Aktifhaber'in sorularını cevaplayan Metropoll Stratejik ve Sosyal Araştırma Merkezi Başkanı Özer Sencar, partiler arasında en çok CHP’nin emeklilere yılda iki kere ikramiye ve asgari ücret vaadinin etkili olduğunu belirterek, bu vaatlerin hem orijinal hem de izahı mümkün vaatler olduğunu söyledi.
AKP’nin oylarında yaşanan düşüşe dikkat çeken Sencar, muhalefet partilerinin daha akıllı ve inandırıcı reklam yapması durumunda AKP’deki düşüşün süreceğini ifade etti.
CHP’NİN VAATLERİ SEÇMEN NEZDİNDE ONAYLANIYOR
Seçim vaatlerini insanlar önce duyarlar, ondan sonra onların gerçekleştirileceğine dair güven duymaları, inanmaları lazım. Ondan sonra oy verme davranışına dönüştürürler bunu. İlk seçim vaadini açıklayan parti Cumhuriyet Halk Partisi oldu. Özellikle emeklilere Ramazan ve Kurban Bayramı’nda birer maaş ikramiye, asgari ücret.. Bunlar seçmen nezdinde hem duyuldu hem de yüksek oranda onaylanıyor. Ama henüz bunun oy verme davranışına dönüşüp dönüşmediği net değil. Bu konuda açık bir şey söylemek için bu sloganların kamuoyunda yerleşmesi, güven üretmesi lazım. Emeklilerle ilgili vaat hem HDP hem de MHP’nin de açıklamalarıyla inanılırlığı giderek artacak bir slogan olacak ve partilere bir miktar sempati üretecek. CHP seçim vaatlerini erken açıkladı ve orjinal şeyler çıkardılar. Her aileye 700 lira verilecek diyor. Asgari ücret 1500 lira olacak ve vergisiz olacak diyor. Bunlar daha önce de tartışılmış şeyler. Ben 10-15 yıl öncesinden hatırlıyorum. Partiler asgari ücretin vergisiz olması konusunu hep konuşurlar, gerçekleştiren olmadı ama hep duyulmuş bir şeydir. Özellikle asgari ücretle çalışan işçiler bunu bilirler. Ve 2 emekli maaş ikramiye de çok orjinal bir şey oldu. Daha önce hiç kimsenin aklına gelen bir şey değildi. Herhangi bir siyasinin söylemi içerisinde böyle bir vaat çıkmamıştı şimdiye kadar. Daha sonra bunlar hem HDP tarafından hem de geçtiğimiz birkaç gün içinde MHP tarafından değişik isimlerle zikredildiler. Dolayısıyla bu işte en başarılı olarak ben CHP’yi görüyorum. Çünkü hem orjinal şeyler çıkardılar, hem de mantıklı, izahı mümkün vaatlerde bulundular. Bugünlerde yaptığımız araştırmalarda bunun ne derece oy verme davranışına dönüştüğünü göreceğiz.
AKP’NİN OYLARINDA 8 PUAN DÜŞÜŞ VAR
AKP oylarında geçen Eylül’den bu yana 8 puanlık bir gerilemenin olduğunu görüyoruz, bunu bazı diğer araştırma şirketleri de açıkladılar. Dolayısıyla 40-42 puan AKP’nin güçlü bir direnç seviyesidir. Ve başka bir oy kaynağı da yok. Kararsız ve cevapsızlar veya sandığa gitmeyen seçmenlerin dışında AKP’dir diğer muhalefet partilerinin oy alabileceği alan. Yani CHP, MHP ve HDP AKP’den ve sandığa gitmeyen, protesto oylarından kendine seçmen bulabilir. AKP’nin belirli bir direnç noktasına kadar zaten indiğini görüyorum ben. Buradan daha aşağıya inmesi için, yani 40-42 bandını da kırıp aşağı düşmesi için muhalefetin biraz daha canlı, akıllı, inandırıcı reklam ve sloganlarına ihtiyaç olduğunu düşünüyorum. Bu düşen oylar da zaten büyük kısmı, yaklaşık 4.5 puanı MHP’ye gitti, 2.5-3 puanı HDP’ye gitti, bir miktar da diğer partilere dağıldığını düşünüyorum.
CHP’NİN İLK HEDEF KİTLESİ SOL KÖKENLİ
CHP’nin de hedef kitlesi sandığa gitmeyen, sol kökenli, daha önce bir şekilde sol partilere veyahut da CHP’ye oy vermiş ama bir nedenle CHP ve siyasetten uzaklaşmış kişilere hitap ediyor. İlk hedef kitlesi bence o. Orada ne derece etkili olduğunu da önümüzdeki günlerdeki ölçümlerde göreceğiz.
SEÇİM VAATLERİ EN ÇOK CHP’NİN OYLARINI ETKİLER
Seçim vaatlerinin en çok etkili olacağı yer CHP olabilir ama bu AKP’den çıkan oylarla değil, sandığa gitmeyen, siyasete ve siyasetçilere kızgın, küskün seçmenler arasından olur. AKP’den CHP tarafına doğru çok fazla bir ilgi yok. Ama önümüzdeki günlerde bu 42 bandı da aşağı doğru çökerse o zaman CHP’nin de AKP’den oy alması mümkündür. Dolayısıyla CHP 27 bandında görünüyor şu anda. 27’yi biraz daha yukarı çekebilirse büyük bir başarı olur bu. Ama çekmese de CHP için hem HDP’nin hem MHP’nin güçlü oy çekmesi yanında CHP’nin kendisini koruması ve bir miktar artırması da bir başarıdır.