteyen kullanıcıların da bilmesi gerekenler var. İşte yeni dönemde kullanıcıların bilmesi gereken 5 soru ve cevabı...
1) Hangi kartları kapsıyor?
Bireysel müşterilere verilmiş ve verilecek tüm banka ve kredi kartları kapsam içinde. Belirtilen geçiş süresi sonunda düzenlenecek olan bireysel banka kartı ve kredi kartları kart sahiplerine, e-ticaret işlemlerine kapalı olarak gönderilecek. Mevcut kartlar da eğer onay verilmediyse, online işlemlere kapatılacak.
2) Kartlar hangi işlemlere kapatılacak?
Kart sahibinin aksi yönde açık talebinin bulunmadığı durumlarda, bireysel banka kartı ve kredi kartları, yurtiçi ve yurtdışı sitelerden yapılan tüm elektronik ticaret işlemlerine kapatılacak. E-ticaret alışverişleri, mobil uygulama ödemeleri, online film ve müzik gibi abonelik sistemine sahip olan işlemlerde kartlar kullanılmayacak.
3) Kartın etkilenmemesi için ne yapmalı?
Kart sahiplerinin kartlarını e-ticaret işlemlerinde kullanmaya devam edebilmesi için ilgili kart bankası ile iletişime geçmesi gerekiyor. Bunun için 3 yöntem var. Kullanıcıların ilgili bankanın mobil veya internet şubesindeki ayarlar kısmından elektronik ticaret işlemine onay vermesi gerekiyor. İnternet ve mobil bankacılık kullanmayanlar ise şubeye giderek veya telefon bankacılığıyla işlemlerini tamamlayabiliyor.
4) Ödeme talimatları ne olacak?
Ödeme talimatları kapatılmayacak. Kartlar ile verilen ödeme talimatları (mail order, telefon order) kapsam dışında tutuluyor. Yani onay vermeseniz de kartınızı bu işlemlerde kullanmaya devam edebileceksiniz. Örneğin; sigorta, BES, eğitim, aidat, gibi hizmet alımlarınız için kartınızdan verdiğiniz talimatlar varsa etkilenmeyeceksiniz.
5) Bankalar tarafından kullanıcılara kart durumu hakkında bilgilendirme yapılıyor. Bankanızın yönlendirmeleri doğrultusunda ilerleyebilirsiniz. Kart sahiplerinin bu konudaki soru ve talepleri için bankalarına başvurmaları gerekiyor.
gerçekgündem