İşte Ali Atıf Bir’in Bugün Gazetesi’nde yayınlanan o yazısı;
CHP Antalya’yı neden kaybetti?
2013′ün başları. Bir iş için Amsterdam’daydım. Telefonum çaldı, açtım. Antalya’da reklam ajansı bulunan bir öğrencim aradı. “Hocam büyükşehir yerel seçimler için reklam ajansı arıyormuş. Bir kontağımız var. Bize danışmanlık yaparsanız sunuma girmek istiyoruz” dedi. “Necdet, siyasi kampanya sevmiyorum, dağınık bir süreç, seni severim ama neredeyse yeminliyim” dedim.
Necdet ısrar etti. Eşi de öğrencim. “O zaman sana soru formu gönderiyorum; sokağa çıkın 50-60 kişiye bu soruları sorun, vidoyu bana gönderin” dedim.
Sonra oturdum ve seçim istatistiklerini çalıştım. Kendime çıkardığım ders notları şöyleydi: (Aynen Mustafa Hoca’ya yaptığım sunumdan yazıyorum.)
1. 2004 yerel seçimlerinde %34.2 oy oranı ile Antalya’da AK Partili Menderes Türel büyükşehri kazanmıştır. Diğer partilere çıkan oylar şöyledir: CHP %23.6, DYP %19.2, MHP %12, ANAP %4.7, diğer %6.3.
2. 2009 yerel seçiminde ise %40.8 oy oranı ile Antalya’da CHP’Lİ Prof. Dr. Mustafa Akaydın büyükşehri kazanmıştır. Diğer partiler şöyledir: AK Parti %35, MHP 17.5, diğer %6.7.
3. 2009 yerel seçimlerinde ise Antalya İl Genel Meclisi sonuçları şöyledir: CHP %33.2, AK Parti %31.5, MHP %21.5, diğer %14.
4. Bu sonuçlara göre 2009 seçimlerinde Prof. Dr. Mustafa Akaydın’ın oylarının CHP’nin oylarından fazla olduğu ortadadır. Hoca MHP’lilerin oylarıyla seçimi almıştır.
5. 2011 genel seçim sonuçları Antalya’da diğer oylardan bazılarının (DYP+ANAP) AK Parti’ye kaydığını göstermektedir: AK Parti %39.4, CHP %33.3, MHP %20.9, diğer %6.4.
6. Antalya’da 2010 referandum sonuçları ise öyledir: %43.3 evet,%56.7 hayır.
İki üç gün sonra istediğim video wetranfer yoluyla bilgisayarıma indi. İzledim. Seçim istatistiklerini de düşünerek aşağıdaki çıkarımları yaptım. (Yine aynen sunumdan yazıyorum.)
Akaydın’a sunum yaptım
1. 2014 seçimlerinde AK Parti adayının minimum oyunun %37, maksimum oyunun %40 olma olasılığı yüksek.
2. Mustafa Hoca’nın aldığı 40.8 oydan MHP oylarını çıkarırsak baz oyu 36.8′e düşüyor. Hoca’nın seçimi garantilemesi için MHP’den aynı oranda oy çalması hatta bu kez 1-2 puan daha fazla çalması gerekiyor.
3. DYP+ANAP seçmenini CHP Antalya’da 2011 seçimlerinde kaybetmiş görünüyor. Bu seçmenin AK Parti’ye kaydığı ortada. Gözlemlerimiz CHP seçmeninin hâlâ Hoca’yı desteklediği yolunda. Ancak MHP seçmeninin Hoca’dan memnun olmadığı ortada hatta bu seçmen yakınıyor!
4. Eski DYP+ANAP seçmeni “iktidar-belediye uyumu olmalı” argümanını Hoca’ya oy verme nedeni olarak geliştirirken MHP’liler “inisiyatif kullanmalı+cesur olmalı” argümanını oy vermemenin nedeni olarak kullanıyorlar.
5. Hoca’nın seçim stratejisi kesin CHP seçmeni ürkütülmeden MHP oylarını alma üzerine kurgulanmalıdır.
6. AK Parti adayı belli olduktan sonra strateji yeniden gözden geçirilmelidir. CHP Antalya stratejisi bu şartlarda sağlıklı araştırma sonuçları üzerine kurgulanabilir, segmente edilebilir, yaratıcı stratejisi, medya stratejisi ve taktik uygulamaları geliştirilebilir.
Bu nedenle 2013′ün ilk aylarından başlayarak 11 Kantitaif Araştırma, ayrıca her iki ayda bir Fokus Grup Araştırması öneriyoruz. Seçimin çok yakın rakamlarda seyredecek olması örnek sayısının 1000 rakamlarında olmasını gerektirir. Araştırma Prof. Dr. Ali Atıf BİR tarafından modellenecek itibarlı bir şirket tarafından yürütülecektir.
Hoca’nın bilmediği
Yazıdaki parantez içlerinden de anlayacağınız üzere Türkiye’ye döndüğümde görüşlerimi reklam ajansı ile birlikte gidip Mustafa Hoca’ya sundum. Bulgularımı özetledim. Mustafa Hoca araştırmaya verilecek ücret konusunda engelleri sıraladı. Parası olmadığını, daha önceki seçimlerde de eşinin arabasını satıp kampanya yaptığını, genel merkezin çok küçük bir para yardımı yaptığını söyledi. Ama diğer bütün konulara hak verdi, “Çok beğendim” dedi. “Bir aday olalım bakalım düşüneceğiz” dedi. Daha sonra CHP Mustafa Hoca’yı aday gösterdi. AK Parti adayı da Menderes Türel oldu.
Aday olduktan sonra Hoca’dan ses çıkmadı. Öğrendik ki Mustafa Akaydın seçim kampanyasını içeriden kendi adamlarıyla yapmaya karar vermiş. Kampanya sloganı da “Hoca’nın bir bildiği var” gibi bir şey demeyen ve son derece üstten bakan mesaja kilitlenmiş. Anlayacağınız vurguladığım hiçbir strateji unsuru kampanyada kullanılmadı. Üstelik de CHP, MHP seçmenini hesaba katmayan çok cılız bir Antalya kampanyası yürüttü. Dahasını da söyleyeyim. Eğer doğru dürüst bir araştırma yaptırmış olsaydı CHP Genel Merkezi Antalya’dan başka bir adayla kazanma şansının olduğunu görebilirdi!
İşte AK Parti zaferi ile sonuçlanan 2014 yerel seçim sonuçları: AK Parti %36.4, CHP %34.6, MHP %24.3, HDP %2.3, diğer %2.4.
Şimdi yukarı çıkıp tekrar okuyun bakalım. Okuyun ki CHP niye hep kaybetmeye mahkûm bir anlayın. Üstelik de CHP seçmeni artık değişti ve alternatifsizlikten CHP’ye veriyor. Bunu da aklınıza yazın.