ULAŞIM İŞKENCE
Meslek odaları temsilcileriyle Antalya Büyükşehir Belediyesi'nin hazırladığı 1/25 binlik imar planının tartışıldığı ve halen tartışılması gereken önemli bir konu olduğunu paylaşan Sadık Badak, planın Antalya'ya bir vizyon kazandırmayacağını, aksine daha da karmaşık bir hale getirecek, hiçbir sorunu çözmeyecek ve tezatlıklarla eleştirilecek bir plan olduğunu söyledi.
1980'lere kadar bütünlük akışı içinde bulunan hizmet alanlarından bazılarının yeni planlarda yok edildiğini öne süren Sadık Badak, "Kalanlar ise kentte birbirine uzak yerlere dağılmış durumda. Birinden diğerine erişmek işkence haline geldi. Kentimiz insanları yormakta, enerjisini tüketmekte, günlük hayatı zorlaştırmaktadır" dedi.
'GÜZELLİKLER KATLEDİLDİ'
Geçmişte yapılan imar planlarının Antalya'nın güzelliklerini koruyup, geleceğe taşıması gerekirken, yine imar planlarıyla güzelliklerin bir bir katledildiğini belirten Badak, "Esasen, kentsel dönüşüm kapsamına alınması önerilen beton yığını mahallelerle Haşim İşcan döneminin plan dengelerini yok eden; Antalya'nın kalıbına zarar veren planlama 1960'ların eseridir" dedi.
1990'lı yılların düzenlemelerinin ise dengesizliği daha da artırdığını kaydeden Badak, şöyle dedi: "Muratpaşa, Kepez, Aksu'da önerilen geniş bulvarlar hala açılmadığı gibi çevresinde 100 binlerce nüfusun yaşadığı TRT Caddesi devamıyla çıkmaz sokak olduğundan ulaşım dengeleri daha da bozulmuştur. Büyükşehir'in sunduğu son planda da yukarıda anılan ana tesisler bulunmadığı gibi, toplu işyerleri, KSS ve Sektörel İstihdam Merkezleri'nin de sistem bütünlüğü içinde düşünülmediği görülmektedir."
"Üstelik halkımızın büyük heyecanla beklediği Afyon- Antalya- Konya Hızlı Tren ve Otoyol projelerinin programa alınmasının yıl saydığı bu dönemde, toplam il nüfusunun yarısının yaşadığı Muratpaşa, Kepez, Konyaaltı için spor tesisleri, hastane, kamu binaları, kent meydanı yanında, otogar ve istasyon da göz ardı edilmiştir."
HIZLI TREN TEĞET GEÇECEK
Büyükşehir Belediyesi'nin hazırladığı 25 binlik imar planındaki önemli hatadan birinin de hızlı tren güzergâhı olduğuna dikkat çeken Badak, "Planda, Konya Hızlı Tren girişi Antalya'yı teğet geçerek, Serik'ten Döşemealtı'na yönlendirilmiştir. Belirtmemiz gerekir ki; görkemli mimarileriyle otogar ve tren garları, sadece ulaşım için değil otogar ve istasyon caddelerindeki restoranlar, pastaneler, mağazalar, oteller gibi imkânlar kent merkezinin performansını artırır, yaşam kültürünü zenginleştirir ve yüksek ticari potansiyel sağlar. Keşke Kayseri örnek alınsaydı. Dünyada şehircilik kavramı değişiyor. 60-70 yaşına gelen apartmanlar ve mahalleler yıkılıp geleceğin mimarisine dönüşüyor" dedi.
AKILLI-YEŞİL ŞEHİR
Kentteki çarpık yapılaşmaya ilişkin akıllı-yeşil şehir planlamasında usta mimarlarla tüm ilçeleri kapsayan '2123 İdeal Şehir Planı Tasarımı' yapılması gerektiğini belirten Badak, şunları söyledi; "Her 10-15 yılda bir, yani 8-10 etapta mevcutta olanı en az zararla, kentsel dönüşümle yeniden yaparak örnek Antalya'ya ulaşsak, böylece kentimizin değerini birkaç misli artırsak nasıl olur? Öncelikle hızlı tren istasyonunu havaalanı hinterlandında (Varsak çevresinde) planlamalıyız."
"Turizm taşımacılığında işletme verimliliği açısından da bu gereklidir. Toptancı Hal, Kuzey Çevre Yolu-Kurşunlu kavşağına alınıp, yerine Otogar getirilerek bölgeye Liman'dan ve Lara'dan toplu ulaşım planlanır. Zeytinköy, öncelikli kentsel dönüşüm kapsamına alınarak çevresinde doğacak alanlara AVM'ler yerine valilik, Büyükşehir Belediyesi, Merkez Camii, kent meydanı, büyük tiyatro vb. tanzim edilir. Antalya'nın mevcut imar-ulaşım durumunun güncel iyileştirmelerine devam etmeliyiz."
Mehmet ÇINAR/ANTALYA, (DHA)